• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

C

Coach

Guest
amen hallÄ dÀr
batteribyten

lÀr drömma mardrömmar inatt ..tur att man har lÀslampa sÄ det inte blir sÄ dark(o)

allt ska flyta fram och inte ticka!
charmen ligger ju i att det Àr mekaniskt..
som att jÀmföra en v8a med en batteribil
Aerospace analoga visare tickar bara var 30e sekund sÄ det kanske vore nÄgot för dig ÀndÄ.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, typ sÄ hÀr (sek tar man fram i digifönstret) :)
642732CB-87FC-40C6-B81B-C99CF1C301CF.jpeg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
quartz Àr ju lite sÄdÀr ofint i vissa sammanhango_O

hade faktiskt gÀrna prövat en aerospace advantage men Àr rÀdd för att den inte hade anvÀnts

blir inte lika sexigt att förklara för brudar och mugglare om hur en quartz fungerar som en mekanisk:angel:
Brukar sĂ€llan förklara för vare sig ”brudar” eller andra hur en klocka fungerar. De flesta vet det redan....
 

DrDre

Patek
detta skrÀmmer mig....
undra vad som kommer frammÄt nu...
Screenshot_20190731-131913_Facebook.jpg

Det var glada nyheter! Chronomat var ju kronjuvelen under 90-talet, Breitlings storhetstid, och klockan som nog rÀddade och senare lyfte Breitling.

NÀstan alla andra serier har en variant med 7750. Dock inte Chronomat. Det vore roligt om man gör nÄgot liknande Àven dÀr. En variant som Àr bÄde modern och som sneglar pÄ 80/90-talarna tror jag skulle kunna bli riktigt lyckad. Jag tror att Breitling har en stor f.n. outnyttjad möjlighet att göra mer av den Àn vad man gör idag. Lite mindre (nu finns vÀl bara 44mm?), lite mer slimmad, en modernare vridring, nÄgra roliga urtavlor (kanske special editions, som pÄ 90-talet) och kanske moderna material, och Chronomat kan lyfta igen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det var glada nyheter! Chronomat var ju kronjuvelen under 90-talet, Breitlings storhetstid, och klockan som nog rÀddade och senare lyfte Breitling.

NÀstan alla andra serier har en variant med 7750. Dock inte Chronomat. Det vore roligt om man gör nÄgot liknande Àven dÀr. En variant som Àr bÄde modern och som sneglar pÄ 80/90-talarna tror jag skulle kunna bli riktigt lyckad. Jag tror att Breitling har en stor f.n. outnyttjad möjlighet att göra mer av den Àn vad man gör idag. Lite mindre (nu finns vÀl bara 44mm?), lite mer slimmad, en modernare vridring, nÄgra roliga urtavlor (kanske special editions, som pÄ 90-talet) och kanske moderna material, och Chronomat kan lyfta igen.
LĂ„ter som om du pratar om Airborne 41 minus verket. ;)
 

DrDre

Patek
LĂ„ter som om du pratar om Airborne 41 minus verket. ;)

Jo, den Àr faktiskt en av mina favoriter bland de lite nyare. BÄde den svarta och den vita Àr vÀldigt fina. 7750, för att fÄ ner priset lite, och sÄ fortsÀtta pÄ det spÄret tror jag skulle bli lyckat. (Fick man önska fritt sÄ skulle jag gÀrna ocksÄ se att kronografknapparna hade samma form som kronan, dvs som pÄ de tidigare UFO:na).
 

Rulle

Audemars
Det var glada nyheter! Chronomat var ju kronjuvelen under 90-talet, Breitlings storhetstid, och klockan som nog rÀddade och senare lyfte Breitling.

NÀstan alla andra serier har en variant med 7750. Dock inte Chronomat. Det vore roligt om man gör nÄgot liknande Àven dÀr. En variant som Àr bÄde modern och som sneglar pÄ 80/90-talarna tror jag skulle kunna bli riktigt lyckad. Jag tror att Breitling har en stor f.n. outnyttjad möjlighet att göra mer av den Àn vad man gör idag. Lite mindre (nu finns vÀl bara 44mm?), lite mer slimmad, en modernare vridring, nÄgra roliga urtavlor (kanske special editions, som pÄ 90-talet) och kanske moderna material, och Chronomat kan lyfta igen.
vore kul att se en modern remake rakt av av 81950 med inhouse!

Àr bara rÀdd att han À drar för mycket utav designen

men en sak Àr klar att den mÄste vara i samma storlek för alla dessa Àldre chronomater Àr verkligen i en sweetspot för vÀldigt mÄnga med sina 39-40 och sin lug-lug pÄ runt 45
 

Rulle

Audemars
Brukar sĂ€llan förklara för vare sig ”brudar” eller andra hur en klocka fungerar. De flesta vet det redan....
skÀmt Ä sido men hade jag hittat en kvinna som kan förklara hur en mekaniskklocka fungerar blir det giftemÄl direkt!

kan tycka att en quartz, vanlig seiko eller tex chronometer certifierad quartz kÀnns sÄ framtida men visst dÀr Àr ju ton med hantverk och finmekanik bakom det hela men det kÀnns för modernt
gillar att ha nÄgot pÄ armen dÀr man inte behöver nÄgon slags ström för att det ska fungera...
Àven om det Àr ett 2824 eller 7750..

en chronomat med 7750 Àr ju bara mumma
 
Senast Àndrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
skÀmt Ä sido men hade jag hittat en kvinna som kan förklara hur en mekaniskklocka fungerar blir det giftemÄl direkt!

kan tycka att en quartz, vanlig seiko eller tex chronometer certifierad quartz med urverk gjort metall kÀnns sÄ framtida men visst dÀr Àr ju ton med hantverk och finmekanik bakom det hela men det kÀnns för modernt
gillar att ha nÄgot pÄ armen dÀr man inte behöver nÄgon slags ström för att det ska fungera...
Àven om det Àr ett 2824 eller 7750..

en chronomat med 7750 Àr ju bara mumma
DÀr har du en poÀng förstÄs :)
 

Oniel

Panerai
hejsan, tĂ€nkte sĂ€lja en vĂ€ns klocka men Ă€r vĂ€ldigt osĂ€ker pĂ„ prissĂ€ttningen. Kollat lite pĂ„ chrono24 och dĂ€r har jag sett som billigast 37 ca. Är det ett rimligt pris? Det Ă€r en Breitling Transocen chrono dĂ€r min vĂ€n Ă€r den Ă€nda Ă€garen och det Ă€r köpt pĂ„ Engströms Jönköping.

Tack pÄ förhand!

PS. Om jag bryter mot nÄgra regler gÀllande sÀljande av klocka sÄ ber jag om ursÀkt!

FED8B218-9135-4DA8-B714-CC248EC5908D.jpeg
 

Elias.A

Cartier
hejsan, tĂ€nkte sĂ€lja en vĂ€ns klocka men Ă€r vĂ€ldigt osĂ€ker pĂ„ prissĂ€ttningen. Kollat lite pĂ„ chrono24 och dĂ€r har jag sett som billigast 37 ca. Är det ett rimligt pris? Det Ă€r en Breitling Transocen chrono dĂ€r min vĂ€n Ă€r den Ă€nda Ă€garen och det Ă€r köpt pĂ„ Engströms Jönköping.

Tack pÄ förhand!

PS. Om jag bryter mot nÄgra regler gÀllande sÀljande av klocka sÄ ber jag om ursÀkt!

FED8B218-9135-4DA8-B714-CC248EC5908D.jpeg
Du kan ju ocksÄ kolla pÄ gamla annonser hÀr pÄ KS och se vad dom har sÄlts för
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
hejsan, tĂ€nkte sĂ€lja en vĂ€ns klocka men Ă€r vĂ€ldigt osĂ€ker pĂ„ prissĂ€ttningen. Kollat lite pĂ„ chrono24 och dĂ€r har jag sett som billigast 37 ca. Är det ett rimligt pris? Det Ă€r en Breitling Transocen chrono dĂ€r min vĂ€n Ă€r den Ă€nda Ă€garen och det Ă€r köpt pĂ„ Engströms Jönköping.

Tack pÄ förhand!

PS. Om jag bryter mot nÄgra regler gÀllande sÀljande av klocka sÄ ber jag om ursÀkt!

FED8B218-9135-4DA8-B714-CC248EC5908D.jpeg
LÀs regel sÀlj-Regel 11 först.
 

Denvy

Omega
Efter 5 Är har jag Àntligen skaffat min drömklocka! Det som starta det hela.

Hade aldrig ett intresse av klockor innan förrns en dag dÄ jag sÄg en stor reklampelare med Navitimern, blev kÀr vid första ögonkastet och visste direkt att det var den klockan jag ville ha.

IMG_20190801_161220.jpg


Min flickvÀn stör sig redan pÄ hur mycket jag stirrar pÄ den =)
 
Topp