• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling - välkommen till stretch?

Alarik

Audemars
2-Faktor
En galet dum fråga möjligen men mina tidigare Brattar hade mesh och/eller gummi så kunskapen är obefintlig.
Är deras länkar mer utsatta för stretch än många andra tillverkare?
Jag är manisk när det gäller att hålla rent mina länkar men med undantag för klassiska Jubilee och president-länkar är det av bilder och fysiska intryck att döma så att Breitling är en ohotad vinnare när det gäller töjda länkar.
Är detta resultatet av generellt tyngre pjäser, sämre kvalle på produkten eller att Breitlingägarna tar sämre hand om sina klockor eller är det en skev upplevelse från min sida?

Med tanke på att deras lås/clasps känns väldigt daterade är det väl inte någon omöjlighet att de hittat produktionsgenvägar.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vet inget om de äldre länkarna, men får man tro filmen så lägger de ner rätt mycket omsorg i sin tillverkning av just länkar nuförtiden i alla fall. Just deras länkar är något som lockat mig till märket.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Absolut. Eller på andra människors klockor där du sett det. Jag har nämligen aldrig sett någon superstretchad brattelänk.

Bildgoogla?
Syftet är inte att trolla eller röra om i grytan utan allt bottnade i en öppen och allmänt okunnig fråga om deras länkar tenderar att vara något mer stretchade än andra och isf varför.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bildgoogla?
Syftet är inte att trolla eller röra om i grytan utan allt bottnade i en öppen och allmänt okunnig fråga om deras länkar tenderar att vara något mer stretchade än andra och isf varför.
Jag gjorde det, fanns inte mycket.

Jag tror inte du trollar. Jag är nyfiken därav min önskan om bilder.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
27FED0A1-2E0E-49B4-9BC5-CCC726A16A72.jpeg
7198EE34-3B6C-433B-885E-84B3BDA050DA.jpeg
85234177-D499-43EF-BD8D-716DB3565241.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Ser inte ut att vara mer stretch i den än andra välanvända 20 år gamla klockor.

Inget fel på Breitlings länkar. Stift och rör slits lika mycket som på andra länkar. Om någon länk är mer utsatt än andra skulle jag slå ett slag för Omegas seamaster 300 som i regel behöver länkrenovering i form av nya samtliga stift och rör.
 

Ninen79

Audemars
Breitlings pilotlänkar är riktigt grymma när det gäller kvalite, jag har haft ett par st Breitling chronomat som är mellan 15-20 år gamla där länkarna har varit nästan lika tighta som nya.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag upplever en del strech på min pro 2 länk. Den är 10 år gammal och varit i djungel en del, mycket i torra sandklimat och väldigt sällsynt rengjord. Det som också hänt, kanske tack vare stretching, är att insidan av bandhornen nöts ner. Antagligen också för att klockan är tung och vilar mot bandhornen med länken
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En galet dum fråga möjligen men mina tidigare Brattar hade mesh och/eller gummi så kunskapen är obefintlig.
Är deras länkar mer utsatta för stretch än många andra tillverkare?
Jag är manisk när det gäller att hålla rent mina länkar men med undantag för klassiska Jubilee och president-länkar är det av bilder och fysiska intryck att döma så att Breitling är en ohotad vinnare när det gäller töjda länkar.
Är detta resultatet av generellt tyngre pjäser, sämre kvalle på produkten eller att Breitlingägarna tar sämre hand om sina klockor eller är det en skev upplevelse från min sida?

Med tanke på att deras lås/clasps känns väldigt daterade är det väl inte någon omöjlighet att de hittat produktionsgenvägar.
Har inte sett att Breitlings länkar skulle vara speciellt utstretchade. Sedan finns det ju flertalet fina länkar som har lite spel från fabrik och andra som aldrig får stretch. Beror på konstruktion.
 

Simon.x

Rolex
En galet dum fråga möjligen men mina tidigare Brattar hade mesh och/eller gummi så kunskapen är obefintlig.
Är deras länkar mer utsatta för stretch än många andra tillverkare?
Jag är manisk när det gäller att hålla rent mina länkar men med undantag för klassiska Jubilee och president-länkar är det av bilder och fysiska intryck att döma så att Breitling är en ohotad vinnare när det gäller töjda länkar.
Är detta resultatet av generellt tyngre pjäser, sämre kvalle på produkten eller att Breitlingägarna tar sämre hand om sina klockor eller är det en skev upplevelse från min sida?

Med tanke på att deras lås/clasps känns väldigt daterade är det väl inte någon omöjlighet att de hittat produktionsgenvägar.


Hej
Breitlings pilotlänkar är riktigt grymma när det gäller kvalite, :D :breitling:

Se bara till så du inte har för mycket slapp så inte klockan roterat runt handledan :p (gäller samtliga länkar) ;)

//Simon
 

DrDre

Patek
Breitlings pilotlänkar är riktigt grymma när det gäller kvalite, jag har haft ett par st Breitling chronomat som är mellan 15-20 år gamla där länkarna har varit nästan lika tighta som nya.

Det är min erfarenhet också. Om jag ska, baserat på de första 20 årens slitage, försöka extrapolera länkens livslängd, så kommer den att hänga med i 100 år. Minst.
C918CEB1-0136-41E0-91CA-79FE2AD47C2B.jpeg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Pro 1 och Fighter som är gamla länkar har väl nästan stretch från början. Dock tycker jag att man nästan aldrig ser det på modernare länkar.

Angående den här bilden så är det fel länk och ändlänk till klockan i fråga. Då kan allt bli konstigt.
Edit: Jag förstår inte ens hur de har fått dit den.
7198EE34-3B6C-433B-885E-84B3BDA050DA.jpeg
 

Simon.x

Rolex
Pro 1 och Fighter som är gamla länkar har väl nästan stretch från början. Dock tycker jag att man nästan aldrig ser det på modernare länkar.

Angående den här bilden så är det fel länk och ändlänk till klockan i fråga. Då kan allt bli konstigt.
Edit: Jag förstår inte ens hur de har fått dit den.
7198EE34-3B6C-433B-885E-84B3BDA050DA.jpeg

Hum jo ser lite skumt ut :watching:
Är det på din klocka ? :rolleyes:

//Simon
 
Topp