• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Superocean A17040, Hjälp med rostad skruv

Wallenberz

Breitling
Hej.
Har inte varit så aktiv här på ett tag men återkommer nu, då jag hoppas kunna få hjälp av mer insatta.

Min klocka har varit utsatt för en hel del dykning i saltvatten nu under våren. När jag kommit hem från en resa ser jag att en av skruvarna, den vid ca, 13.30 är helt av. Den har alltså rostat sönder och nu finns ingen skruv kvar alls.

Jag undrar om dessa skruvar går att byta? Hur borrar man upp hålet där gängan helt enkelt inte finns kvar? Vet någon vad en helt ny bezel skulle kosta?

Återkommer med bilder imorgon.
Mvh
Mathias
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Lämna in den för prisförslag vetja! Lämna gärna till flera olika. Misstänker att en sådan operation kan skilja rätt kraftigt i pris mellan olika butiker.
 

M.U

Rolex
Känns skumt att en dykarklocka skulle rosta av saltvatten...? Sen visst om man inte sköljer av den etc efteråt kanske det kan hända iofs..

Gå med den till AD och kolla vad de vill ha för pris för det :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det här är säkert en jättedum fråga men är det inte rostfritt stål i klockor? Har jag alltid trott... Sen kan ju såklart även rostfritt fräta av olika ämnen men...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det här är säkert en jättedum fråga men är det inte rostfritt stål i klockor? Har jag alltid trott... Sen kan ju såklart även rostfritt fräta av olika ämnen men...
Rostfritt är inte det samma som fritt från rost. Engelskans "stainless" är ett bättre uttryck... "stain less"
 

Wallenberz

Breitling
Så här ser det ut!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    60.9 KB · Visningar: 169

Snaxxet

Omega
Just breitling är ju inte helt gratis med sina reservdelar.
Och om skruven nu har rostat sönder pågrund av dykning så skulle jag chansa på att packningarna inte mår helt bra heller för det är ju något som brukar slitas före just skruvar vid just dykning i saltvatten.
 

Wallenberz

Breitling
För att förtydlga så är ju klockan ganska gammal. Var inne på service för kanske 2 år sedan och då var allt ok! Bytte packningar och full service samt byte av glas. Själva skruven hade inte rostat utan jag såg typ rostliknande i botten av skruven, sedan så stötte jag säkert emot så att skruven gick av helt i fästet.
 

Vincent

Cartier
Just breitling är ju inte helt gratis med sina reservdelar.
Och om skruven nu har rostat sönder pågrund av dykning så skulle jag chansa på att packningarna inte mår helt bra heller för det är ju något som brukar slitas före just skruvar vid just dykning i saltvatten.
Den skruven håller bara fast vridringen, ingenting med täthet att göra
 

Snaxxet

Omega
Den skruven håller bara fast vridringen, ingenting med täthet att göra
Har koll på det. Det jag menade var att om skruven nu har blivit sliten av saltvatten bad så är det ju inte helt omöjligt att packningen även den har blivit sliten. För packningar slits bra mycket mer än vad en skruv gör.:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att förtydlga så är ju klockan ganska gammal. Var inne på service för kanske 2 år sedan och då var allt ok! Bytte packningar och full service samt byte av glas. Själva skruven hade inte rostat utan jag såg typ rostliknande i botten av skruven, sedan så stötte jag säkert emot så att skruven gick av helt i fästet.
Brukar du skölja av dina klockor i sötvatten efter varje dyk? Bara undrar...

Jag hade gått till en AD med egna urmakare och bett dem rekommendera en lösning.
 

Camo00

Patek
Skruva ut resten av bezelskruvarna och kolla om Du kommer åt den som gått av? Kan Du få ut den själv är det ju bara att fixa en ny... :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vridringen kommer sitta bra kvar utan den skruven. Se det som en del av klockans själ och liv. Jag skulle inte brytt mig. Fortsätt slita den och utsätt den för alla element :)
 

Wallenberz

Breitling
Får tacka för all hjälp än så länge! Helst skulle jag ju vilja, på ett billigt sätt, få dit en ny skruv och få bort den gamla. Att köpa en helt ny vridring misstänker jag kostar en hel del.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Får tacka för all hjälp än så länge! Helst skulle jag ju vilja, på ett billigt sätt, få dit en ny skruv och få bort den gamla. Att köpa en helt ny vridring misstänker jag kostar en hel del.
Är man inte så petnoga så kan man ju kapa skallen på en skruv och limma dit den... :rolleyes:
Vridringen sitter ju kvar iaf och det kommer se bättre ut.
För att citera Yrrol: Man KAN göra så, men det är inte rätt.
 
Topp