• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling SuperOcean Professional

Emil

Cartier
Hej!

Jag har varit lite sugen på Breitling SuperOcean Professional med svart tavla ett tag nu och har gått i tankarna på om jag skulle köpa denna. mitt jobb har inte gått hand i hand med klockan och jag har inte haft något större behov utav ytterligare en klocka som blir liggandes på hyllan, därför har jag väntat in rätt tillfälle. det jobbet jag går på snart passar däremot klockan perfekt in i jobbet/tjänsten och det är nog ingen mer än jag som skulle lägga märke till den och det kommer inte sticka i ögonen på någon annan.
min kunnighet gällande urverk, fel och brister är inte på någon högre nivå så jag skulle vilja ha lite hjälp efter vad jag skall kolla på när det gäller klockor. eftersom att denna modellen inte verkar tillverkas längre så får vi köra på en bättre begagnad.

vad skall jag titta efter om jag vill ha en bättre begagnad Breitling?
Priser, slitage och årsmodeller?
gällande service och underhåll?
övrigt som är bra att tänka på?


Mvh Emil​
 

fredtiger

Cartier
Köpte en superocean a17360 (ej professional) för en månad sedan. Grymt nöjd med den, skillnaden mot professional är följande:

* Djup 1500m mot 1524m för professional
* Polerade ytor blandat med borstade, mot professional som är helborstad

I övrigt är de mer eller mindre identiska mig veterligen (professional finns med andra färgval på urtavlan). Några kommentarer och tips:

* Länken (pro I) är väldigt skön och mkt snyggare IRL än på bild
* Professional slutade tillverkas 2003 och många är oservade, en komplett service hos AD betalade jag 3800kr förra veckan
* Den svarta urtavlan skiftar i mörkblått pga. AR Coating, den upplevs ofta som mörkblå snarare än svart (snyggt, men samtidigt något störande IMO)
* Jag som konservativ beträffande storlek och vikt på klockor var rädd att den skulle kännas i största laget, det gör den inte! Tycker att den bär mindre än mått och vikt förespeglar, dock är den stor men inte omotiverat stor på något vis.

Jag är ingen klockexpert, men har ägt ett tiotal olika klockor. Inför det här köpet gjorde jag en flera månader lång research innan jag snubblade över den här modellen (Breitling låg utanför min radar). Skulle våga sticka ut hakan och påstå att det sannolikt är en av de mest prisvärda klockorna i klassen, väl i paritet med Omega SMP men lite ovanligare. Rekomenderas varmt!

Edit: glömde denna http://www.breitlingsource.com/models/superocean.html
 

carlanton

Audemars
Har använt min Superocean a17340 varje dag sedan jag köpte den. Tar i princip (eller snarare av princip) aldrig av mig den, vilket innebär att den hänger med på gymmet, löprundor, klättring och allt annat man kanske inte ska utsätta en mekanisk klocka för. I mina ögon är den den perfekta klockan. Robust och toolig men samtidigt skönt ghettostekig. Det enda tråkiga är att tavlan är blank, vilket i kombination med AR-coatingen gör att den blir rätt ful i vissa vinklar.

Under 10 000 kronor är för mig den perfekta prislappen på en klocka. Något dyrare hade jag aldrig vågat misshandla på det sättet en klocka bör misshandlas!
 

fredtiger

Cartier
En sak till, många annonser på chronolink24 blandar korten och rör ihop det mellan:

* Superocean Professional a17045/a17345 (ej COSC resp. COSC): på alla dessa ska det stå 5000ft/1524m på urtavlan ( samt professional)
* Superocean a17360 (COSC): 5000ft/1500m
* Superocean a17040/17340 (ej COSC resp. COSC): 1000m/3300ft

I vissa annonser säger rubriken en sak, ref.nr en annan sak och bilden visar en tredje variant.
 

Emil

Cartier
en prislapp runt 10" verkar rimligt men vilka årgångar skall jag leta efter då?
 

fredtiger

Cartier
Sikta in dig på a17045/a17345 ("Superocean Professional") alt. a17360 ("Superocean").

Årtal mindre viktigt. Professional slutade tillverkas runt 2002 då a17360 introduceras som en uppdaterad ersättare till den tidigare Superocean (1000m). Ganska många snarlika modeller alltså. De flesta under 10 000kr som jag sett är oservade och behöver nog i många fall en service (ca 4000kr). Kan alltså löna sig att betala 12000-13000kr för ett servat ex.
 
Topp