• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Cosmonaute 806 eller 809 från 1966?

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag har trillat över en Breitling Cosmonaute som ska vara från 1966. Men jag undrar om det är en 806 eller 809? På bakboetten står det 806 men dels så känns den nyare än själva klockan samt 806 borde väl alltid vara med 12-timmarsvisning? Den verkar iaf vara servad av Breitling i Tyskland för inte så länge sedan.

Jag är inte alls bra på vintage så slänger ut frågan här. Jag är intresserad av att veta mer om klockan, om den är korrekt, rätt år mm samt givetvis även intresserad av en prisbild på klockan om någon kan dessa.

Tack på förhand!

IMG_1598.jpg

IMG_1601.jpg

IMG_1596.jpg

IMG_1595.jpg

IMG_1603.jpg

IMG_1604.jpg
 

Camo00

Patek
Såvitt jag har förstått fanns ref 806 även med 24h-visning, men då inte märkt Cosmonaute! Om det stämmer är antingen baklocket eller tavlan bytt?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Såvitt jag har förstått fanns ref 806 även med 24h-visning, men då inte märkt Cosmonaute! Om det stämmer är antingen baklocket eller tavlan bytt?
Precis de hette 806 något år bara precis i början av 60-talet innan de fick egen ref och namn, 809 och cosmonaut. Denna är inte en av dessa som fått ny tavla då serienumret är senare, sannolikt 1968.

Det är med största sannolikhet en 809 som fått bakboetten utbytt. Det kan också vara ett rent hopplock. Omöjligt att säga. Det är en Breitling fine, men inget purist/samlarexemplar. Jag hoppas den var billig. Jag skulle nog inte lägga 20 på en sådan, men en korrekt är väl värd 30-40 i Sverige.
 
Topp