• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

ErikGBG

Audemars
"Modern" var ordet.
Hela kampanjen är ju bara ett gigantiskt tankefel från början till slut
Ja det är man ju så klart fri att tycka. Folket på breitling har kanske annan köpstark målgrupp i tankarna än genushipsters. Väldigt få asiater, araber eller folk utanför Södermalm i allmänhet håller nog med dig.
Det är ingen revolutionerande superkampanj som kmr få breitling att dubbla sin försäljning, det är exakt vad dom beskriver det som. Ett samarbete med penthouse
 

mmx

Cartier
Ja det är man ju så klart fri att tycka. Folket på breitling har kanske annan köpstark målgrupp i tankarna än genushipsters. Väldigt få asiater, araber eller folk utanför Södermalm i allmänhet håller nog med dig.
Det är ingen revolutionerande superkampanj som kmr få breitling att dubbla sin försäljning, det är exakt vad dom beskriver det som. Ett samarbete med penthouse
Är du någon jävla expert på vad "asiater" och araber tycker? Det finns ju några stycken...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja det är man ju så klart fri att tycka. Folket på breitling har kanske annan köpstark målgrupp i tankarna än genushipsters. Väldigt få asiater, araber eller folk utanför Södermalm i allmänhet håller nog med dig.
Det är ingen revolutionerande superkampanj som kmr få breitling att dubbla sin försäljning, det är exakt vad dom beskriver det som. Ett samarbete med penthouse

"Genushipsters". Gillar't! ;)

Asien är jag, i viss mån, benägen att köpa - men tror du verkligen att detta är något som är tänkt att synas i arabländer?
 

wadstroem

Cartier
Förutom att det rent strategiskt är ett totalt hjärnsläpp att göra sådan reklam i dessa tider så var det ju inte så extremt, även om kan te sig lite pinsamt att man försöker sälja klockor på det viset.

Lite off topic också - kikade runt på deras konto och fick för en gångs skull syn på en Breitling som jag faktiskt tyckte om riktigt mycket. Den måste vara relativt ny eller? Och vad kommer denna modell att ligga på prismässigt, tro?

Skärmavbild 2016-01-26 kl. 16.57.56.png
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
I dessa tider är det dumt, framförallt i västvärlden där vita män och kvinnor i stort sett skiter ner sig så fort vissa saker yttras eller visas. Jag tycker det är intressant att se nojjan i vårt samhälle, det är som en stor show, i övrigt kunde jag inte bry mig mindre. Helt opassande i dagens pk-klimat, men historiskt har människan alltid hyllat människan och dess kropp i alla dess former och syften, från stenristningar till "känt folk röker kent" och anna nicole och fabio.
 
Senast ändrad:

ErikGBG

Audemars
Man ska ha rest väldigt lite för att tro att den här reklamen ska visas i arabländer :banghead:
Bra missförstått. Det jag menade, och trodde var självklart, är att det inte tas emot på samma sätt i stora delar av världen på samma sätt som i denna tråden.
Du tror inte folk utanför Europa har instagram? På tal om modern, denna kampanjen visas i arabländer samma sekund som fotot lades upp....
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Den marknadsavdelningen har nog en del släckningsarbete framför sig för att få stopp på negativa kommentarer i kväll!
Känns sunkigt och inte alls inspirerande...
 

PCB

Audemars
Du tillhör med andra ord målgruppen för den här reklamen. Imponerande.

nej inte direkt ,hade köpt fina breitlings även utan pinuppor
men försök förstå att resten av världen (där de flesta klockor säljs)
inte resonerar så nervöst,hjärntvättat som man gör i vissa områden här i sverige,
där behöver man inte ut med plakat och fackeltåg ,för att visa avsky mot en reklamkampanj.
 

Edin

Panerai
Altså..
Om man ser till den valda marknadsföringsplatsen för just denna annons känns annonsen rätt och smakfull - för anonsplatsen i fråga. Men i övrigt känns det som lite rätt värdelöst val av marknadsföringsplats men om nu Breitling är dörrvaktsklocka, why not...

I övrigt är det nästan lite mycket hippser-, feminist- och familjelivs- tjat i denna tråd..

Nu tar det vell hus i helvette med min lättkränkande kommentar till de som tar allt på blodigt allvar... =)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kom igen nu... Fan händer hela tiden inom modevärlden, kvinnor som män :hilarious:

Fast det i sig är ju ingen bra anledning att inte reagera...

Jag är inte ens säker på att jag är så våldsamt irriterad över grejen som sådan - förstår verkligen att tanken var att efterlikna svunna tiders pinupbilder och få in lite av Breitlings flygplanskoppling.
Tror nästan mest att jag är irriterad över att man på reklamavdelningen inte har något som helst konsekvenstänk. Spånar man fram en kampanj (eller i detta fallet ett samarbete med en duktigt otidsenlig tidskrift) under en riktigt svinig AW så bör man fortsätta diskutera idén även under efterföljande vardag.
Är detta smart. Kommer någonting att kunna bakfyra?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vidrigt att porträttera denna kvinna och sexualisera kvinnokroppen!!
image.jpeg

image.jpeg

Oh, just fan händer även för oss män :(

Kom igen nu... Händer hela tiden inom modevärlden, kvinnor som män :hilarious:
Het snubbe. Blir man så där het om man drar på sig lite sån där parfym? Det skulle jag behöva!

En sån här tråd kan lätt flippa ut i detta land. Only in Sweden, där folk inte verkar ha viktigare saker att bry sig om.:D
 
Senast ändrad:

Drama

Breitling
Fick upp denna bild i mitt flöde under dagen utan att ens reagera.
Utanför Sverige så är denna typ av "sexistisk" reklam vanlig. På vilken flygplats som helst som inte ligger innanför dom svenska gränserna så ser man halvnakna tjejer i reklam för diverse "exklusiva" varumärken. Som någon skrev tidigare så är det väl egentligen bara svenskar som blir provocerade av detta, men jag kan hålla med, lite så där kanske...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag läste texten om att det var en kampanj ihop med Penthouse för någon slags modern version av 40-50 talets pinuppor innan jag startade tråden. Att Penthouse har lättklädda/nakna tjejer i sin blaska är en sak. Att Breitling försöker kränga klockor med hjälp av dessa bilder, där klockfan knappt syns, är något helt annat.

Het snubbe. Blir man så där het om man drar på sig lite sån där parfym? Det skulle jag behöva!
En sån hör tråd kan lätt flippa ut i detta land. Only in Sweden, där folk inte verkar ha viktigare saket att bry sig om.:D
Trådar av det här slaget brukar spåra ur när folk glider inte och skriker PK, genus, hippsters osv ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
nej inte direkt ,hade köpt fina breitlings även utan pinuppor
men försök förstå att resten av världen (där de flesta klockor säljs)
inte resonerar så nervöst,hjärntvättat som man gör i vissa områden här i sverige,
där behöver man inte ut med plakat och fackeltåg ,för att visa avsky mot en reklamkampanj.
Eller så kanske man bara vill ha en värld för sina döttrar som inte innebär att kvinnor är till för att gubbäckel ska sitta och drägla över dem.
 

stabil

Cartier
Kan vi inte återvända till att tala om klockor?
Tyvärr kommer detta bara bli en tråd som folk delar ut pk likes på.
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Om marknadsavdelningen nu tycker att detta var en bra tanke så tycker jag att bilden är ganska misslyckad. Jag hade föreslagit att modellen haft lite mer former och gränslat flygplanet samt haft lite mer sug i blicken.
Inte så förtjust i klockan.
 

PCB

Audemars
Eller så kanske man bara vill ha en värld för sina döttrar som inte innebär att kvinnor är till för att gubbäckel ska sitta och drägla över dem.
hur trång i skallen är man när man tycker detta är något att förfasas över?
finns MYCKET värre saker som händer i vårt samhälle som min dotter tyvärr kommer få leva i ,
tror du tex. att denna reklamkampanj gör så att ,hon numera inte kan gå till ett badhus längre?
ta bort ögonbindlen nu,och reagera på RIKTIGA kvinnoproblem istället!
 
Topp