• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brevet Landau

BVP

Basic
Hej,
som nybliven medlem lägger jag upp några klockor i separata inlägg som jag undrar om någon kan upplysa mig om. Jag är novis på sånt här men har förstås googlat lite vilket bl a gjorde att jag hittade till denna sajt där det verkar finnas mycket kunskap. Klockorna har kommit till mig som arv och som loppisfynd. Jag undrar om ni ser vad det är för modellår, om det är det originalskick, vart man ska vända sig ifall man vill ha dem genomgångna/renoverade, uppskattat värde och andra värdefulla tips. Jag inser att man kan behöva öppna dem för att få veta mer men det vill jag inte försöka mig på utan rätt verktyg. Alla kommentarer uppskattas!
I just detta fall kan sägas att det är liv i den på så vis att sekundvisaren går igång ifall man vrider upp den. Men det är ungefär all jag vet just nu...
Brevet Landau front 1.JPG
Brevet Landau front 2.JPG
Brevet Landau back.JPG

Nu söker ju Trådskaparen information och inte potentiella köpare, då hamnar den säkert på avsett forum! Jag kan berätta att med kronan klockan 10 reglerar du datumringen för att få datum och dag att passa under månaderna. Jag har sett ett exemplar tidigare, och det var säkert tjugor år sedan, då var det ingen som pysslade med gamla ur och de såldes för en spottstyver. Idag är saken en annan och du har ett ovanligt ur som det är värt att få i ordning. Boetten är som synes kromad men i ganska gott skick ändå. Jag har för mig att uret är omkring 35 mm, kan det stämma?

Verken i dessa trippelkalendrar användes av flertal tillverkare - kan vara Felsa, minns inte säkert. Återkommer om jag hittar mer info härhemma.
Det stämmer - 35 mm. Tack!

Nu söker ju Trådskaparen information och inte potentiella köpare, då hamnar den säkert på avsett forum! Jag kan berätta att med kronan klockan 10 reglerar du datumringen för att få datum och dag att passa under månaderna. Jag har sett ett exemplar tidigare, och det var säkert tjugor år sedan, då var det ingen som pysslade med gamla ur och de såldes för en spottstyver. Idag är saken en annan och du har ett ovanligt ur som det är värt att få i ordning. Boetten är som synes kromad men i ganska gott skick ändå. Jag har för mig att uret är omkring 35 mm, kan det stämma?

Verken i dessa trippelkalendrar användes av flertal tillverkare - kan vara Felsa, minns inte säkert. Återkommer om jag hittar mer info härhemma.
Inget fel på att visa intresse.

PM eller tråd. Jag är ärlig och alla får gärna veta att jag är intresserad. Snakar inte runt hörnet.
Ser inte hur någon skulle bryr sig om du skickar PM eller ej. Ser inte heller varför något förutom TS skulle bry sig om att du vill köpa denna klocka? Därför känns just PM-funktionen given för situationer som dessa.

Ok. Jag rekommenderar att du får den i ordning och ska du sälja den så gör det på den öppna marknaden. Trippelkalendrar är attraktiva och relativt ovanliga. Här har du en länk på ett liknande ur och mer information, tydligen ett Eloga-verk i denna: http://hobarttown.com/product/vintage-triple-date-calendar-oversize-landau-gents-watch/
Vad kul! Har du något tips på var man kan få hjälp med en översyn? (Jag bor i Stockholmsområdet).

Vad kul! Har du något tips på var man kan få hjälp med en översyn? (Jag bor i Stockholmsområdet).
Är nog inte lönt att lägga renoveringspengar på denna. Speciellt inte om det är så att den fungerar idag. Priset du ser i annonsen är rejält saltat. Texten "Stainless steel back" är kod för att boetten inte är i stål utan i kromad basmetall, ett budgetmaterialval.

Kontaktinformation till urmakare: Sveriges Urmakareförbund http://www.suf.se ; Urmakare.net: http://www.urmakare.net Jag vet att en del stockholmare anlitar ABC Service centrum med gott resultat. Eftersom ditt ur uppenbarligen fungerar kan du ju få kronan fixad, glaset polerat och ett nytt band på det. Boetten är ju vad den är, men att lägga några kronor på det kan det ju vara värt. Som sagt ett ovanligt ur :)
Tack för input!

Tillbaka
Topp