• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brenko?

SvenErik

Breitling
Grävde lite i min morfars klocklåda häromdan och hittade dessa fem mekaniska ur bland diverse quartzur från närmaste bensinmack. Glycine, Lagonda och Timex är alla klockor jag har sett, men uret längst till vänster är en "Brenko" och det har jag aldrig sett eller hört förut. Ett sök här på sidan gav ingenting och en googling gav inte mycket heller, ett par st ur på några obskyra auktionssajter världen över men inte mer. Är det någon här på forumet som vet mer?
IMG_1349.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har dessvärre inte heller hört talas om märket, men den var snyggast i gänget tycker jag!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Brenzikofer & Co. SA / Brenco SA. registrerades i Tavannes, Schweiz; den 1960/01/16

Hittar inte så mycket mer, men skulle gissa att den innehåller något Ebauche verk. Har du en boettöppnare eller rulle silvertejp så kan du öppna och ta ett kort på urverket och kanske kan vi säga mer.
 

SvenErik

Breitling
Brenzikofer & Co. SA / Brenco SA. registrerades i Tavannes, Schweiz; den 1960/01/16

Hittar inte så mycket mer, men skulle gissa att den innehåller något Ebauche verk. Har du en boettöppnare eller rulle silvertejp så kan du öppna och ta ett kort på urverket och kanske kan vi säga mer.
Ok, så sent som 1960
Jag återkommer när jag har öppnat den med ett kort från en bättre kamera :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har jag äntligen fått upp boetten och tagit ett kort, blev ju inte med någon bättre kamera dock.
Var förbi urmakaren och han kollade och sa att det troligtvis var ett FHF 74-verk i den (var någon liten skada på märkningen) sparas i klocklådan tills vidare :)
IMG_1699.jpg


Det kan nog stämma bra, spar den tills du kan fixa till den. En service och nytt glas så blir den nog en trevlig dressare, kul också när din morfar har ägt den tidigare.
 
Topp