• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljes Bretling Chronomat från 1940talet. SÅLD!!

frasse

Cartier
Har haft den uppe som första inlägg i klocksnack då jag undrade vad det var för modell osv.

Fungerade 2015 sen slutade den dock gå, lät Björkmans ur och guld titta på den i Reftele då konstaterade han att balanshanen är av. (ja samt att en av tryckknapparna saknas)
ville dock inte byta nåt då han inte är aukt breitling.
legat i lådan sedan, lät dock en godvän som är klockantusiast gå in med den på Bernard Huke i malmö för en liten koll han köper klockor där så tänke han får nog lite bättre info än vad jag skulle få. De sa att man får lägga 10lapp minst på den (vilket jag tyckte var lite väl mkt så det blev ingen rep)

Klockan går att ställa visarna inga konstigheter där, sen om man skakar den försiktigt så börjar sekundvisaren gå (kolla bilderna där sekundvis
breitling 1.jpg
breitling 2.jpg
breitling 3.jpg
breitling 5.jpg
breitling 6.jpg
breitling 7.jpg
breitling 8.jpg
aren ändras) nån sekund

37.5mm är klockan plexiglas, måste vara relativt tidigt 40tal då det står Fab suisse istället för swiss made.

kollat på kaplans auktioner där har fullt fungerande ex gått för 25000kr.

verkar vara väldigt ovanlig googla Breitling chronomat 217 012 så får ni upp massa bilder på liknande som verkar vara från tidigt 40tal.

https://klockrent.wordpress.com/2011/12/10/breitling-chronomat-217-012/

Från recentionen Venus 175 är av många ansett som ett av världens vackraste urverk. Jag säger verkligen inte emot. Det går att sitta och titta i timmar på hjulen som griper in i varandra, pelarhjulet som är klockans hjärna och alla fjädrar som sinnrikt håller alla delarna på plats. De tidiga Chronomaterna hade inte ”Breitling” eller ”WOG” (intern verk-kod hos Breitling) skrivet på verken så därför daterar jag denna till en av de första.

217 012 är det schweiziska patentnumret för den vridbara räknefunktionen som registrerades av Breitling 1940.

så detta är ju nåt för breitling antusiasten.

Ge bud ett vettigt bud dock ej under 10000kr.
 
Topp