• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling service

tjenare klocksnackare!
Har en Breitling Chronomat tror den är från 92 (boxen och papper är slängda) och har bestämt mig att den ska servas, aldrig servad eller packningar bytta...börjar bli lite rädd när man badar med den nu.
Men jag undrar vad det skulle kosta på ett ungefär?

Ha en trevlig kväll!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
En så gammal breitling kan man väl serva lite varstans där de har koll, är ju ett vanligt valjoux 7750 väl?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Är man garanterad att det stannar vid det pris som en helservice ska kosta eller kan man åka på dyrare pris om klockan är risigare än väntat?
 

Randel

Cartier
Är man garanterad att det stannar vid det pris som en helservice ska kosta eller kan man åka på dyrare pris om klockan är risigare än väntat?
När jag har servat hos Bergström i Malmö har de först öppnat klockan och gett ett kostnadsförslag, d.v.s. de har gått igenom verket "okulärt" för att se om något speciellt är trasigt eller skulle göra att servicen drar iväg. Jag hade en Rolex 1675 (från 1978) som inte varit servad på 13 år och som plötsligt stannade. Där var ett par delar som behövde bytas som inte ingick i grundservicen och då fick jag en spec på det innan så jag visste precis vad allt skulle kosta. Jag gissar att samma sak skulle vara möjligt med din Breitling. Lämnar du in klockan och ber om ett kostnadsförslag, och du av någon anledning skulle välja att inte låta just den urmakaren utföra jobbet brukar det kosta ett antal hundralappar i avgift.
 

Ninen79

Audemars
Vill inte skrämma dig men jag tror att en Breitling chronomat från -92 och aldrig servad kan kosta betydligt mer en 5-6 tusen kr som nämnt. Jag har hört kostnadsförslag på 10-15 tusen på lite äldre chronomat.
 

Hans Wahlgren

Breitling
Jag befinner mig i exakt samma situation, min Chronomat från 1991 behöver service. Bor i Stockholm. Klockmäster i Globen säger att dom kan göra det och även Krons på Hamngatan. Båda säger att dom tar in klockan på kostnadsförslag. Jag har lite svårt förstå varför dom inte kan ge ett standardservicepris, utan istället ska ta in den på kostnadsförslag. I mina öron låter det som om det kan bli hur dyrt som helst. Men jag är väl piskad krypa till korset. Jag fick min Seiko iordninggjord av en hängiven amatörurmakare här på siten, men Breitling verkar folk rygga för. OK, en ny Breitling kostar idag 85 kkr och uppåt, men min är 25 år. Skulle den bli stulen gissar jag att försäkringsbolaget värderar den till något lågt fyrsiffrigt belopp.
 
Jag befinner mig i exakt samma situation, min Chronomat från 1991 behöver service. Bor i Stockholm. Klockmäster i Globen säger att dom kan göra det och även Krons på Hamngatan. Båda säger att dom tar in klockan på kostnadsförslag. Jag har lite svårt förstå varför dom inte kan ge ett standardservicepris, utan istället ska ta in den på kostnadsförslag. I mina öron låter det som om det kan bli hur dyrt som helst. Men jag är väl piskad krypa till korset. Jag fick min Seiko iordninggjord av en hängiven amatörurmakare här på siten, men Breitling verkar folk rygga för. OK, en ny Breitling kostar idag 85 kkr och uppåt, men min är 25 år. Skulle den bli stulen gissar jag att försäkringsbolaget värderar den till något lågt fyrsiffrigt belopp.
Kostnadsförslag gynnar bägge parter. Du får ett pris du kan godkänna eller neka och urmakaren slipper ha en standardavgift som kan understiga kostnaden vid extremfall.
 
Topp