• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling SuperOcean stannar! (2007)

Min första trådstart här på KS. :baby:


Har inte använt min Breitling på ca 6-7 månader! Ställde tid, datum och skruvade upp kronan. Den kicka igång utan problem, sen efter några timmar så såg jag att sekundvisaren stannat. skakade lite på handleden och då gick den igång direkt. Men har jag handen still så stannar den efter ca 1 min. Vet ej om det är inbillning, men kronan känns trögare att skruva upp än vad det gjort innan.


Vad kan det vara för fel? Tändstiften, topplocket, för lite framluft i bakdäcken? Nej men... Nån som har en aning om vad det kan vara och vad det kostar att få åtgärdat? :pompus:


Skål!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hur mycket skruvade du upp den då? Man brukar väl säga någonstans 20-30 varv för att ha en någorlunda full?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har den legat still i 7 år och jag får anta att du använt den något/några år före det så är det nog dags för service.
Slut, frågor, repetera, verkställ. :happyhappy:
 
Snabb fråga.. Om man skruvar upp säg ca 15 varv, stannar den då efter 1 min? Men kör man dom sista 15 varven så tickar den på i 48 timmar?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Snabb fråga.. Om man skruvar upp säg ca 15 varv, stannar den då efter 1 min? Men kör man dom sista 15 varven så tickar den på i 48 timmar?

Intressant tanke. Ska bli spännande att höra vad de mer kunniga svarar. Men spontant är det väl inte omöjligt? Det är ju en fjäder som spänns. I det sista varvet lagras ju därmed väsentligt mycket mer energi än i det första. Kurvan är väl åt något logaritmiskt håll. På något sätt... :)
 
Intressant tanke. Ska bli spännande att höra vad de mer kunniga svarar. Men spontant är det väl inte omöjligt? Det är ju en fjäder som spänns. I det sista varvet lagras ju därmed väsentligt mycket mer energi än i det första. Kurvan är väl åt något logaritmiskt håll. På något sätt... :)

Håller med, någon vänlig själ som vill hjälpa oss bena ut det här?
 
Topp