• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling garanti

salmen

Basic
Behöver lite råd i en knepig sits jag hamnat i med timepromotion i Täby. Har en Breitling Chronomat vars reserv är obefintlig och därav lämnades den in på garantin. Klockan är inköpt 2017 och trycktest som ska utföras vartannat är inte gjort.

Klockan trycktestades med godkänt resultat i samband med inlämning och skulle undersökas. Nu visar det sig att klockan behöver byta delar för att fungera som den ska och priset kommer landa på ca 8-12 tusen kronor.

Urmakaren säger att det finns spår av gammal fukt vid tavlan och då inget trycktest gjorts så gäller inte garantin. På frågan om urverket skadats pga fukt så säger dom nej. Inget tyder på ovarsamhet men enligt timepromotion så tyder inget på fabriksfel heller så då får jag stå för kostnaden.

Behöver lite hjälp i frågan och undrar om någon har ett förslag?

Jag tyckte att det lät väldigt märkligt men det finns tydligen inskrivet i deras garantivillkor så tyvärr finns det nog inte mycket att göra annat än att möjligtvis be om ett andra utlåtande från t.ex. Eriksons eller annan återförsäljare av Breitling. :(
The present warranty does not cover:
water resistance problems and their consequences if the water resistance tests have not been performed every two years
https://www.breitling.com/se-en/service/international-warranty/

Jag förstår förresten inte deras ståndpunkt. De konstaterar att problemet med gångreserven inte är relaterad till fuktskadan men ändå nekar de det som garantiärende med hänvisning till samma fuktskada? Mycket märkligt. Det som står i villkoren syftar ju på fel eller problem som beror på fuktskador vilket man konstaterat att detta inte gör?

Det finns andra hål i resonemanget. Det är ju inte själva trycktestet som är det viktiga, den kan ju vara otät dagen efter, utan täthetsservicen med utbyte av packingar och därmed deras följande garanti om täthet. Det är ju också märkligt att den var tät vid inlämnandet men ändå fuktskadad. Tyder på slarv med att skruva åt allt vid bad.

Det finns andra hål i resonemanget. Det är ju inte själva trycktestet som är det viktiga, den kan ju vara otät dagen efter, utan täthetsservicen med utbyte av packingar och därmed deras följande garanti om täthet. Det är ju också märkligt att den var tät vid inlämnandet men ändå fuktskadad. Tyder på slarv med att skruva åt allt vid bad.

Det stämmer med att det ska ha varit slarv med att skruva kronan vid bad. Men faktum står att oavsett så gäller inte garantin oavsett om den inte trycktestats inom två år.
Sen kan ju fortfarande inte problemet knytas till fukten men oavsett väldigt dålig service tycker jag.

Det stämmer med att det ska ha varit slarv med att skruva kronan vid bad. Men faktum står att oavsett så gäller inte garantin oavsett om den inte trycktestats inom två år.
Sen kan ju fortfarande inte problemet knytas till fukten men oavsett väldigt dålig service tycker jag.
Du har ju inte följt premisserna för att få förlängd garanti. Man kan tycka att de borde lösa det ändå som ren goodwill, men man kan ju inte kräva det.

Du har ju inte följt premisserna för att få förlängd garanti. Man kan tycka att de borde lösa det ändå som ren goodwill, men man kan ju inte kräva det.

Kräva kan man inte men blev väldigt förvånad över att man inte var det minsta tillmötesgående. Har haft strul med en Rolex strax efter garantitiden som de tog kostnadsfritt. Även en omega som var som var drygt tio år gammal som hade tapp på tavlan som de bytte kostnadsfritt i samband med vanlig service på swatch group.

Ska prata med försäkringsbolaget och se om det går på drulle!

Kräva kan man inte men blev väldigt förvånad över att man inte var det minsta tillmötesgående. Har haft strul med en Rolex strax efter garantitiden som de tog kostnadsfritt. Även en omega som var som var drygt tio år gammal som hade tapp på tavlan som de bytte kostnadsfritt i samband med vanlig service på swatch group.

Ska prata med försäkringsbolaget och se om det går på drulle!
Fast 1; din garantitid har ju gått ut och 2; Omegan hade ju ursprungsfel.

Fast 1; din garantitid har ju gått ut och 2; Omegan hade ju ursprungsfel.

Hur du får tapp på urtavlan till ursprungsfel förstår jag inte!

Garantin har du rätt i men med någon månads marginal och goodwill för en klocka som listar 120 tycker jag fortfarande är dåligt. Sen är ju som sagt garantin utgången pga uteblivet täthetsprov. Men när klockan är tät och de inte utesluter fabriksfel så tycker jag att man erbjuder någon del av total kostnaden.

Garantin har du rätt i men med någon månads marginal och goodwill för en klocka som listar 120 tycker jag fortfarande är dåligt. Sen är ju som sagt garantin utgången pga uteblivet täthetsprov. Men när klockan är tät och de inte utesluter fabriksfel så tycker jag att man erbjuder någon del av total kostnaden.
Förstår dig.
Att de pekar på att man inte uppfyllt sin del av dealen avseende garantin förvånar mig dock inte. Nu är det småpengar för en täthetsservice, men ändå. Dåligt exempel månne, men tänk service på en mc. Ska ske varje år även fast det är trams. Har du inte ens kört ska den ändå servas. Annars bye-bye med garantin. Så som sagt jag är inte förvånad.
Men likväl tycker jag som du. Finns det ingen pragmatisk koppling mellan ett uteblivet trycktest och felet, är det ju knas att de inte ens bjuder på materialet.
Tror de i sin vildaste fantasi att en kund kommer tillbaka och köper en ny produkt av dem då? Vi talar om en lyxprodukt, helt onödig, för över 100.000.... Snacka om att skjuta sig med raketgevär i foten.
Hade du gjort akvarium av klockan hade jag dock resonerat annorlunda. Men nu var det inte fallet.
De har rätt i att vägra. Men jag tror att det är ett dumt beslut.

Klart det är dåligt om det faller på en fjuttig månad, men i sak har de ju rätt. Det är sådant som gör att man troligtvis väljer ett annat märke nästa gång.

Tillbaka
Topp