• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Superocean, Steelfish eller X-plus...

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det finns en del varianter av denna klocka som älskas av vissa och hatas av andra. Vad är då skillnaden mellan de olika modellerna?

Först upp är den tidiga (första) Superocean som tillverkades mellan 1995-2002. Vattentät till 1000m, storlek 41.5mm och levererades med Pro 1 länk.

Superocean:
Superocean 1000m.jpg



Den följdes upp av Superocean Professional som tillverkades mellan 1999-2002. Vattentät till 1524m, storlek 41,5mm och med Pro 1 länk.

Superocean Professional:
BreitlingSuperOceanProfessional4.jpg



2005 kom den första Steelfish:en. Det blev en ny tavla, vattentät till 1500m, mätte 42mm och leverades på Pro 1 länk.

Superocean Steelfish:
BRT1850.JPG


Pro 1 länk:
pro_bracelet.jpg



Nr 4 ut är Steelfish X-plus som tillverkades under 2006 och mäter 44mm. Vattentät till 2000m. Pro 1 länk men dyker ibland upp med Pro 2.

Superocean Steelfish X-plus:
Steelfish001.jpg



Sist ut är Superocean Steelfish (nya generationen) som tillverkades från 2007-2011 (möjligen 2012). Den mäter 44mm och är vattentät till 2000m. Kommer på Pro 2 länk men dyker ibland upp med Pro 1. Det som egentligen skiljer denna från X-plus är länken och utseendet på sekundvisaren.

Superocean Steelfish:
erx001280g-breitling-superocean-steelfish.jpg


Pro 2 länk:
812a3.jpg



Tavlorna på Superocean är antingen blå eller svart och hos Steelfish finns även vit (creme) som alternativ.

Det finns även en Steelfish GMT som tillverkades 2007 i limiterad upplaga av 100st. 42mm och vattentät till 1000m. Den skulle jag personligen inte tacka nej till :)

Steelfish GMT:
_DSC2614.jpg


Tack för titten och trevlig helg!
 

Hubbatix

Cartier
Snyggt!

På bilden på Pro 1-länken ser det ut att vara vikta ändbitar. Pro 1-länken till min X-plus hade solida ändbitar. Var det vikta på de tidiga versionerna av den länken, någon som vet? Skillnaden mellan vikta och solida är ju som natt och dag när det kommer till känsla på armen.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Snyggt!

På bilden på Pro 1-länken ser det ut att vara vikta ändbitar. Pro 1-länken till min X-plus hade solida ändbitar. Var det vikta på de tidiga versionerna av den länken, någon som vet? Skillnaden mellan vikta och solida är ju som natt och dag när det kommer till känsla på armen.


Precis, de tidiga Pro 1 länkarna hade vikta ändbitar men de senare hade solida, vet dock inte årtalet när de ändrades. Jag tror att det fanns båda varianterna till Superocean Professional. Så någon gång runt år 2000.
 

fredtiger

Cartier
Fin sammanställning av fina klockor!

Det finns ju ytterligare versioner av denna. Exempelvis den jag har som är en ref A17360 från 2003 som är vattentät till 5000ft/1500m och med heliumventil (till skillnad från den första SO som är vattentät till 1000m och som jag tror saknar HV). Detta är i princip samma klocka som SO Professional men den senare är helt borstad, medan den förstnämda borstad/polerad.

Utöver detta förkommer ju vissa versioner med såväl cosc som utan cosc. Sedan är Steelfishen intressant och finns både som 42mm och 44mm där den senare inledningsvis fick tillägget "X-plus". När 42mm versionen upphörde (efter bara ngt år vill jag minnas) blev 44mm versionen av med tilläget "X-plus" och fick alltså samma namn som den tidigare 42mm versionen. Lite rörigt och tittar man ex. Chrono24 så blandas referenser och specifikationer ihopa titt som tätt.

En bra (men inte fullständig) översikt finns på: http://www.breitlingsource.com/models/superocean.html

Ifall någon är sugen på att byta sin Professional mot A17360 ("Superocean 2003") så PM:a mig!

Tack för en bra och nyttig tråd om dessa prisvärda dykare! :D
image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
När 42mm versionen upphörde (efter bara ngt år vill jag minnas) blev 44mm versionen av med tilläget "X-plus" och fick alltså samma namn som den tidigare 42mm versionen. Lite rörigt och tittar man ex. Chrono24 så blandas referenser och specifikationer ihopa titt som tätt.

Precis, tillägget X-plus försvann och då blev sekundvisaren spetsig istället för fyrkantig.
 

Tome

Cartier
Jag hakar på! Har länge funderat på att sälja denna goding som är mitt första steg in i det lite exklusivare klockrummet, men blir så grymt nostalgisk varje gång att jag inte klarar av det. Dessutom är ju push-button spännet till gummibandet så jädra grymt! Älskar att fippla med det och mikro-justera storleken på bandet. Använder sällan stål-länken numera.

IMG_0258.JPG
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag hakar på! Har länge funderat på att sälja denna goding som är mitt första steg in i det lite exklusivare klockrummet, men blir så grymt nostalgisk varje gång att jag inte klarar av det. Dessutom är ju push-button spännet till gummibandet så jädra grymt! Älskar att fippla med det och mikro-justera storleken på bandet. Använder sällan stål-länken numera.


Ja, oceanracer gummit är grymt, måste skaffa mig ett sånt.
 

Tome

Cartier
Nu blev jag så inspirerad att jag ringde Bergströms där klockan är inne på service och slog till på ett Diver Pro III band! Kommer bli som en ny klocka som kommer tillbaka :D
 
Topp