• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brutalism inspirerade klockor, tankar och åsikter?

Davesson

Basic
2-Faktor
Brutalistiska klockor. Jag hittade ingen tråd om detta så tänkte att jag startar en för att se intresset.

Brutalistiska klockor är något som jag ej har övervägt innan eller rättare sagt ej varit medveten om, men efter att ha sett Audermars Piguet (RE)Master 02 så blev jag fascinerad av designen och började leta efter billigare alternativ vilket visade sig vara svårt. De billigare alternativen som jag har sett hittills har inte riktigt levt upp till mina förväntningar eller haft den designen som jag är ute efter, vilket är tråkigt. Detta har fått mig att utforska möjligheterna att skapa en egen kollektion inspirerad av brutalism och att kunna erbjuda något unikt samt speciellt till ett resonligt pris.

Mina frågor till er:
  • Är/hade ni varit intresserade av brutalistiska klockor?
  • Tror ni att det finns en plats för brutalistiska klockor i klockvärlden?
  • Vad hade varit ett resonligt pris för en sådan klocka? Jag vet att det finns många faktorer som spelar roll när det kommer till pris, men om vi tänker mer allmänt utan att behöva gå in på detalj.

Några exempel på brutalistiska klockor som jag har kollat på:
  • Toledo & Chan B/1
  • Rolex King Midas
  • AP (RE)Master 02
  • Alto ART 01

Alla åsikter är såklart välkomna, den här designen kommer inte vara allas kopp av te. Andra frågor relevanta till ämnet är också högst uppskattade.
discussion-brutalism-in-the-watch-industry-v0-1i2avbib79ad1.png
discussion-brutalism-in-the-watch-industry-v0-rjg03vpi79ad1.png
discussion-brutalism-in-the-watch-industry-v0-m8323zdk79ad1.png
discussion-brutalism-in-the-watch-industry-v0-z1d4a1oc79ad1.png

Jag tror det är en svår balansgång att gör alternativ i lägre prisklass. Blir nog lätt att det uppfattas som nåt från Wish. Designen du gillar lever nog mycket på sitt varumärke i ovanstående exempel. Klockvärlden har onekligen en vurm för väldigt klassisk design, och den stora massan inklusive mig själv tror jag skulle ha svårt för nåt liknande i lägre prisklasser.

Senast ändrad:
Lite osäker på vad vi kallar brutalism när det kommer till klockor. Rå och kantig design gör sig fint på klockor OM de ändå är smäckra. APn och Toledano & Chan ovan missar målet då de är lite för stora/tjocka, enligt mig då. Midasen är däremot tokläcker då den är tunn.

Tror svaret på din egentliga fråga är att design varit sekundärt för urtillverkare under en lång tid. Man har inte vågat ta ut svängarna. Därför har jag tyckt att "parfymur" varit intressantare än de etablerade de senare åren. Tänk RL och Hermes tex. Klockor där designen ligger främst tror jag är på väg tillbaka. Kräver dock en hel del från designern att det blir en bra helhet. Går vi då tillbaka till begreppet brutalism känner jag att det helst skall vara mycket plana ytor? Det kräver en del precision i tillverkningen och helst en specialtillverkad länk. Det är dyrt att ta fram. Kostar lätt lika mycket som själva klockan.

Jag tror det är en svår balansgång att gör alternativ i lägre prisklass. Blir nog lätt att det uppfattas som nåt från Wish. Designen du gillar lever nog mycket på sitt varumärke i ovanstående exempel. Klockvärlden har onekligen en vurm för väldigt klassisk design, och den stora massan inklusive mig själv tror jag skulle ha svårt för nåt liknande i lägre prisklasser.
Jag kan hålla med om att en klocka i lägre prisklass skulle kunna uppfattas som en sådan typ av klocka med tokig design som man hittar på Wish eller AliExpress. Men utav dessa exempel så är den billigaste klockan från Toledo & Chan B/1, som ligger på $4 000. När jag pratar om en lägre prisklass tänker jag snarare på något mellan 15 000 och 25 000 kr. I den prisklassen tycker jag att man ska kunna leverera en klocka med en unik design som är välbyggd – en klocka som helt enkelt "punches above its weight." Jag vet ju helt ärligt inte hur mycket det kostar att tillverka en klocka med en design som dessa jag har tagit som exempel, men B/1 är tillverkad i Kina så jag vill påstå att man hade kunnat få ner kostnaden och på så sätt kunna attrahera fler människor.

Jag är inte säker på om jag håller med om att de lever enbart på sitt varumärke. Om vi tittar på Toledano & Chan, de är kanske inte helt okända, men deras första klocka, B/1, såldes för 42 500 kr, och den första utgåvan var begränsad till 175 exemplar, som sålde slut. Jag tror att det finns en målgrupp för dessa klockor, även om den för närvarande är liten.

Lite osäker på vad vi kallar brutalism när det kommer till klockor. Rå och kantig design gör sig fint på klockor OM de ändå är smäckra. APn och Toledano & Chan ovan missar målet då de är lite för stora/tjocka, enligt mig då. Midasen är däremot tokläcker då den är tunn.

Tror svaret på din egentliga fråga är att design varit sekundärt för urtillverkare under en lång tid. Man har inte vågat ta ut svängarna. Därför har jag tyckt att "parfymur" varit intressantare än de etablerade de senare åren. Tänk RL och Hermes tex. Klockor där designen ligger främst tror jag är på väg tillbaka. Kräver dock en hel del från designern att det blir en bra helhet. Går vi då tillbaka till begreppet brutalism känner jag att det helst skall vara mycket plana ytor? Det kräver en del precision i tillverkningen och helst en specialtillverkad länk. Det är dyrt att ta fram. Kostar lätt lika mycket som själva klockan.
När jag tänker på brutalism så tänker jag på Yoyogi National Gymnasium, Robin Hood Gardens, National Theatre i London och University of East Anglia etc. Då är kantiga designer och plana ytor normalt men det finns även de som inte är det och man kan ta inspiration från en särskild del av en brutalistisk byggnad som Toledano har gjort.
Med en bra designer så kommer man långt, det håller jag med om. Jag håller även med om att utseendet börjar bli viktigare än vad som är på insidan, ett exempel som kommer upp i mitt huvud är Furlan Marri vilket är en fin klocka, men specsen är dåliga i jämförelse till priset. Jag ska se om jag kan få fram ett pris, håller på att leta fram klocktillverkare.

Sinn U50? Svart och vitt i stark kontrast. Visare som liknar legobitar. En tysk dykare där funktion går före form. Platsar den?

1000009237.jpg

Tillbaka
Topp