• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bronze och Brass - vad är de för nåe

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fett är vad det är!
382.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Mässing är ett mysigt material (låt er inte luras av att det står "Bronze" på tavlan, den är av mässing). Här efter att ha legat i havssalt en vecka.
magrette-140727-2-mi-jpg.55053
 

UNO

Panerai
Så jekla coolt, undra hur materialet reagerar om man använder den varje dag? Säg om 10-15 år[/

Prexis, hur reptåligt är brons, blir det mjuka kanter på boetten.
Hade möjlighet att köpa en IWC AquaTimer brons genom en storköpare som fått den "tilldelad" men oavsett pengarna så tvekade jag betr materialet.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Lägg den i ketchup ett tag och skölj av så blir den som ny.
Därefter är det bara att börja om med patinan.


När jag testade med ketchup på min gamla armida a8 tyckte jag den blev ganska röd av det, citronsaft var mer effektivt. Dock mkt jobb för att få bort all patina, vilket jag inte orkade, nära omöjligt få den helt som från början om man inte använder lite poleringsmedel med skulle jag tro. Med det sagt går det ju alltid patinera om den om man vill, det är ju lite kul. Jag gillar dock mässingens färg redan från början så för egen del får de gärna patineras naturligt.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Om någon är sugen på brass så ligger det en schysst Armida A1 ute på marknaden till ett ytterst förmånligt pris, köp innan säljaren ångrar sig!
 
Topp