• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Hej gänget!

Fick idag ett brev från min bank (LF). Vi snackar 20 sidor kontoutdrag med en mängd förkryssade transaktioner. För dessa vill de ha bevis vad det är som försigått. 99% av alla dessa är såklart swishtransaktioner för köpta och sålda klockor.

Har läst någon tråd här om att blivit uppringd av banken. Men är det någon som fått denna typ av brev eller har tips på hur man lättast hanterar det? Jag tänkte ringa upp dom och förklara läget, för kvitton för samtliga inköp och försäljningar har jag inte. Allt jag har för att styrka transaktionerna i ett gäng fall är forumkonversationer och vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att leta upp allt..

Någon som har tips eller kloka insikter?


Mvh A
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej gänget!

Fick idag ett brev från min bank (LF). Vi snackar 20 sidor kontoutdrag med en mängd förkryssade transaktioner. För dessa vill de ha bevis vad det är som försigått. 99% av alla dessa är såklart swishtransaktioner för köpta och sålda klockor.

Har läst någon tråd här om att blivit uppringd av banken. Men är det någon som fått denna typ av brev eller har tips på hur man lättast hanterar det? Jag tänkte ringa upp dom och förklara läget, för kvitton för samtliga inköp och försäljningar har jag inte. Allt jag har för att styrka transaktionerna i ett gäng fall är forumkonversationer och vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att leta upp allt..

Någon som har tips eller kloka insikter?


Mvh A
Kanske kan börja med att fråga de du gjort business med om ni kan skriva kvitton i efterhand. Inte alla, men så många som möjligt.

Ring sedan banken och fråga om det är tillräckligt.

Jag brukar ladda ned ett köpeskontraktmall som Blocket har
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Kanske kan börja med att fråga de du gjort business med om ni kan skriva kvitton i efterhand. Inte alla, men så många som möjligt.

Ring sedan banken och fråga om det är tillräckligt.

Jag brukar ladda ned ett köpeskontraktmall som Blocket har
Jag får göra det, ska ringa banken först och se om dom tycker det är rimligt. Har använt köpeskontraktsmallen på senare tid men inte när klockintresset drog igång.

Tack för input!
 

Rulle

Audemars
Hej gänget!

Fick idag ett brev från min bank (LF). Vi snackar 20 sidor kontoutdrag med en mängd förkryssade transaktioner. För dessa vill de ha bevis vad det är som försigått. 99% av alla dessa är såklart swishtransaktioner för köpta och sålda klockor.

Har läst någon tråd här om att blivit uppringd av banken. Men är det någon som fått denna typ av brev eller har tips på hur man lättast hanterar det? Jag tänkte ringa upp dom och förklara läget, för kvitton för samtliga inköp och försäljningar har jag inte. Allt jag har för att styrka transaktionerna i ett gäng fall är forumkonversationer och vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att leta upp allt..

Någon som har tips eller kloka insikter?


Mvh A

det är ett under att inte fler här får sådana frågor ifrån sina banker med tanke på hur mycket klockor som köps här

det är ju så himla lätt att swisha över pengarna


tror nog att man borde göra som @KenKun säger med kvitton.


godtar dom ej konversationerna som bevis?
 

Rulle

Audemars
@KenKun
hur funkar den dära mallen?

kan man skriva den online utan att behöva skicka den till köparn och denne skall posta tillbaka den?
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Tyvärr är det bankens skyldighet att göra precis detta. Härligt att LF sköter sig.
Absolut, det var inte på något sätt ett klagomål.
det är ett under att inte fler här får sådana frågor ifrån sina banker med tanke på hur mycket klockor som köps här

det är ju så himla lätt att swisha över pengarna


tror nog att man borde göra som @KenKun säger med kvitton.


godtar dom ej konversationerna som bevis?
Brevet trillade precis in så har inte pratat med dom än. Men skriver här och berättar vad dom säger. Tänker att detta är högst aktuellt för alla KS-användare.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Jag har fått liknande brev från min bank. Jag fick frågan om cirka 30 transaktioner över några månader. För mig räckte print på konversationer (samt bild på slutpris via tradera på klockorna jag sålde / köpte där). Jag förklarade bara bakgrunden till alla transaktioner (vad som köptes / såldes). Jag hade inga skrivna kvitton men konversationerna var tillräckligt med underlag enligt min bank. Men du kan ju ringa din bank och dubbelkolla vad du behöver bifoga. Kan ju vara annorlunda på din bank.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
det är ett under att inte fler här får sådana frågor ifrån sina banker med tanke på hur mycket klockor som köps här

det är ju så himla lätt att swisha över pengarna


tror nog att man borde göra som @KenKun säger med kvitton.


godtar dom ej konversationerna som bevis?
När jag fick ett liknande brev nyligen räckte det med konversationer som underlag! Kan dock variera beroende på bank misstänker jag.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det här är inget bankerna vill göra själva utan något dom måste, kan vara värt att tänka på.
Har löst liknade "problem" med enkel och trevlig dialog så råder dig att göra detsamma till att börja med✌🏼
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Jag har fått liknande brev från min bank. Jag fick frågan om cirka 30 transaktioner över några månader. För mig räckte print på konversationer (samt bild på slutpris via tradera på klockorna jag sålde / köpte där). Jag förklarade bara bakgrunden till alla transaktioner (vad som köptes / såldes). Jag hade inga skrivna kvitton men konversationerna var tillräckligt med underlag enligt min bank. Men du kan ju ringa din bank och dubbelkolla vad du behöver bifoga. Kan ju vara annorlunda på din bank.
Stort tack för bra svar!
 

Johan66

Breitling
Hej gänget!

Fick idag ett brev från min bank (LF). Vi snackar 20 sidor kontoutdrag med en mängd förkryssade transaktioner. För dessa vill de ha bevis vad det är som försigått. 99% av alla dessa är såklart swishtransaktioner för köpta och sålda klockor.

Har läst någon tråd här om att blivit uppringd av banken. Men är det någon som fått denna typ av brev eller har tips på hur man lättast hanterar det? Jag tänkte ringa upp dom och förklara läget, för kvitton för samtliga inköp och försäljningar har jag inte. Allt jag har för att styrka transaktionerna i ett gäng fall är forumkonversationer och vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att leta upp allt..

Någon som har tips eller kloka insikter?


Mvh A
Jag skulle fråga vad dom har med det att göra.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag skulle fråga vad dom har med det att göra.

Och det skulle inte jag. Som andra sagt är det något de tyvärr måste göra pga lagstiftningen, och om man är trevlig och lösningsorienterad brukar saker bli mycket smidigare. Bankfolk är också folk och de vill hellre vara snäll mot dig om du är trevlig mot dem än om du skriker och gormar.

Även lösningsorienterade frågor kan uppskattas, "Min hobby gör att jag kommer ha sådana här transaktioner ibland, vad ska jag göra för att det ska bli enkelt för er?".
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle fråga vad dom har med det att göra.
Det ska du inte göra. De har dessvärre all rätt att fråga. Blir de otrygga eller misstänker penningtvätt kan du i tysthet bli anmäld till Finanspolisen samt att de kan avsluta ditt konto. Notera att ”ej betala skatt” kvalar in som penningtvätt.

Som de flesta tipsen här så är det här inte speciellt knepigt. Ha en öppen dialog med banken.
Att ha i bakhuvudet är att om du har 50 transaktioner där du konstant gör större vinster har de ett case att rimligen fråga varför du inte skattat för överskottet. Gör du förluster på andra klockor som eventuellt inte syns i deras kontoutdrag så skulle jag upplysa om det.
Hobbyverksamhet upp till 50k är väl fortfarande ok om jag inte missminner mig. I god tid innan deklarationen för 2020 ska in kan du ju skriva in ett belopp i den rutan.
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Nu har du redan kommit dit att du måste svara på massa frågor. Då skulle jag sätta mig ner och försöka skapa så många kvitton som möjligt tillsammans med tidigare köpre/säljare.
Banken kommer kräva att du svara på transaktionerna med tydliga underlag/förklaringar. Annars riskerar man tyvärr att inte kunna vara kund i banken.

för framtiden rekommenderar jag både dig samt andra KSare att skriva kvitton med serie, ref, är och tillbehör och avtalat pris samt betalingsmetod. Detta skall inkludera vilket konto pengar skickas till eller nummer swish skickas till. Detta är både för säljare och köpares skull. Jag har säkert haft 10 personer som hört av sig senaste två åren med bank frågor. Då har jag alltid kunnat leta upp det digitala kontraktet och skicka över. Samt även intyga för deras bank att deras story stämmer överens.

Jag har numera ett bolag, bokföra och skatta på alla eventuella vinster för att kunna köpa och sälja som jag gör.

Eftersom att du har ett 50 tal transaktioner på 2 år vad det gäller ur (om jag förstod dig rätt) skulle jag vilja påstå att det är ett systematisk och näst intill professionellt arbete du utför. Dvs en verksamhet som borde beskattas. Det är där banken även har krav på sig. Både från penningtvätt och Skatteverket. Där av du får frågorna för att deras rygg skall vara fri.
Förstår din frustration och har själv varit där, men i slutändan så är det för att skydda och se till så att våra olika lagar och regler följs. Banken är ett av filterna...
 

Rulle

Audemars
Nu har du redan kommit dit att du måste svara på massa frågor. Då skulle jag sätta mig ner och försöka skapa så många kvitton som möjligt tillsammans med tidigare köpre/säljare.
Banken kommer kräva att du svara på transaktionerna med tydliga underlag/förklaringar. Annars riskerar man tyvärr att inte kunna vara kund i banken.

för framtiden rekommenderar jag både dig samt andra KSare att skriva kvitton med serie, ref, är och tillbehör och avtalat pris samt betalingsmetod. Detta skall inkludera vilket konto pengar skickas till eller nummer swish skickas till. Detta är både för säljare och köpares skull. Jag har säkert haft 10 personer som hört av sig senaste två åren med bank frågor. Då har jag alltid kunnat leta upp det digitala kontraktet och skicka över. Samt även intyga för deras bank att deras story stämmer överens.

Jag har numera ett bolag, bokföra och skatta på alla eventuella vinster för att kunna köpa och sälja som jag gör.

Eftersom att du har ett 50 tal transaktioner på 2 år vad det gäller ur (om jag förstod dig rätt) skulle jag vilja påstå att det är ett systematisk och näst intill professionellt arbete du utför. Dvs en verksamhet som borde beskattas. Det är där banken även har krav på sig. Både från penningtvätt och Skatteverket. Där av du får frågorna för att deras rygg skall vara fri.
Förstår din frustration och har själv varit där, men i slutändan så är det för att skydda och se till så att våra olika lagar och regler följs. Banken är ett av filterna...
du är rätt ny här va?

jag menar att ha 50 transaktioner från ks på 2 år är ju inget onormalt när man hä ger mycket här..

"ett systematisk och näst intill professionellt arbete du utför. Dvs en verksamhet som borde beskattas."


att gå bananas i sin hobby är ju rätt normalt här
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
du är rätt ny här va?

jag menar att ha 50 transaktioner från ks på 2 år är ju inget onormalt när man hä ger mycket här..

"ett systematisk och näst intill professionellt arbete du utför. Dvs en verksamhet som borde beskattas."


att gå bananas i sin hobby är ju rätt normalt här
Delar @Time is now s uppfattning. 50 transaktioner på 2 år kan absolut ses som en verksamhet. Vad som är normalt på KS är knappast ett argument du kommer kunna hålla mot varken banken eller Skatteverket :)

Finns liknande resonemang runt privatpersoner som gjort "för många" bilaffärer.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Delar @Time is now s uppfattning. 50 transaktioner på 2 år kan absolut ses som en verksamhet. Vad som är normalt på KS är knappast ett argument du kommer kunna hålla mot varken banken eller Skatteverket :)

Finns liknande resonemang runt privatpersoner som gjort "för många" bilaffärer.
Det anses väl vara en verksamhet endast ifall man går med vinst?
 
Liknande sak har hänt mig pga ett par event där 70-80 personer swishade till mitt nummer för mat och alkohol osv. Jag förklarade läget och varför det varit så mkt transaktioner men de sa att det oavsett var för mkt för att de skulle kunna följa lagen, och att det skulle kunna vara näringsverksamhet. De stängde därför ner min Swish permanent. Tror inget värre än så kan hända. Om man nu inte faktiskt gjort nåt olagligt.
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
du är rätt ny här va?

jag menar att ha 50 transaktioner från ks på 2 år är ju inget onormalt när man hä ger mycket här..

"ett systematisk och näst intill professionellt arbete du utför. Dvs en verksamhet som borde beskattas."


att gå bananas i sin hobby är ju rätt normalt här.
Vet inte vad jag skall svara riktigt.... min kommentar är enbart menad för att upplysa KS:are. Om jag har varit med länge på forumet eller inte har inte med saken att göra.

Att göra 1000tals affärer om året på KS är bara kul om nån kan göra. Men om man inte gör det lag-riktigt så kommer det få konsekvenser.

Att man själv tolkar det som hobby betyder inte att myndigheterna inte tolkar det som penningtvätt, skattefusk eller verksamhet som kräver F-skatt. Ja you name it👍🏽
 
Topp