• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling transocean

Daruvar

Cartier
Jag är bara nyfiken på vad folket tycker om transocean serien ( främst chrono), utseende,kvalitet vs pris?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
 

DrDre

Patek
Jag är bara nyfiken på vad folket tycker om transocean serien ( främst chrono), utseende,kvalitet vs pris?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Det är två modeller jag gillar i serien. En tidigare som verkar ha utgått nu, och det är en en vanlig Transocean, dvs som Transocean Day-Date fast utan dagmarkeringen. Den är väldigt snygg men åt helsikes för dyr med tanke på urverket.


Den andra modeller jag gillar är deras 38mm kronograf, gärna i guld. Dels är den rätt bra storlek för att få ett klassiskt utseende och så tycker jag att urtavlan är mkt snyggare än på de större varianterna. Den har små visare vid 3 och 9 och datumet vid 6, medan de de större har små visare vid 3, 6 och 9 så och så har man klämt in datumet lite på sniskan. Och så lutar typsnittet på datumfönstret (eftersom man har datumet vid 4-5 och inte bemödat sig med att vinkla om siffrorna) vilket jag tycker är skitfult.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Snygga, men väldigt dyrt mot vad man får, begagnat kanske är okej

Transocean chrono är inte dyr för vad man får. Urverket (b01) är ju svingrymt (http://www.uret.se/breitling-transocean-vit-lader-o43-mm-p-17229.html) går att hitta billigare

edit: http://www.chrono24.se/breitling/transocean-chronograph--id2364681.htm?dosearch=true&query=breitling transocean chronograph&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm 39k för en snyggt designad inhouse kolumnshjulskronograf med 70 power-reserve

transocean_full2_lg.jpg


Phlog_Breitling_Transocean_6057.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Klassiskt stilren, fin inhouse kaliber.
Dock kanske på gränsen till tråkig?
 

DrDre

Patek

Jag tycker väl att kronograferna är OK prismässigt. Däremot så känns den vanliga (icke-krono) väldigt dyr. Om inte jag minns fel så ligger den i häradet 35-40 tkr och har ett ETA 2824 (samma bas som den betydligt billigare Superocean tror jag). Ett så pass enkelt verk i en så enkel boett bör ju ligga en bit under Superocean, inte betydligt högre.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag tycker väl att kronograferna är OK prismässigt. Däremot så känns den vanliga (icke-krono) väldigt dyr. Om inte jag minns fel så ligger den i häradet 35-40 tkr och har ett ETA 2824 (samma bas som den betydligt billigare Superocean tror jag). Ett så pass enkelt verk i en så enkel boett bör ju ligga en bit under Superocean, inte betydligt högre.

Håller jag med om. Icke-chronon är också ganska tråkig
 

morrism

Audemars

Jag tar tillbaka, trodde det satt ETA i, B01 verkar ju som du säger vara ett riktigt bra verk!
 

bogw

Breitling
Tycker personligen att många Breitling klockor är alldeles för plottriga och för småttigt, kanske bara ålderssynen som börjar göra sig påmind :).
 

Jonaz

Rolex
Tycker personligen att många Breitling klockor är alldeles för plottriga och för småttigt, kanske bara ålderssynen som börjar göra sig påmind :).

Hör ofta att breitling har plottriga tavlor men anser att det är orättvist mot märket. Håller med om att navitimers och äldre chronomat, speciellt de med romerska siffror kan framstå som röriga.

Annars är de ju hur clean som helst! Imho.

.for bentley serien därimot... Daaamn! Rörigt.


iPhone | Tapatalk
 

bogw

Breitling
Hör ofta att breitling har plottriga tavlor men anser att det är orättvist mot märket. Håller med om att navitimers och äldre chronomat, speciellt de med romerska siffror kan framstå som röriga.

Annars är de ju hur clean som helst! Imho.

.for bentley serien därimot... Daaamn! Rörigt.


iPhone | Tapatalk

Själv gillar jag de "billiga" modellerna, Colt Chronograph och Aerospace som är ganska rätt fram och känns väldigt mycket "Breitling" för mig. Extremplottrig som t ex Airwolf Raven gillar jag inte alls. Har fått en viss avsmak av Navitimer sedan en tidigare god vän köpte en kopia i Kina och dessutom sprang omkring med den med upprullad skjorta.

Kan inte säga så mycket om kvalitén på Transocean eftersom jag inte har någon men hade nog inte lagt de summorna som vi pratar om på denna klocka. Kvalitetsmässigt så tror jag inte man får så mycket mer än en Breitling som är billigare, ofta är det ju inte kvaliten eller funktionen som avgör om man lägger 30000 kr eller 50000 kr på en klocka utan modellen som sådan och utseendet. Gillar man utseendet och har budgeten så, varför inte. Men länken gillar jag :)
 
Topp