• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling - Dåligt köp?

morrism

Guld
Hej klocksnack!

Köpte i all hast en BREITLING Chronomat i stål/ 18K Guld med mörkblå urtavla guld subdials och safirglas.
Caliber B13 (ETA 7750)
Pilotlänk stål, tillverkad v.42 2002 ref. 300A.

Jag betalade runt 11000:- utan box och cert.

Gjorde jag ett stort misstag nu? Klockan är fin och endast små ytliga repor på boett och armband, något sliten krona.

EDIT: Lägger upp en bild på den.

Bilagor

• IMG_1066.jpg
    IMG_1066.jpg
    121.4 KB · Visningar: 977
Ok, jag har reklamationsrätt om jag är missnöjd, så jag borde väl kunna reklamera den om de sålde den som en 2002:a fast den faktiskt är hela 8 år äldre? 94 började de skriva "Tachymetre" på urtavlan enligt vad jag läst.

Fan, känner mig blåst. nu vill jag bara slänga den i sjön...

Ok, ska försöka lämna tillbaka den, men jag ser att i beskrivningen står det så här:

Herrur Breitling Chronomat, stål/guld, automatisk, ref: B13050, snr: 1 11862, Cal. B13 (ETA 7750), chronograph, datum, safirglas, Pilotlänk, tillverkad V. 42 -02, ref: 300A, viklås

Och då tillverkningsdatumet syftar på länken? Jobbigt om det blir en tvist...

iom kommateringen så tolkar nog de flesta det som att klockan är tillverkad V. 42 -02 och inte länken. Tror inte du ska ha några problem att lösa detta :) är den köpt via nätet har du ångerrätt i vilket fall som helst

lycka till :p

Hmm, ja, säljaren skulle kunna få det till att det skulle vara underförstått att den är från 94 och inte 02 om det är en B13050? Har dålig koll på Breitlings ref nummer så kan inte avgöra det själv. Men det är väl ett argument som säljaren kan tänkas anföra.

Dock tycker jag att det är lite missvisande att skriva länkens tillverkningsår och inte klockans, men vem vet?

Harry är min bror, vi köpte klockan tillsammans på Auktion och la upp annonsen igår kväll, den blev antagligen godkänd idag, vi ska lämna tillbaka klockan och ta bort annonsen när vi nu fått reda på att den inte är värd det. Mystery solved!

EDIT: vill bara poängtera att vi inte föröskt blåsa någon utan vi såg en klocka vi trodde var ett bra pris och slog till och tänkte putsa upp den och sälja vidare.

Gick back 40 kr. på annonsen!

Tack för hjälpen!

morrism skrev:
Harry är min bror, vi köpte klockan tillsammans på Auktion och la upp annonsen igår kväll, den blev antagligen godkänd idag, vi ska lämna tillbaka klockan och ta bort annonsen när vi nu fått reda på att den inte är värd det. Mystery solved!

EDIT: vill bara poängtera att vi inte föröskt blåsa någon utan vi såg en klocka vi trodde var ett bra pris och slog till och tänkte putsa upp den och sälja vidare.

Gick back 40 kr. på annonsen!

Tack för hjälpen!

Dåså! Och om det inte går att lämna tillbaka den, så tror/tycker jag inte att ni ska hänga er för det.. 11k är i min värld inte ngt fantasipris och hittar ni rätt köpare så kan ni säkert få igen slantarna, speciellt efter en polering (som dock inte får kosta skjortan såklart). Det jag menade med att blåsa ngn var riktat till årsmodellen och inte priset. Det är fortfarande en ball retroklassiker som en hel del går igång på. Ägde en vit brorsa ganska nyligen som gick för lite mer än det ni gav men utan länk, dock nyare och i bättre skick.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    407.1 KB · Visningar: 684
Fick svar nu, jag får reklamera klockan. Då slutade det väl bra ändå, om de erbjuder nedsättning av priset vad skulle vara okej? Och är det någon här som skulle vara intresserad?

Rossi skrev:
Om jag var ute efter sådan så skulle jag ge runt 8-9000 kr för den då den inte är fullset.

Okej. På blocket ligger det ute en för 21900 och en för 17000, den för 21 är iofs. servad men en service kostar ju inte 13000, den andra står det ingenting om. Det är fantasipriser?

morrism skrev:
Rossi skrev:
Om jag var ute efter sådan så skulle jag ge runt 8-9000 kr för den då den inte är fullset.

Okej. På blocket ligger det ute en för 21900 och en för 17000, den för 21 är iofs. servad men en service kostar ju inte 13000, den andra står det ingenting om. Det är fantasipriser?

Fantasipriser är ett understatement. Klockan är värd max nio. Urverket är skräp (7750) med vissa plastdetaljer. Sålde en med käck värk för 4500 för 2 år sedan och då var de rolleaux länk på..

Håller med Spencer till 100%, urverket i den där är ju ett helt omoddat ETA 7750. Är inte ens säker på att nivån är "Top", kan lika gärna sitta ett "Elaboré" i klockan med tanke på att den är från mitten av 90-talet då Breitling fortfarande använde sig av just Elaboré-verk, urverkshållarringar i plast och inte ens bemödade sig med att beställa urverken i dekorerad form. Och ett nypris om 61k lämnar mig mållös; man måste ju vara vid redigt osunda vätskor för att ens överväga att betala det priset för den där klockan, vare sig då eller nu. Det är ju ungefär som ett lägga 800k på en ny Volvo C30 med Momentum-paket. :shock:

Breitling genomgick ett ordentligt kvalitetslyft när man införlivade Kelek i verksamheten strax före millennieskiftet, det var i samma veva som man också lanserade "the All Chronometer Challenge"-konceptet vilket är ett marknadsföringsjippo men som ändå resulterade i en ordentlig genomgång av inte bara urverken, som nu beställdes med komponenter av högsta klass, utan också av länkar och boetter som sedan dess håller högsta klass. Det är alltså en väldig skillnad på en Bratte från strax efter millennieskiftet och den här klockan från mitten av 90-talet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Hade en speedmaster varit ett bättre köp för de pengarna? Vad bör man tänka på? Finns det sämre årgångar när det speedmasters?

Undersköterskan skrev:
Håller med Spencer till 100%, urverket i den där är ju ett helt omoddat ETA 7750. Är inte ens säker på att nivån är "Top", kan lika gärna sitta ett "Elaboré" i klockan med tanke på att den är från mitten av 90-talet då Breitling fortfarande använde sig av just Elaboré-verk, urverkshållarringar i plast och inte ens bemödade sig med att beställa urverken i dekorerad form. Och ett nypris om 61k lämnar mig mållös; man måste ju vara vid redigt osunda vätskor för att ens överväga att betala det priset för den där klockan, vare sig då eller nu. Det är ju ungefär som ett lägga 800k på en ny Volvo C30 med Momentum-paket. :shock:

Breitling genomgick ett ordentligt kvalitetslyft när man införlivade Kelek i verksamheten strax före millennieskiftet, det var i samma veva som man också lanserade "the All Chronometer Challenge"-konceptet vilket är ett marknadsföringsjippo men som ändå resulterade i en ordentlig genomgång av inte bara urverken, som nu beställdes med komponenter av högsta klass, utan också av länkar och boetter som sedan dess håller högsta klass. Det är alltså en väldig skillnad på en Bratte från strax efter millennieskiftet och den här klockan från mitten av 90-talet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för mycket bra info! Breitlings efter 2000 är bra köp alltså?

Tillbaka
Topp