• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling i rätt kurs idag?

Har funderat på ett komplement som Breitling till min Datejust
Nu är frågan, hur står Breitling sig i kurs, är det en svajig marknad?

Samt, är det värt att leta komplett med box och certifikat, eller ska man kika på de bättre begagnade som är utan?

@Johanssonen Är inne på samma som du och är nu igång med att sälja min sub 114060 mot en DJ 116200(eller 116234) och komplettera med en Breitling Aerospace. Breitling lanserade modellen Colt Skyracer för ett halvår sedan om jag minns rätt och den var lågt prissatt och är nog den billigaste i sortimentet. En innovativ skapelse med Breitlings egna boettmaterial "Breightlight"och superquartz-urverk. Antagligen ett drag då det går lite knaggligt med försäljningen och det gäller nog andra klocktillverkare. Självklart blir det lite billigare utan box och cert men om du ska flippa i framtiden så är det bäst att ha ett fullset för snabbare försäljning och givetvis får man en slant extra för det.
Det förhöjer nöjet att kika på tillbehören, som t.ex. det coola elektroniska certet :D
Beggad Aerospace säljer lätt utan box och papper har man sett på forumet, Tradera, Ebay etc. Har själv sålt en Aerospace utan box dock med cert och det gick fort på en vecka.

https://www.ablogtowatch.com/breitling-colt-skyracer-watch-baselworld-2017/

intressant, det finns ju många olika att välja på.. för min del blir det nog en hederlig gammal "icke kronograf" -modell

har tittat på några colt, men är inte de ganska små i storleken - kring 39mm?

intressant, det finns ju många olika att välja på.. för min del blir det nog en hederlig gammal "icke kronograf" -modell

har tittat på några colt, men är inte de ganska små i storleken - kring 39mm?
”Nya” Colt modeller finns i både 41mm och 44mm. Jag har själv 44mm varianten
1E3393B0-6F2B-4E3D-A5E8-1713313740F0.jpeg

Senast ändrad:
Har funderat på ett komplement som Breitling till min Datejust
Nu är frågan, hur står Breitling sig i kurs, är det en svajig marknad?

Samt, är det värt att leta komplett med box och certifikat, eller ska man kika på de bättre begagnade som är utan?
Personligen köper jag inte utan certifikat alt en koll hos AD innan köp.
Vissa kopior måste öppnas för att kunna se om det är äkta , finns riktigt bra kopior ute o Svajar på beg marknaden.

jo man vill ju vara säker på att det är äkta också, men enklast är väl att vid köp ta med klockan till en urmakare eller certifierad återförsäljare?

hade något kring 42mm i åtanke, och gärna inte för prålig, helst inte så mycket guldiga detaljer osv det vill säga

Utan cert: billigt men svårsålt.
Med cert: Lite dyrare men lite mer lättsålt för en högre peng.
Svårare än så är det inte om det är cashen du är orolig för.

Har man inte råd att köpa en modell med cert så tycker jag man sla kolla på annat. Undantaget vintage såklart eftersom cert då kan bli svårt.

om jag skall använda den och inte köpa för att sälja så är ju exkl certifikat en fördel för mig som köpare :)

gör en box något på priset / värdet, eller är det certifikatet som höjer värdet mest?

om jag skall använda den och inte köpa för att sälja så är ju exkl certifikat en fördel för mig som köpare :)

gör en box något på priset / värdet, eller är det certifikatet som höjer värdet mest?
Ha! Inte sälja, den var rolig. :D
Klart box gör sitt men oftast kan man ju komplettera med en box i efterhand om man orkar leta.

En klocka utan cert är alltid en klocka utan cert. Inte värt att spara några få tusen för att köpa utan cert.

Jag tycker själv en del Brattar är balla, men tycker också att begpriser faktiskt ligger ganska högt. Verkar också som de flesta ligger kvar på Blocket läääänge.
30-40 för en 10 år gammal Breitling, när man får en splajsans Tudor för samma peng liksom..

ja det finns väl nya för omkring 30 000?

sedan finns det ju beg. fast kanske inte i det bästa skick, med start kring 12 000?

boxen var mest för att ha i hyllan egentligen :)

Nja. Tillgång och efterfrågan, snarare. Man får ju se vad man får för sina surt förvärvade.

En annan faktor som jag inbillar mig spela roll är att service på en Chronomat kostar ca 10.000 kr. Är den då inte servad på 10 år, men kostar 15000kr att köpa. En svår ekvation för mig.

Jag tycker själv en del Brattar är balla, men tycker också att begpriser faktiskt ligger ganska högt. Verkar också som de flesta ligger kvar på Blocket läääänge.
30-40 för en 10 år gammal Breitling, när man får en splajsans Tudor för samma peng liksom..
Konstigt resonemang? Om man vill ha en breitling, vad spelar då priset på en ny tudor för roll?

Nja. Tillgång och efterfrågan, snarare. Man får ju se vad man får för sina surt förvärvade.

En annan faktor som jag inbillar mig spela roll är att service på en Chronomat kostar ca 10.000 kr. Är den då inte servad på 10 år, men kostar 15000kr att köpa. En svår ekvation för mig.
Kostar det 10 papp att serva en Chronomat?

Jag skulle rekommendera dig en Windrider Cockpit / Galactic med big date (a49350). Supertrevlig klocka med lite annorlunda urverk/komplikation.
Jag har själv en och tycker den är suverän. Funkar på både pilotlänk, mesh samt även gummi. Ser förövrigt mycket bättre irl än på bilder.
IMG_2028.JPG IMG_4524.JPG

Hade kört en beggad colt 42 mm med Quartzverk. Perfekt som bättre beater lr vad ska säga :) cool klocka som funkat till det mesta !

Tillbaka
Topp