• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Emergency - i guld!

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Finns även i vitguld ifall man vill flyga under radarn... ;)

BREIT-EMERGENCY-18KWG-MOP-DIA-03.jpg

Och detta blev ju ännu värre!!!!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
De är ju föråldrade, har för mig de sänder på ett förlegat band.
Men visst du har helt rätt. Var tvungen att leta lite för att hitta en gammal text.
Det här är något vi har flinat åt i försvaret ett tag. Givetvis var det inget att flina åt när det hände, utan en smärre katastrof, för alla inblandade, främst piloten men också något som hade kunnat bli en PR mässig motsvarighet kraschlandning för Breitling.

Saxat från bloggen: Chefsingengören
chefsingengören skrev:
. De första Gripen-piloterna som utbildades fick plocka ut en Breitling Professional Emergency. Givetvis på lån, men de flesta sitter nog numera på armarna på stabsofficerare. Därav behovet att köpa in nya. Breitlingmodellen hade en inbyggd nödsändare. Den pilot som sköt ut sig över Vänern 1999 prövade att aktivera sin nödsändare. Det visade sig att den störde ut nödsändaren som varje pilot har i sin flytväst, då de sände på samma frekvens (121,5 MHz). Efter det så blev det förbud att aktivera nödsändaren i klockan. Därmed så försvann en del av finessen.

Hela texten här:
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/10/ur-led-ar-tiden.html
 

jabla

Sarlacc
Nej då. Nya Emergency II sänder ju på samma band, och ett till.
Som sagt JAS-piloten förflyttades till Ronneby när F10 lades ner och hustrun har slutat som flyglotta med Fanjunkares grad så jag har inte så mycket koll på det militära längre. Själv blev jag bara Sergeant i infanteriet när jag gjorde lumpen. Men nu spårar det nog lite här känner jag. :)
 

jabla

Sarlacc
Men visst du har helt rätt. Var tvungen att leta lite för att hitta en gammal text.
Det här är något vi har flinat åt i försvaret ett tag. Givetvis var det inget att flina åt när det hände, utan en smärre katastrof, för alla inblandade, främst piloten men också något som hade kunnat bli en PR mässig motsvarighet kraschlandning för Breitling.
Stämmer bra, han var Viggenpilot och utbildades till instruktör för Gripen.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Stämmer bra, han var Viggenpilot och utbildades till instruktör för Gripen.
Tidigare i texten från Chefsingengören beskrivs också vad som händer när en klocka går sönder i en cockpit. Cockpiten måste då monteras isär och dammsugas efter främmande delar. Vad jag har förstått som inte beskrevs var att Emegency klockorna slutade användas i samband med att en krona trillade av. Om det var den kronan som skruvas ut i samband med att antennen till sänder dras ut eller om det var den vanliga kronan förtäljer inte historien. Men det var då man bestämde sig för att sluta använda den.
Om detta är helt sant eller inte låter jag vara osagt. Men jag tycker att det verkar rimligt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tidigare i texten från Chefsingengören beskrivs också vad som händer när en klocka går sönder i en cockpit. Cockpiten måste då monteras isär och dammsugas efter främmande delar. Vad jag har förstått som inte beskrevs var att Emegency klockorna slutade användas i samband med att en krona trillade av. Om det var den kronan som skruvas ut i samband med att antennen till sänder dras ut eller om det var den vanliga kronan förtäljer inte historien. Men det var då man bestämde sig för att sluta använda den.
Om detta är helt sant eller inte låter jag vara osagt. Men jag tycker att det verkar rimligt.

Jag kanske är ute och cyklar, men var det inte exakt det som hände med Sjöö Sandstömarna? Och därav kritiken (läs Aftonbladets rubriker) om dyra och mediokra inköp av lyxklockor från FVs sida. Så det här är inte en mixup?

...intressant att notera är också att förmodligen ungefär samma sak hände med de gamla Viggen Lemaniorna eftersom de under senare år i aktiv tjänst användes utan vridring efter att någon ramlat av.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag kanske är ute och cyklar, men var det inte exakt det som hände med Sjöö Sandstömarna? Och därav kritiken (läs Aftonbladets rubriker) om dyra och mediokra inköp av lyxklockor från FVs sida. Så det här är inte en mixup?

...intressant att notera är också att förmodligen ungefär samma sak hände med de gamla Viggen Lemaniorna eftersom de under senare år i aktiv tjänst användes utan vridring efter att någon ramlat av.
Kan vara jag som sitter här och blandar ihop saker nu när klockan börjar bli mycket. Men alla klockor som har "lösa" delar riskerar att tappa dessa om dem utsätts för mycket våld. Flygvapnet hade antagligen gjort bäst i att höra av sig till Casio för att få en G-shock specialare.

Ryktet på stan säger att det stora anledningen till att S/S fick uppdraget var för att FMV ställde kravet att klockan skulle klara av att visa veckonummer.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kan vara jag som sitter här och blandar ihop saker nu när klockan börjar bli mycket. Men alla klockor som har "lösa" delar riskerar att tappa dessa om dem utsätts för mycket våld. Flygvapnet hade antagligen gjort bäst i att höra av sig till Casio för att få en G-shock specialare.

Ryktet på stan säger att det stora anledningen till att S/S fick uppdraget var för att FMV ställde kravet att klockan skulle klara av att visa veckonummer.

Det här var faktiskt inte helt solklart ens i ABs egen text så jag vet inte riktigt vad som är rätt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13833590.ab

Det verkar som att du har rätt i att 'de tidigare klockorna', som mycket väl kan ha varit Breitlings har haft problem med att de trillat isär. Men man nämner också att skruvar lossnat på S/S. Så jag vet inte riktigt.

Så jag kan mycket väl ha cyklat tydligen.

Mer läsning i just det ämnet:

http://www.di.se/artiklar/2011/10/2...klockor-redan-sonder/?timestamp=1389312000057
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Coolt, inte ofta man ser en sådan!
Ligger ute en på c24 dock med orbiter logo på för 150k typ (hur mycket de nu påverkar värdet, inte mycket tror jag iaf) och en sprillans för 180k typ. Oj vad mycket annat kul man får för det pengarna men each to his own.
 
Topp