• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

FlipSwede

Rolex
Precis, redovisa betalningarna. Men jag fattar det som att anställda på bank i regel är lite tappade och inte förstår sambandet mellan 15 meddelanden rörande en tudor för 35k som skickas till en adress och jag får en swish på 35k från person med samma namn som står i konversationen. Att det inte räcker som bevis liksom. Orka hålla på med det.

Såklart. Men gissar att medelnörden på ks har typ medellön och handlar klockor i medelsegmentet.

I min KYC-profil står det sannolikt väldigt lite. Jag svarar på standardfrågorna vartannat år eller så. Borde man höra av sig till banken och berätta vad man har för hobby?

Så kan man ju såklart göra, även om det blir meckigt.
Borde och borde...."Vack inte den Bjorn som sover" heter det val....
Jag har aldrig personligen fatt nagot trakigt brev trots att jag med gladje meddelade Nordea jag gor manga affarer med Iran och Pakistan som svar pa fragan Utlandsbetalningar.
Dessutom ar jag (o-kand) bror med Hugo Chavez och kusin med Donald Trump....sa Politiskt Utsatt kan jag nog ocksa vara nar jag tanker efter.

Nu har jag fatt en ny bankperson:rolleyes:
 
Bankerna vet vad de gör.
20221122_110811.jpg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Såg precis denna tråd..

En klockentusiast som gillar att testa nya klockor och därför ofta säljer klockor för att kunna ha råd med nya kan väl inte vara skyldig att betala moms? Speciellt inte om de går back på affärerna?

Nu syftar jag endast på momsen, inte vinstskatten. Man kan väl inte bli tvingad att starta en verksamhet bara för att man har en passion för klockor?
 

Télagh

Omega
Såg precis denna tråd..

En klockentusiast som gillar att testa nya klockor och därför ofta säljer klockor för att kunna ha råd med nya kan väl inte vara skyldig att betala moms? Speciellt inte om de går back på affärerna?

Nu syftar jag endast på momsen, inte vinstskatten. Man kan väl inte bli tvingad att starta en verksamhet bara för att man har en passion för klockor?
Ringde Skatteverket och dem bad mig skriva en anteckning på deklarationen, sen skulle dem göra sin egna bedömning
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Sjukt att man inte kan ta reda på vad som gäller. Hur funkar det om man är en bilentusiast som byter bil en gång om året. Ska man betala moms då också alltså?
Vet inte exakt hur det är nu. Men för några år sedan var det väl om antalet bilar som köptes/såldes på ett år var 12st och uppåt skulle man reggas som bilhandlare?! Frågan är var gränsen går för klockor. Vid ett specifikt antal eller någon specifik summa? Blir intressant om vi här i tråden får exempel på något konkret fall/exempel på vad Skatteverket kommer fram till
 

FlipSwede

Rolex
Såg precis denna tråd..

En klockentusiast som gillar att testa nya klockor och därför ofta säljer klockor för att kunna ha råd med nya kan väl inte vara skyldig att betala moms? Speciellt inte om de går back på affärerna?

Nu syftar jag endast på momsen, inte vinstskatten. Man kan väl inte bli tvingad att starta en verksamhet bara för att man har en passion för klockor?
Tvingad? Nej.

Men du kan säkerligen få brev från både bank och Skatteverk.

Har du inte tjänat några pengar så finns där inget att beskatta.
Men det är upp till dig att bevisa om RSV tycker annorlunda.
 

FlipSwede

Rolex
Vet inte exakt hur det är nu. Men för några år sedan var det väl om antalet bilar som köptes/såldes på ett år var 12st och uppåt skulle man reggas som bilhandlare?! Frågan är var gränsen går för klockor. Vid ett specifikt antal eller någon specifik summa? Blir intressant om vi här i tråden får exempel på något konkret fall/exempel på vad Skatteverket kommer fram till
Du får tjäna upp till 50K per år skattefritt på ditt lösöre.
Finns klara regler om vad som räknas dit vs investering vilket ska beskattas från första vinstkronan.
Har du inget anskaffningsvärde använder du schablonmetoden.

Och som alltid vid tvist med RSV gäller omvänd bevisbörda.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Du får tjäna upp till 50K per år skattefritt på ditt lösöre.
Finns klara regler om vad som räknas dit vs investering vilket ska beskattas från första vinstkronan.
Har du inget anskaffningsvärde använder du schablonmetoden.

Och som alltid vid tvist med RSV gäller omvänd bevisbörda.
Jag är relativt medveten om att man får tjäna ca 50k skattefritt (trodde det var 80k nu?!?) Men det låter och verkar på vissa här som att skatt och moms kan krävas in baserat på omsättning och inte vinst?!
 

FlipSwede

Rolex
Jag är relativt medveten om att man får tjäna ca 50k skattefritt (trodde det var 80k nu?!?) Men det låter och verkar på vissa här som att skatt och moms kan krävas in baserat på omsättning och inte vinst?!
Folk tror en massa konstiga saker.
Har man frågor så ring RSV. De är oftast väldigt hjälpsamma.

Givetvis kan du få ett krav från RSV på både skönstaxerad moms och skatt baserad på din,av dem,uppskattade omsättning om de anser dig vara näringsidkare. Plus polisanmälan och en massa annan huvudvärk om de är på det humöret.
Men innan dess har du oftast fått både ett två och tre brev du inte besvarat

Nu är det upp till dig att bevisa motsatsen om du anser de har fel.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Vet inte varför alla här inne skulle veta det. Men jag undrar om det gäller för KS? Borde ju betyda att Facebook Marketplace får samma regler vilket känns svårt.

Att enbart visa annonser som KS gör är inte tillräckligt för att falla under reglerna. Men om man hanterar både betalningar och annonsvisningen faller det under reglerna. Som de ser ut nu.

Tradera t..ex. borde absolut falla under reglerna och måste då därmed också börjar med kundkännedomsfrågor. Hej å hå.

Återigen kan man peka på Skatteverkets nuvarande tolkning av lagar och regler:

En programvara är enligt 2 kap 4 § andra stycket POL inte en plattform om den, utan någon ytterligare åtgärd för att tillhandahålla berörda verksamheter, endast hanterar betalningar i samband med berörd verksamhet eller bara används för att publicera annonser om berörda verksamheter. Inte heller omfattas programvara som enbart omdirigerar eller för över användare till en plattform av begreppet plattform. Detta innebär att en plattform som gör det möjligt att förmedla försäljning av berörd verksamhet omfattas även om den inkluderar ett arrangemang för betalning. En programvara som endast hanterar betalningar i samband med berörd verksamhet omfattas däremot inte (prop. 2022/23:6 s. 221).

 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag är relativt medveten om att man får tjäna ca 50k skattefritt (trodde det var 80k nu?!?) Men det låter och verkar på vissa här som att skatt och moms kan krävas in baserat på omsättning och inte vinst?!
.. och vad gäller vid handel med begagnade varor/klockor? Om du som privatperson köpt en begagnad klocka för 1 000 000kr (av en privatperson) och sedan sålt den för 1 000 001kr, betalar du moms på vinsten=1kr(vinstmarginalbeskattning?) eller på hela försäljningsbeloppet?
 

FlipSwede

Rolex
.. och vad gäller vid handel med begagnade varor/klockor? Om du som privatperson köpt en begagnad klocka för 1 000 000kr (av en privatperson) och sedan sålt den för 1 000 001kr, betalar du moms på vinsten=1kr(vinstmarginalbeskattning?) eller på hela försäljningsbeloppet?
Beror ju helt på om det ska anses vara lösöresförsäljning eller investeringsobjekt.
VMB kan det bara bli om du anses vara en näringsidkare.
 

FlipSwede

Rolex
Vet inte varför alla här inne skulle veta det. Men jag undrar om det gäller för KS? Borde ju betyda att Facebook Marketplace får samma regler vilket känns svårt.
Nej det var felformulerat av mig.
Snarare skulle jag skrivit upplysningsvis.

Svaret under från @blackcoffee är mer detaljerat.
Jag tror det hela ligger i att det blir så otroligt svårt kontrollera summor vid privatförsäljning att det blir omöjligt för RSV om inte handelsplatsen hanterar dessa.
Typ som PayPal eller Chrono24 Där kommer ju direkt hur mycket som passerat genom ditt konto under året.

Sedan kan det ju I förlängningen krävas att en handelsplats måste hantera betalning för att få tillstånd att verka inom EU.
Personligen tycker jag rapportsgränserna satts väldigt lågt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: NRE

Minuten

Cartier
Jag har några funderingar.

Vad händer den som av myndigheter bedöms bedriva näringsverksamhet utan att ha registrerad firma? Är det tillåtet?

Är det tillåtet att använda den påstådda verksamhetens inventarier för privat bruk (alltså klockor i detta fallet)?

Vad händer ifall den påstått affärsdrivande individen börjar nyttja de regler som gäller
vid företagande, kommer myndigheten acceptera att klockentusiasters hobby blir avdragsgill?

Kan detta förfarande från myndighetens sida
leda till plussiffror för myndigheten?
 

FlipSwede

Rolex
Jag har några funderingar.

Vad händer den som av myndigheter bedöms bedriva näringsverksamhet utan att ha registrerad firma? Är det tillåtet?

Är det tillåtet att använda den påstådda verksamhetens inventarier för privat bruk (alltså klockor i detta fallet)?

Vad händer ifall den påstått affärsdrivande individen börjar nyttja de regler som gäller
vid företagande, kommer myndigheten acceptera att klockentusiasters hobby blir avdragsgill?

Kan detta förfarande från myndighetens sida
leda till plussiffror för myndigheten?
Tror du det är tillåtet köra svartaffärer?

Ev Polisanmälan Utredning ev Åtal och Dom.
Skattepåförsel och Skattetillägg.

Är väl en riktig gråzon om du nu talar om ett företag som bedriver klockhandel.
Det ska förmodligen förmånsbeskattas om du privat använder företagets tillgångar.
Men hur FAN värderas och upptäcks
att du bar en Daytona och fick nuppa ditt krogragg som var firmans inventarie?

Har du ingen firma kan du givetvis inte göra några avdrag som om du hade. Se Ovan.

Sista stycket förstår jag ingenting utav
 

Minuten

Cartier
Tror du det är tillåtet köra svartaffärer?

Ev Polisanmälan Utredning ev Åtal och Dom.
Skattepåförsel och Skattetillägg.

Är väl en riktig gråzon om du nu talar om ett företag som bedriver klockhandel.
Det ska förmodligen förmånsbeskattas om du privat använder företagets tillgångar.
Men hur FAN värderas och upptäcks
att du bar en Daytona och fick nuppa ditt krogragg som var firmans inventarie?

Har du ingen firma kan du givetvis inte göra några avdrag som om du hade. Se Ovan.

Sista stycket förstår jag ingenting utav
Såklart inte.

Ja det vore intressant att se hur långt myndigheten driver ett dylikt fall, en klockhobbyist känner nog oftast inte att denne driver ett företag.

Precis, den som av myndigheten bedöms driva handel med klockor kommer inte enligt regelverket kunna nyttja dessa privat längre.

Krog och ragg, det har jag hört talas om😂

Myndigheten säger ju att denne har en verksamhet, om nu denne börjar göra avdrag för upplåtande av plats i bostad för den påstådda verksamheten, del av elräkning, kostnader i samband med an/avskaffande, förlustavdrag vid dåliga affärer etc etc.

Jag tänkte bara om jagande av klockentusiaster skulle bära sig rent ekonomiskt.

För mig är detta enbart av nyfikenhet då jag aldrig sålt en klocka.
 

FlipSwede

Rolex
Såklart inte.

Ja det vore intressant att se hur långt myndigheten driver ett dylikt fall, en klockhobbyist känner nog oftast inte att denne driver ett företag.

Precis, den som av myndigheten bedöms driva handel med klockor kommer inte enligt regelverket kunna nyttja dessa privat längre.

Krog och ragg, det har jag hört talas om😂

Myndigheten säger ju att denne har en verksamhet, om nu denne börjar göra avdrag för upplåtande av plats i bostad för den påstådda verksamheten, del av elräkning, kostnader i samband med an/avskaffande, förlustavdrag vid dåliga affärer etc etc.

Jag tänkte bara om jagande av klockentusiaster skulle bära sig rent ekonomiskt.

För mig är detta enbart av nyfikenhet då jag aldrig sålt en klocka.
Vet inte var gränserna går Men du kan förmodligen räkna med brev från banken vid så lite som 50K I insättningar från "Okänt Folk"

Vad du eller någon annan känner till är ointressant.
Lagen är glasklar.

Köper du prylar med avsikt att sälja dessa till förmodad vinst är du näringsidkare.
Även om du inte tjänar en enda spänn.

Köper du prylar och använder dessa privat i sådan omfattning att det år att betrakta som personligt lösöre och sedan säljer så har du ett fribelopp på 50K SEK per år I vinst innan det ska beskattas som kapitalvinst.

Nu har ju DAC7 kommit där man satt gränsen för rapportering till 30 transaktioner per år eller 2K EUR.
Det ger väl en fingervisning om hur mycket en privatperson kan anses sälja som normalt.

Myndigheter ska ju pyssla med något. Dricka kaffe hela dagen ser väl inte direkt bra ut...
Så kan man jaga folk som inte sopsorterar,kärringar som stickar vantar och säljer på bazaarer I kyrkan,gubbar som plockar kottar och bär så kan man givetvis skicka förfrågningar till den som säljer klockor bilar hästar eller begagnade gummistövlar om det väckt myndighetens intresse.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Bästa är att logga alla affärer med någon typ av kvitto / referens som du kan bistå med. Annars är det bara byta bank. Klagar dom, byt igen. Sen är det alltid bra att fördela allt mellan olika banker. Blir mindre spår och så då.
 

Ulf A

Omega
Ignorera dem inte eller kom med för korta förklaringar typ "gåva". Jag gjorde det en gång och vips var mina konton frysta. Jag stod på en bensinstation 30 mil hemifrån och hade ingen tillgång till mina pengar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast vad gäller banktjafset så handlar det inte om skatt utan om att personerna anses använda sina lönekontot för verksamhet.
Vad gäller då om man är enskild näringsidkare (mindre firma), allt sitter ju ihop då? Genuin fråga, en familjemedlem har det så. Än så länge har banken inte reagerat men kanske bäst att förbereda hen.

edit: Tror jag hittade svaret här. Ej ok med andra ord. https://www.swedbank.se/foretag/digitala-tjanster/internetbanken-for-enskild-firma.html
 
Senast ändrad:

Mic1

Rolex
2-Faktor
Vad gäller då om man är enskild näringsidkare (mindre firma), allt sitter ju ihop då? Genuin fråga, en familjemedlem har det så. Än så länge har banken inte reagerat men kanske bäst att förbereda hen.

edit: Tror jag hittade svaret här. Ej ok med andra ord. https://www.swedbank.se/foretag/digitala-tjanster/internetbanken-for-enskild-firma.html
Företagets transaktioner får ej göras på personkonto enligt de allmänna villkoren. Hos Skatteverket sitter allt ”ihop” men hos banken måste man skilja dem åt
 
Topp