• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brons och Nickelallergi

SkrivbordsdykarEric

Basic
2-Faktor
Hej Klockkamrater,

Blivit lite sugen på en Oris Diver 65 Bico /Two Tone. Brons/Stål.
Anar att jag kan ha nickelallergi fått utslag av billigare klockor/spännen tidigare.
Vet inte om Koppar som innehåller mer nickel än stål kan vara no no för mig, någon med erfarenhet att det med ur som Tudor BB Bronze, Oris Carl Brashear eller liknande. Är det safe?
Ett racingstrap i brunt läder med "stål buckle" gav mig typ ett bränsår som tog veckor att bli av med. Medan ett Sailstrap inköpt på samma ställe var helt problemfritt. Har en DJ i stål, RADO i stål och en GS i stål som inte ger mig några problem alls.

Mvh

Koppar innehåller inget nickel alls. Nickel är en kraftigt vitgörande metall som man inte alls vill ha in i t.ex. en kopparlegering som fortfarande ska se ut som koppar. Är det något som på något sätt legerat (blandat med andra metaller) kan det teoretiskt ändå finnas spår av andra metaller än de som eventuellt anges, men då i så otroligt små mängder att det inte spelar någon roll alls. För smycken och klockor som säljs inom unionen ska det egentligen vara bra kontroll på när det gäller nickel, problemet är många gånger sånt som importeras. Inte sällan Asien och då är det inte bara nickel som är ett problem. Sedan är det inget som hindrar att du är allergisk mot just koppar, det förekommer.

De flesta bronslegeringar innehåller inte nickel. Aluminiumbrons kan dock göra det, men jag vet inte om det brukar användas till klockor och liknande. Det är inte så "bronslikt", utan gulare i färgen, och används mest i diverse industriella tillämpningar. (Det är starkare och tål korrosion och oxidering bättre.)

Jag har också problem med allergi. Nickel men framförallt krom. Har förstått att både nickel och krom finns i alla stål. Har haft både billiga och dyrare klockor
med samma resultat = såriga fingrar & handflata. Värst utslag fick jag av tudor bb. Så jag ska läsa på om brons, vet att titan går bra.

Jag har också problem med allergi. Nickel men framförallt krom. Har förstått att både nickel och krom finns i alla stål. Har haft både billiga och dyrare klockor
med samma resultat = såriga fingrar & handflata. Värst utslag fick jag av tudor bb. Så jag ska läsa på om brons, vet att titan går bra.
Stål utan nickel finns. T.ex. är Damaskos superhårda "martensitic steel" (flygplansstål) nickelfritt. Men tyvärr är det svårt att undvika krom, det är en vital del av rostfritt stål verkar det som.

Stål utan nickel finns. T.ex. är Damaskos superhårda "martensitic steel" (flygplansstål) nickelfritt. Men tyvärr är det svårt att undvika krom, det är en vital del av rostfritt stål verkar det som.
För att stål på något sätt ska vara rosttrögt måste krom tillsättas i rätt höga doser (minst 13%). Är man kromallergisk skulle jag hålla mig till keramik, titan eller guld på armbandsur.

Kul att den gamla tråden fått nytt liv, titan är för mig helt safe(Baserat på tidigare erfarenheter av Oris TT1 och Grand Seiko) har efter trådstart en DJ twotone som jag heller inte ha några som helst problem med.

Tillbaka
Topp