• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling SOH

Carlton

Cartier
Halloj, har ännu inte hunnit presentera mig i lämplig tråd men det kanske kommer senare.

Vad jag förstått är jag egentligen ute och cyklar när jag startar den här tråden då det här forumet verkar präglas av rolexförespråkare, men jag ger er en chans att visa barmhärtighet och kanske hjälpa mig hitta rätt.

Jag är en klocknovis som tänkt köpa min första riktiga klocka. Har sedan tidigare någon parfymklocka, swatch klocka samt några gamla dinkor jag fått av min morfar som inte är av något nämnvärt värde för någon annan än mig själv. Jag har letat mig fram i den täta klockdjungeln och fastnat främst för dykarmodeller av det enklare slaget. I synnerhet har jag tittat på Omega Seamaster serien, bondmodellen samt PO, Oris, Tudor och Seikos motsvarigheter, men den modell jag verkligen fastnat för är Breitling SuperOcean Heritage 42mm.

Är jag helt väck som fastnat för denna? Jag menar, det är en modell av ett märke som för mig inte förknippas med den ganska enkla stilen som en SOH har. Själva märket i sig känns tabubelagt och som i folkmun förknippas med pizzabagare, dörrvakter och/eller showoffs. Det är verkligen inte något av de tidigare nämnda jag vill bli förknippad med. Breitling som klocktillverkare har jag fått uppfattningen av är ett bra kvalitétsmärke eller är det någon som motsäger sig detta? Jag vill köpa en klocka som jag själv gillar men kan inte hjälpa mig själv från att bry mig om vad andra tycker.

Så för att summera denna lilla novell, köper jag grisen i säcken om jag köper en Breitling SOH 42mm pga. ryktet som Breitling har i gemene mans ögon, skulle jag hjälpa mig själv av att hålla mig till tex Omega eller något annat märke?

Obs! Jag är inte intresserad av Rolex då jag anser att jag inte kan "klä upp" en Rolex än, och då menar jag inte klä upp som i klädesplagg utan mer karriärsmässigt, personlighet osv. Försök således att utesluta Rolex från era resonemang.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
En annan WIS här på forumet sade en gång till mig "Om din favoritmodell hos Breitling är en Superocean Heritage så gillar du egentligen inte Breitling".

Jag är villig att hålla med denne och anser att du inte kommer bli misstagen för pizzabagare, men du verkar ju egentligen inte gilla Breitling. Därför är SOH en bra modell för dig, relativt enkel att sälja om du inte vill ha kvar den sen.
 

Camo00

Patek
Hej och välkommen!
Breitling SOH är en skitsnygg klocka, inget snack. Har Du råd så behöver Du inte fundera två gånger, tycker jag.
Kritiken mot Breitling är väl oftast att de använder lite för mycket standard-urverk, men kvaliteten är det inget fel på, tror jag! :)
Lycka till!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Skit i oss andra! Breitling gör fina klockor, har du fastnat för Breitling, kör Breitling. Ett tips kan vara att leta beggat eftersom prisdroppet från ny är väsentligt.
 
Breitling SOH 42 är en riktigt cool klocka och nog ett riktigt bra köp beggad, skitsnygg på både mesh och gummi, och ser väldigt o-breitling ut, om det är bra eller dåligt får du välja själv...

Skulle mycket hellre bära en SOH än en Bond Omega, men Omega PO 42mm är oxå en kanondinka...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör på! När det gäller utseende är den kanon! När det gäller verket är den kanske inte det sexigaste i världen. Men vem fan bryr sig?! Min Superocean steelfish går som tåget så exakta är även de "enkla" Bratteverken :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
117704d1216802352-ok-so-i-am-trying-new-strap-s-o-heritage-soh-bluecroc2.jpg
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Köp det du gillar, livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker!
SOH är en riktigt trevlig klocka, köp en beggad och testa, relativt enkelt att sälja senare och byta mot det alla egentligen vill ha......Rolex.
 
  • Like
Reactions: par

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Den är så skitsnygg i mina ögon, stilren! Visst ska du köra på den om det är vad du känner för!

Sen räcker det gott med att vara intresserad för att bära upp en klocka, är inte så många som spottar vad man har på armen ändå.
Själv är jag 21, blickar fram mot en karriär inom något spännande i framtiden, knegar statligt just nu och sportar Rolle men jäklar vad fint den sitter där!:)
 

Carlton

Cartier
Kul med så objektiva svar, trodde att ni skulle ha betydligt svårare att släppa era Rolexglasögon än såhär ;)

Skämt åsido så blir jag innerligt glad över vad jag läser, men egentligen var det inte er jag oroade mig för eftersom ni är begåvade nog att förbise själva pizzabagarsnacket. Värre kanske det är med medelsvensson.

Som många poängterade så är ju modellen ganska Icke-brattig vilket känns bra, men samtidigt känns det lite fel att "ha en bratte utan att det är en bratte" om nu det verkar rimligt eller ej vet jag inte.

Har kikat på begagnat och helt ärligt finns det inte jätte många, inte 42mm iaf.
Hittade den här på Chrono24: https://www.chrono24.se/breitling/s...itage--mod32.htm&models=32&manufacturerIds=32

Någon som har några synpunkter på den? Bra som dåliga.
 

svesam

Rolex
Klart du ska ha en Bratte !!
SOH serien är fantastiska ur även fast de har "icke in-house utan endast lätt dekorerade standard"-verk.
Den du länkar till är mycket ur för pengarna.

Min SOHC hälsar dig välkommen in i värmen :)
bratte1_zpsf50d7c0c.jpg


//Daniel
 

Bolio

Panerai
Grymt bra inlägg av aquaracer2 har inte hört den vändningen tidigare ang Breitlings Superocean Heritage men kan nog hålla med om att gillar man den modellen av Breitling gillar man nog inte Breitling, självklart finns det undantag ( känner en person på nära håll ).
Jag är själv ingen Breitling älskare men ser denna modell som den enda de har jag skulle kunna tänka mig bära.
Men vad är fel i det att vi alla gillar olika märken så är det ju med allt annat och trivs man med nått ska man inte låta andra stå i vägen för det. Trots allt bär du uret för din egen skull och inte för andras, som med kläder, bilar, cyklar mm. Gillar DU den köp den och jag kan garantera att du blir nöjd men hade jag varit du hade jag kört på Omega PO ;).

Lycka till!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej Carlton. Självfallet ska du skaffa en Breitling SOH om det är det du känner för. Även om detta forum har merparten Rolex-fans så märker du att vi är många anhängare av Breitling också, och Superocean H är underbara klockor. Förutom de du ser ovan lade digger nyss upp bild på sin vilken är lika läcker den. Beträffande exemplaret på Chrono24 så verkar den vettig, ca halva nypriset, även om jag föredrar blå tavla framför svart. Om säljaren vet jag inget.
 

Ricrob

Patek
Äh, lugn i bussen nu gosse! Att Breitling skulle vara för pizzabagare och dörrisar är ngt som bara fattigjon och vanliga jon skulle få för sig att säga.. Breitling är feta grejer för rediga karlar helt enkelt och SOH är skitfina, även om de som du säger avviker från Breitling's "vanliga" formspråk! Köp en och var glad, jag kommer alltid stå bakom det beslutet, även om jag äger och gillar Rolex också. Välkommen btw!
 

keso

Breitling
Som en brutalt nöjd SOH-ägare (46mm varianten dock) så kan jag säga att jag satt i samma sits som du precis innan jag köpte min. Hade länge kollat efter mitt första "riktiga" köp och var fast att jag skulle ha en Tudor BB. Men som det begav sig så vandrade jag in på den lokala urhandeln av helt andra skäl och hamnade i prat med ägaren. Det slutade med att han visade mig en Breitling SOH 46 och jag var såld.

Till saken ska väl sägas att jag innan har sagt vid ett upprepat antal gånger att vad jag än köper för klockor så kommer jag aldrig köpa en Breitling, tji fick jag.

Har som sagt inte ångrat mig en sekund, även fast det kliar efter något att komplettera den med. Köp!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
SOH är en väldigt snygg klocka; har du fastnat för den är det bara att köpa!
Nämnde det i en annan tråd för bara någon dag sedan; just SOH är väldigt mycket billigare i USA och går att få ny för ca 19 k. Har du således någon som ska dit/är där eller om du själv vill passa på att ta en tripp kan du alltså få en riktigt bra deal. Du får en biljett T/R för mindre än diffen mellan priset i Sverige och USA ;-)
 

Ricrob

Patek
De som påstår att SOH inte är Breitling kan inte sin historia. Visst är det kanske inte en av deras mest ikoniska modeller men en av de tuffare vintagedykarna.

b180d5cd583f3ceee5f121a42ef59ba6.jpg
Jo, så är det ju men å andra sidan så lever 98% av befolkningen (alltså, icke klocknördar) lite mer i nuet än att de rotar i Breitlings historia och därför avviker SOH i de flestas ögon från Breitlings "moderna" formspråk som är just Breitling för gemene man. Att visa upp en vintage SO i utbildningssyfte här tror jag utbildar väldigt få men hej, vad vet jag..?
 
  • Like
Reactions: Wii

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, så är det ju men å andra sidan så lever 98% av befolkningen (alltså, icke klocknördar) lite mer i nuet än att de rotar i Breitlings historia och därför avviker SOH i de flestas ögon från Breitlings "moderna" formspråk som är just Breitling för gemene man. Att visa upp en vintage SO i utbildningssyfte här tror jag utbildar väldigt få men hej, vad vet jag..?
Hmmm, du upprepar det jag skrev och tillägger att utbildning är meningslös då folk är okunniga? Inget fan av skolväsendet heller?
 
Min första riktiga klocka var faktiskt en Breitling, det var sent 80-tal, tidigt 90-tal. Ulf Lundell hade ännu inte skrivit de där bevingade orden i nån roman och såvidare. Att jag fick chansen att beställa den direkt ifrån generalagenten och därför fick välja i princip varje del och hur den skulle se ut ("jag tar den blå urtavlan, matt boett, men för att liva upp det så tar vi en polerad vridring, osv") var inte heller fel. Men jag sålde den under mina fattiga student-år.
Sedan dess har även jag fått en viss tveksamhet kring Breitling även om jag känner där inne att det är orättvist.
MEN, SOH är en skitfin klocka och det är den enda Breitling jag utan tvekan skulle välja om jag fick välja.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Visst, det är inte in house men de går enl cosc och gör sin skit. Breitling är kända för att göra gedigna och bra länkar och meshet är inget undantag. Gillar SOH stark och det blir säkert nästa inköp. Jag gillar många Breitlings så jag har kanske fel på mina ögon men inte stoppar det mig från att köpa Breitling för det, det är ju jag som ska kolla på dem huvuddelen av tiden. Och visst finns det en hel del härliga Brattemänniskor här. :happyhappy:

Kör på
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Jag har haft tre stycken olika SOH.
Den första en vanlig 46'a med svart ring och svart tavla som jag sålde då jag tyckte den var för stor. i övrigt en riktigt schysst klocka.


Ett tag efter jag gjort mig av med den första tänkte jag att den kanske inte var så jävla stor ändå och sprang på en SOH 46 limited edition som var grymt schysst och ovanlig. Även denna fick lämna efter ett tag då jag fick bekräftat att modellen var för stor för mina handleder.


Och nu då till pudelns kärna, SOH 42. Denna införskaffade jag för ett tag sedan då modellen i sig tilltalar mig, speciellt på meshet.
Så nu är jag lycklig ägare till en SOH 42 som sitter som en smäck på handleden. Enormt skön att bära och förbannat allround då den bärs riktigt schysst både på mesh och gummit. Dock två helt olika stilar.
tJXpBFj.jpg

7S6rIjf.jpg



Jag är partisk i målet men råder dig såklart att köpa!
Gillar du modellen så kan du skita i vad andra tycker.

Lycka till i jakten
 

digger

Bannad
Jag vill bara råda till att testa både 42 och 46 modellerna innan du bestämmer dig för storleken, jag har bara ungefär 6,75" handled men trivs bra med 46:eek:rna och de ser lite maffigare ut tycker jag.
 

TheKing

Cartier
Riktig snygg modell.
Ägt en blå 46mm som jag ångrar att jag sålde.

Kommer att äga en inom snar framtid och då en 42mm..

Gå all in ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Bolio

Panerai
De som påstår att SOH inte är Breitling kan inte sin historia. Visst är det kanske inte en av deras mest ikoniska modeller men en av de tuffare vintagedykarna.

b180d5cd583f3ceee5f121a42ef59ba6.jpg

Har inte läst någonstans i denna tråd att SOH inte är Breitling. Därimot står den ut om man ser till de andra modellerna Breitling har vilka ligger mer nära varandra rent utseénde mässigt. Sen att den funnits i denna tillverkares sortiment under en längre tid gör den inte mer lik en klassisk Breitling som väldigt ofta enligt mig är väldigt plottrig.
Håller för övrig med om till 100% om att det är en tuff vintage dykare och att modellen i nuvarande utförande är riktigt fin.
MVH
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inte läst någonstans i denna tråd att SOH inte är Breitling. Därimot står den ut om man ser till de andra modellerna Breitling har vilka ligger mer nära varandra rent utseénde mässigt. Sen att den funnits i denna tillverkares sortiment under en längre tid gör den inte mer lik en klassisk Breitling som väldigt ofta enligt mig är väldigt plottrig.
Håller för övrig med om till 100% om att det är en tuff vintage dykare och att modellen i nuvarande utförande är riktigt fin.
MVH

"Om din favoritmodell hos Breitling är en Superocean Heritage så gillar du egentligen inte Breitling".

Vad är Breitling? Förmodligen varierar det mellan personer men för mig är det alla modeller de tillverkat. Sedan glömmer man de som ligger i mitten och memorerar de fulaste och de snyggaste. Så för mig är Breitling smäckra kronografer i ädelmetall, tidiga Chronomaten som levde vidare i Navitimern, batteridinkorna med irak-krigarna mm. och de kraftigare modellerna som kom på 80-talet? Dessa modeller skiljer sig mycket från varandra så att alla de skulle se likadana ut ter sig främmande för mig.

Pga av detta håller jag inte med om att "Om din favoritmodell hos Breitling är en Superocean Heritage så gillar du egentligen inte Breitling" utan man kanske inte gillar det de gjorde mellan 1970-2010? Men vi är ju nästan överens alla. Jag lade mest upp bilden för att visa var modellen kom ifrån, inte för att attackera något speciellt inlägg.
 
Topp