• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bronze och Brass - vad är de för nåe

Snårtas

Rolex
Båda är kopparlegeringar. Brons är koppar legerat med tenn och mässing är koppar legerat med zink. Vet inte hur det är ställt med patinering av brons, men alla som har Skultuna-stakar i mässing hemma vet hur gröna de blir efter ett tag...
 

nydde

Omega
Man får inte glömma att det finns många "olika" brons och mässing. Jag skulle förespråka brons och det typ som brukar användas är CuSn8. Mässing är den billiga "kopia" varianten.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Jag gillar både brons och mässing, går att få till fräck patina på båda materialen. :)

Mässing:
iphone5l 197.JPG


Brons:
juli3i5 056.JPG
 

nydde

Omega
Failpost. Brons har bättre vattenresistens än mässing.


Ser inte riktigt sambandet, men fail var det tydligen.. :p Kopia kanske lät hårt men det har ju inte varit okänt att klocktillverkare
har släppt "bronsklockor" men använt betydligt billigare mässing. Vad Brons vattenresistens har med saken att göra förutom att
det har ett maritimt tema som passar dykare bra vetetusan.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Brons lite dyrare och mer "rose" i början, mässing lite mer guld i början och mer brunt sen. Ganska stor prisskillnad, jag gillar båda men har inget emot mässing för 1/4 av priset. Titta på maranez och armida, båda rätt roliga. Maranez större och mer 1950-panerai boettish och armida mer egen, ägde nyss en grön och kommer nog köpa en till senare (jag och grön var inget för varandra). Tycker Maranez stentavlor är lite annorlunda och kul, 3st band ingår med för lite över 2lax. Således en bra deal:

http://www.maranez.com/layan.php

http://www.maranez.com/bangla-44.php
(Mer ennebi homage ovan)

Det jag har noterat är att de med slät bezel är lättare få jämn patina på, om man vill leka, än ex. armidan då den är svårare torka rent helt. Lättare bli bruna fläckar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser inte riktigt sambandet, men fail var det tydligen.. :p Kopia kanske lät hårt men det har ju inte varit okänt att klocktillverkare
har släppt "bronsklockor" men använt betydligt billigare mässing. Vad Brons vattenresistens har med saken att göra förutom att
det har ett maritimt tema som passar dykare bra vetetusan.
Det var jag som skrev en failpost (och därefter ändrade den), inte du.
 

ruchac

Omega
Chuck! Funderar du på att skaffa en brons eller mässingsklocka för att sedan "patinera" den i diskmaskinen ha ha!!?
För det var väl du som la en Sub i diskmaskinen och körde den i ett 65 graders program och sen visade bilder på
klockan på det andra forumet? Med något blekare insert efteråt men klockan höll...
Inget illa ment alls, jag tyckte det var roligt som f-n att någon kan få en så stollig ide´ ha ha!
(Och jag ber om ursäkt ifall du är en annan "Chuck" och inte alls vill kännas vid historien.)
Cheers!
 
Topp