• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag vet det. En engelsk kvinnlig simmare över kanalen. Men tror du de flesta kollar på klockan först i denna nya reklam? Nix, blicken dras mot urringningen. Det är inte simmaren på bilden utan en modell. Simmaren är nedan:
Mercedes Gleitze.jpg

Summa kardemumma. Det spelar ingen roll om folk blir skitnödiga. Företag som ska tjäna pengar kommer att använda vackra och sexiga kvinnor och män i annonser och reklam, och har alltid gjort det och kommer att fortsätta göra det. Alla typer av företag som BMW, Rolex, Breitling, Burger King, American Appeal m.m.m.m. Det finns värre saker att bli upprörd över i vår värld och vårt samhälle faktiskt. Jag tycker mångas prio är helt galet. Men det är det som är ett fritt land. Man får tycka vad man vill. Vi får hoppas att det förblir så.

Jag förutsätter att du menar American Apparel?
Som i sånt fall är ett tämligen skitdåligt exempel. Eftersom företaget trots allt är på väg att gå under, mycket på grund av att företagsledningen (mer specifikt Dov Charney) har haft så kass kvinnosyn och värdelösa reklamkampanjer.
Inser att detta inte kommer att försvinna över natt, men jag hade nog ändå hoppats att ett så pass anrikt företag som Breitling hade lite konsekvenstänk.

Eftersom det (tydligen) bör förtydligas: Har inte mycket till övers för Gudrun, och är bakom blålinjen vart fjärde år (och allt som oftast även vid kommunalval).
 

mmx

Cartier
Lite kul ändå med alla sega gubbar som intellektualiserar om sin rätt att glutta på brudar i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Luktar bränd kork lång väg.

BTW så är det ni som är upprörda, vi andra konstaterar bara att det är gammal sunkskit som är en relik från en sämre tid.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Förstår inte riktigt argumenten; "Men så har massor med andra företag gjort" och "så har det alltid varit". Det gör det väl bara till ett större problem?
Jag tycker personligen att detta är att objektifiera kvinnor och ser det bara som illa. Självklart använder alla företag modeller, men detta anspelar bra mycket mer på sex än dom flesta andra klockreklamer jag har sett. självklart finns undantag men det berättigar inte att det är okej igen. Känns bara billigt.
 

Camo00

Patek
Jag älskar att titta på halv- och helnakna tjejer! Jag är lååååångt ifrån pk, älskar att provocera och vara tvärtemot.
Men...
Jag kollar hellre på nakna tjejer i min ensamhet, än på varenda jävla kvadratmeter yta i det offentliga rummet!! Finns ju fan inte en enda produkt, tidning, affär, you name it, riktad till män/kvinnor/tweens, som inte anspelar på sex och halvnaket... Onödigt, tröttsamt och fantasilöst! Breitlingreklamen i tråden - onödig och fantasilös!!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Men snälla, bara för att man diggar lättklädda brudar så har man automatiskt inte en taskig syn på kvinnor! Inte ens Schyman skulle ta illa upp!
Nu riktade du dig antagligen inte specifikt till mig men jag har aldrig påstått att man har en taskig kvinnosyn för att man gillar lättklädda tjejer. Det jag vänder mig emot är att man använder kvinnor som sexobjekt för att sälja produkter. Undantaget är om det är tex underkläder som ska säljas, då vill ju producenten visa upp hur bra deras produkt får dig att se ut.

Nu tror jag att Breitling försöker sälja klockor till män för hade det varit till kvinnor hade en sån här bild fungerat bättre:

5_04.jpg
 

svesam

Rolex
david_beckham_bodywear_hm_gameday_ad.jpg

Stackars stackars lilla David-ponken som utnyttjas så här av den svenske kapitalist-jätten HM. Han kan säkert inte sova när han utnyttjas och exploateras på detta vis. Det är skandal. Han är ju bara i sin underbyxor. Will someone think of the chiiildren. Jag mår dåligt, men nu kan jag inte skriva mer för jag måste hämta min surdeg från surdegsdagiset innan det stänger. Sedan måste jag hinna förbi min kollega vid zinkensdamm för att dricka rödvin och diskutera hur svårt och orättvist livet är.

:hilarious::hilarious::hilarious:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu riktade du dig antagligen inte specifikt till mig men jag har aldrig påstått att man har en taskig kvinnosyn för att man gillar lättklädda tjejer. Det jag vänder mig emot är att man använder kvinnor som sexobjekt för att sälja produkter. Undantaget är om det är tex underkläder som ska säljas, då vill ju producenten visa upp hur bra deras produkt får dig att se ut.

Nu tror jag att Breitling försöker sälja klockor till män för hade det varit till kvinnor hade en sån här bild fungerat bättre:

5_04.jpg
Men med den bilden hade de helt missat målet? En helt annan kampanj. Äpplen och päron.
 

svesam

Rolex
Jag tror att de flesta förstår skillnaden, dessutom så var det inget flygplan på Beckhambilden, eventuellt en förberedelse till helikoptern.

Jag som trodde reklamen var för flygplan... Missade både bruden o klockan men gick stenhårt igång på
kopplingen Breitling och högglanspolerat i och med att noskonen är så blank att man ser piloten i spegelbilden.
Är det möjligen Travolta :)
Visst ja diskussionen handlade ju om kvinnoförnedring, det gillar jag inte...
Men det handlar ju inte bilden om heller...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vem/vad avser du med det inlägget?
Läste två sidor innan jag tyckte det spåra ur och sket i att läsa mer så ingen speciell mest generellt att folk tar så jäkla illa upp och gör obetydliga problem gigantiska och letar fel i saker som att allt alltid måste ha ett högre syfte.

När någon tycker jag gör fel rannsakar jag mig själv. Tycker jag att jag gjort fel? Tycker majoriteten att jag gjort fel eller är det jämnt strå eller mindre? Har jag gjort något olagligt? Om svaret är nej..
Varför ska jag då bry mig och irritera mig på vad någon/några andra tycker och förstora sakerna. Alla delar inte samma uppfattning. Enkelt, man behöver inte göra det mer komplicerat. Man kastar bara in sig i en oändlig debatt som aldrig slutar alternativt slutar med att man kommer till förnuft att man tycker olika.
 

JWS

Omega
Ha ha, riktigt saggigt av Breitling...

Skulle bilden kännas retro har de ju misslyckats kapitalt: stylingen är en katastrof och bildkompositionen skitful, modellen helt opassande för syfte, ser ut som vilket nutida benrangel som helst. Ansvarig AD borde få smisk eller sparken. Dessutom är innehållet allmänt sunkigt och daterat.

De som tror att detta är "bra" reklam vet inget om varumärken.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Breitling har väl länge kört med rätt osmakliga reklamkampanjer? En av deras nyaste tv-reklamer är inte helt smakfull heller:
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Lugn i bussen, det är ju Rolexreklam, då är allt ok :p
Jag ska inte skriva mer i denna sörja, det blir mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag ser ju direkt som gammal fotograf vad som är fokus med en bild. Först och främst älskar jag vackra bilder av både kvinnor och män. Ni som tar så illa upp. Sälj era Rolex überbilligt på säljsidan så är jag där och fiskar. :) Vad är i det gyllene snittet tro? Är det klockorna? Är det ansiktet? Nope, det är brösten. Klassiskt.
rolex-2010 copy.jpg

Så upp med era rollar på säljsidan nu. Ni kan ju inte sponsra detta. ;) >ironi<
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag ska inte skriva mer i denna sörja, det blir mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag ser ju direkt som gammal fotograf vad som är fokus med en bild. Först och främst älskar jag vackra bilder av både kvinnor och män. Ni som tar så illa upp. Sälj era Rolex überbilligt på säljsidan så är jag där och fiskar. :) Vad är i det gyllene snittet tro? Är det klockorna? Är det ansiktet? Nope, det är brösten. Klassiskt.
rolex-2010 copy.jpg

Så upp med era rollar på säljsidan nu. Ni kan ju inte sponsra detta. ;) >ironi<
Tror kanske att du också missat syftet med tråden. Den handlar inte om att specifikt hänga ut Breitling utan mer att belysa ett unket och förlegat sätt att sälja produkter. Det finns massor av företag som gör liknande annonser. Jag tar illa upp eftersom, i det här fallet Breitling, försöker attrahera män att köpa deras produkter med lättklädda kvinnor. Deras reklamfilm är ju om möjligt ännu sämre och jag trodde först att det var ett skämt eller en gammal film från 80-talet när den dök upp i något av deras socialflöden som jag följer.

Rolex-annonsen du hänvisar till tycker jag är smakfull och den har som du säkert vet en historisk bakgrund. Rolex kunde ha valt en kvinna med utsläppt hår, bikini och jättepattar men de gjorde inte det.
 

Helvetia

Cartier
david_beckham_bodywear_hm_gameday_ad.jpg

Stackars stackars lilla David-ponken som utnyttjas så här av den svenske kapitalist-jätten HM. Han kan säkert inte sova när han utnyttjas och exploateras på detta vis. Det är skandal. Han är ju bara i sin underbyxor. Will someone think of the chiiildren. Jag mår dåligt, men nu kan jag inte skriva mer för jag måste hämta min surdeg från surdegsdagiset innan det stänger. Sedan måste jag hinna förbi min kollega vid zinkensdamm för att dricka rödvin och diskutera hur svårt och orättvist livet är.

Men det känns väl ganska rimligt med en kille i kalsonger när det är reklam för kalsonger? Detsamma gäller såklart bh- och tros-reklam. Halvnaken tjej och breitling, känns det lika relevant?

Kom gärna med ett annat exempel som är jämförbart. Jag tror det blir tufft att hitta. Parfymreklamen tidigare i tråden var lite sunkig men fortfarande en produkt för män.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag älskar Breitling! Deras krigsflygarstory med modiga morske män och fagra kvinnor som de berättar med sina kampanjer och sina klockor är genial. Det talar direkt till mitt ganska trista liv som småbarnsfar med jobb bakom en dataskärm. Jag tänker köpa en svart Bretiling Aerospace Evo och låtsas att jag är stridspilot!
Här är ett par giveaways med samma story som jag fick från förra årets Baselmässa och gav vidare till ett par Bretilingsamlare här på KS.
image.jpg
IMG_2363.jpg
 
Topp