• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bruten käke, jakten efter en Seiko SARB...

Stryd

Cartier
Hej!

Del 1
Tänkte dela med mig om en liten pågående berättelse om min jakt på en SARB015.

Jag köpte min första Sarb i mitten av 2016(033) och föl pladask för storleken och finishen! Att kunna få så mycket klocka för så lite pengar, helt otroligt!
IMG_5800.JPG


Jag har sedan många år haft en gott öga till Seiko och har ett gäng i min samling sedan tidigare. Det har tillkommit några till monster under 2017, men dessa får dessvärre allt för lite handledstid. Den orangea och svarta kommer dock garanterat att bli kvar i samlingen!

IMG_6377.JPG


Det finns även två andra klockor som ligger mig varmt om hjärtat, en Nighthawk som har varit med mig i många år samt en Pepsi Solar med Watchadoo-länk:
IMG_0017.JPG

IMG_5024.JPG


Jag har faktiskt aldrig lyckats förmå mig att sälja en klocka....."jag kan ju ångra mig" "det är ju så små summor" ....
Eller nu ljuger jag faktiskt.....i slutet på förra året så skickade jag in en bild till en fototävling som Lapin Kulta anordnade via sin Facebooksida.
Och se på f*n, jag tog hem hela skiten!
Nu kan det ju ha varit så att jag var den enda som hade skickat in ett bidrag men hursomhelst, här är vinnarbilden:
IMG_6012.JPG


Så vad vann jag, en herrejössesSuunto med allt från funktioner för att märka ut fiskeplatser till inbyggd skottdetektor(tänk om jag då hade vetat att jag skulle skaffa övernattningslägenhet i Frölunda.....)
Klockan sattes ut på auktionssite och lite bonuspengar trillade in.......

Slut Del 1......
 

john b

Rolex
Poppels och Frölunda antyder att man kanske har en seikokompis i Göteborgsområdet?
Orange monster var min första dykare. 2006. Sedan dess har jag alltid tyckt att japsarna ger mest och bäst för pengarna. Och jag har provat de flesta schweiziska och tyska märkena.
 

Stryd

Cartier
Poppels och Frölunda antyder att man kanske har en seikokompis i Göteborgsområdet?
Orange monster var min första dykare. 2006. Sedan dess har jag alltid tyckt att japsarna ger mest och bäst för pengarna. Och jag har provat de flesta schweiziska och tyska märkena.

Det har du! :)

Ska precis börja jobba i Gbg.

Del 2 kommer under morgondagen!
 

Stryd

Cartier
Det har gått några dagar nu..

Del 2

Bonuspengrna från Suunton gick till ovan nämnda Orange monster, köptes av den trevliga forummedlemmen @Paahl
A0BBA4F3-8528-4CB0-84F0-2716E39EB56B.jpg


Råkade även buda hem en SRP581 Seamonnster av bara farten.
IMG_6349.JPG


Siktet var nu inställt på en SARB017 men kände att detta fick vänta lite...... gick sisådär.
Jag beställde dock länken och en seikoclasp till klockan först:rolleyes: att tvinga mig själv till att köpa klockan på något konstigt psykologiskt sätt....
IMG_6383.JPG
IMG_6458.JPG


Jag höll mig faktiskt ganska länge(1-2mån) innan jag tillslut gav vika och klickade hem Alpinisten! Några läderband klickades också hem:)

IMG_6489.JPG

IMG_6490.JPG


Alpinisten är en helt fantastisk klocka, jag blir glad varje gång jag använder den!
Nu kan man ju tro att detta skulle ha minskat mitt lite tvångsmässiga köpbeteende, men icke....
Sent en natt insåg jag att jag "måste" ha klocka med vit urtavla, efter några sekunders betänketid klickades en SARB035 hem:
IMG_6911.JPG


Nu började dock min totala brist på karaktär skina igenom! Jag beslutade att såhär kan det ju inte fortsätta....:happyhappy:

Då min kära brors 30-årsdag närmade sig beslutade jag att den blir en perfekt present! Och det blev det, mycket uppskattad av honom!
IMG_6592.JPG

(Jag klickade självfallet hem en till mig själv också.....)

Nu kände jag mig ganska tillfreds, något Hirschband beställdes och livet rullade på ganska bra i någon månad:angel:

Men så hände det som inte skulle hända! En kille i Italien listade en klocka på Ebay som jag bara kände att jag måste köpa, auktionsdjävulen satte fart och jag betalade kanske ett par tusenlappar för mycket.....

Slut del 2.....
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Del 2

Bonuspengrna från Suunton gick till ovan nämnda Orange monster, köptes av den trevliga forummedlemmen @Paahl
A0BBA4F3-8528-4CB0-84F0-2716E39EB56B.jpg


Råkade även buda hem en SRP581 Seamonnster av bara farten.
IMG_6349.JPG


Siktet var nu inställt på en SARB017 men kände att detta fick vänta lite...... gick sisådär.
Jag beställde dock länken och en seikoclasp till klockan först:rolleyes: att tvinga mig själv till att köpa klockan på något konstigt psykologiskt sätt....
IMG_6383.JPG
IMG_6458.JPG


Jag höll mig faktiskt ganska länge(1-2mån) innan jag tillslut gav vika och klickade hem Alpinisten! Några läderband klickades också hem:)

IMG_6489.JPG

IMG_6490.JPG


Alpinisten är en helt fantastisk klocka, jag blir glad varje gång jag använder den!
Nu kan man ju tro att detta skulle ha minskat mitt lite tvångsmässiga köpbeteende, men icke....
Sent en natt insåg jag att jag "måste" ha klocka med vit urtavla, efter några sekunders betänketid klickades en SARB035 hem:
IMG_6911.JPG


Nu började dock min totala brist på karaktär skina igenom! Jag beslutade att såhär kan det ju inte fortsätta....:happyhappy:

Då min kära brors 30-årsdag närmade sig beslutade jag att den blir en perfekt present! Och det blev det, mycket uppskattad av honom!
IMG_6592.JPG

(Jag klickade självfallet hem en till mig själv också.....)

Nu kände jag mig ganska tillfreds, något Hirschband beställdes och livet rullade på ganska bra i någon månad:angel:

Men så hände det som inte skulle hända! En kille i Italien listade en klocka på Ebay som jag bara kände att jag måste köpa, auktionsdjävulen satte fart och jag betalade kanske ett par tusenlappar för mycket.....

Slut del 2.....
Fantastiskt :)
 

masseman

Omega
Trevlig och spännande läsning, impulsköp ska inte underskattas!:pompus:
Var köpte du viklåset, och hur mycket får man ge för ett sådant? Har ett no-namelås på ett Hirsch till min SARB035, hade varit kul med ett seikostämplat!
 

Stryd

Cartier
Trevlig och spännande läsning, impulsköp ska inte underskattas!:pompus:
Var köpte du viklåset, och hur mycket får man ge för ett sådant? Har ett no-namelås på ett Hirsch till min SARB035, hade varit kul med ett seikostämplat!

Ska leta reda på länken varifrån jag köpte viklåset, har för mig att det landade in på ca 450kr eller liknande!

Liveuppdattering från Miami South Beach, återkoppling kommer i del 3(alternativt del 4) om denna plats.......och dess innebörd för klockhandlandet......

IMG_7863.JPG
 

Skanes

Omega
Ska leta reda på länken varifrån jag köpte viklåset, har för mig att det landade in på ca 450kr eller liknande!

Liveuppdattering från Miami South Beach, återkoppling kommer i del 3(alternativt del 4) om denna plats.......och dess innebörd för klockhandlandet......

IMG_7863.JPG
Så läcker på länk! Se fram emot del 3 och del 4 :)
 

Stryd

Cartier
Del 3

Klockan som listades av killen i Italien var denna skönhet:
IMG_6748.JPG

Som sagt inget att fundera på, bara buda på som en galning......och jag vann auktionen! Klockan skickades fort med UPS "express", men då jag är borta i veckorna så kunde jag inte ta emot och skriva på för försändelsen...
Döm om min förvåning när en extremt ytlig granne hörde av sig och sa att han hade klockan :)
Jaja, klockan plockades upp och inspekterades, klockan är ju 7-8år gammal och skicket får anses som bra!
Ett passande Hirschläder beställdes:

IMG_6811.JPG


Jag hade redan sedan tidigare funderat lite i banorna om en Sarb65, men då jag anade att den skulle upplevas som stor började en vän att bearbetas.....Klickade hem en samtidigt som ytterligare ett Hirschband!
Magisk urtavla och härligt kupolglas men dessvärre i största laget för mig, pryder idag kompisens ärm på ett sjukt förtjänstfullt sätt:
IMG_7094.JPG
IMG_7096.JPG


Jag fick nu helt ett litet infall att jag behövde känna på vad snacket om denna så kallade "terroristklockan" handlade om....
Denna trio klickades hem för kaffepengar:
IMG_7061.JPG


Roliga klockor för pengarna och jag kommer återkomma lite till dessa i någon senare del...

Slutet på en utbildning som jag läser närmade sig nu. Jag och en kompis bokade den resan, som vi just är på, till South Beach. Mustangcab bokades och en resrutt bestämdes!
Det spårade även lite här och dom tankarna om budget som fanns från början trippades ganska omgående, detta får jag ta på mig;)
IMG_7497.JPG


Datum för resan närmade sig och Göteborgsvarvet med tillhörande festligheter var bokat precis 1v innan avfärd!
Varvet klarades av relativt bra, en riktig folkfest! Kvällen slutade med en sväng på stan! Det är här det händer.......

Slut del 3.......
 

Bilagor

  • IMG_7499.JPG
    IMG_7499.JPG
    149.6 KB · Visningar: 87

Stryd

Cartier
Ä
Ska leta reda på länken varifrån jag köpte viklåset, har för mig att det landade in på ca 450kr eller liknande!

Liveuppdattering från Miami South Beach, återkoppling kommer i del 3(alternativt del 4) om denna plats.......och dess innebörd för klockhandlandet......

IMG_7863.JPG


Så läcker på länk! Se fram emot del 3 och del 4 :)

Dagens livuppdattering från COMO Metropolitan,South Beach. Detta är utan tvekan ett av de bästa hotellen jag någonsin har bott på, servicen är generande bra:)

IMG_7963.JPG

IMG_7969.JPG


Efter den senaste liveuppdateringen så har jag en tråkig nyhet.....

I den stunden som den förra liveuppdateringen gjordes tog en partykväll fart som skulle få filmerna "Hangover" att framstå som Bamseklubben......tänker inte gå in på detaljer men Alpinisten och några bankkort är inte längre i min ägo....
Jag borde nog vara glad att jag lever men att Alpinisten inte finns kvar har skapat en obeskrivlig ångest, en ny är beställd.....ska beställa en ny länk också.....

IMG_7878.JPG


Kommer en ytterligare liveuppdatering imorgon, troligen......
 

Moody

Rolex
Jäklar vilken rolig tråd att läsa, keep em' coming! Tråkigt att höra om Alpinisten och bankkorten, men huvudsaken är att du är okej.
 

Stryd

Cartier
Liveuppdatering!
image.jpg

"Avslutningskväll" igår och kostymen åkte på tillsammans med 035:an;)
IMG_7994.JPG

(Tycker ni skägget ser sjukt vältrimmat ut så är det efter ett besök hos George, Prestigious Image, SoBe)
IMG_7953.JPG

Den "lugna" kvällen blev allt lite stökig, allt från ginprovning till besök på "inneklubb". Note to myself, är man 2 skandinaviska killar som ska gå på inneklubb så kostar det mer än det smakar;) inte rätt ställe att flörta med fel tjej, detta resulterade i ett relativt snabbt "utträde" från klubben:)
IMG_7973.JPG

Damagecontrol: endast ett förlorat körkort, klockan kvar på armen, helt ok kväll:)

Vaknade med en egenframställd frukost på sängen!
IMG_8198.JPG
 

Stryd

Cartier
Del 3

Klockan som listades av killen i Italien var denna skönhet:
IMG_6748.JPG

Som sagt inget att fundera på, bara buda på som en galning......och jag vann auktionen! Klockan skickades fort med UPS "express", men då jag är borta i veckorna så kunde jag inte ta emot och skriva på för försändelsen...
Döm om min förvåning när en extremt ytlig granne hörde av sig och sa att han hade klockan :)
Jaja, klockan plockades upp och inspekterades, klockan är ju 7-8år gammal och skicket får anses som bra!
Ett passande Hirschläder beställdes:

IMG_6811.JPG


Jag hade redan sedan tidigare funderat lite i banorna om en Sarb65, men då jag anade att den skulle upplevas som stor började en vän att bearbetas.....Klickade hem en samtidigt som ytterligare ett Hirschband!
Magisk urtavla och härligt kupolglas men dessvärre i största laget för mig, pryder idag kompisens ärm på ett sjukt förtjänstfullt sätt:
IMG_7094.JPG
IMG_7096.JPG


Jag fick nu helt ett litet infall att jag behövde känna på vad snacket om denna så kallade "terroristklockan" handlade om....
Denna trio klickades hem för kaffepengar:
IMG_7061.JPG


Roliga klockor för pengarna och jag kommer återkomma lite till dessa i någon senare del...

Slutet på en utbildning som jag läser närmade sig nu. Jag och en kompis bokade den resan, som vi just är på, till South Beach. Mustangcab bokades och en resrutt bestämdes!
Det spårade även lite här och dom tankarna om budget som fanns från början trippades ganska omgående, detta får jag ta på mig;)
IMG_7497.JPG


Datum för resan närmade sig och Göteborgsvarvet med tillhörande festligheter var bokat precis 1v innan avfärd!
Varvet klarades av relativt bra, en riktig folkfest! Kvällen slutade med en sväng på stan! Det är här det händer.......

Slut del 3.......

Del 4
Det blir en relativt kort del då klockan har runnit iväg..

För att återknyta lite snabbt till del 3, Miamiresan var nu bara 1 vecka bort. Men först backar vi tiden till några veckor tidigare.
Jag hade via en "klockgrupp" på Facebook kommit i kontakt med en kille i Kalifornien som inte bara hade 1, utan 2st av klockmodellen jag har spanat efter ett tag. Inte nog med det, den ena klockan var helt ny med plasten kvar på! Klockan är från 2009-10! Den ska jag ha tänkte jag!!
Nu var dock problemet att han var inte alls intresserad av att skicka utanför US......jag försökte bearbeta honom men han stod fast....

Då jag redan hade bokat Miamiresan, ca 1månad bort, chansade jag och slängde ut ett inlägg i ovan nämnda FB-grupp. Det som efterfrågades var om det fanns någon vänlig själ som skulle kunna agera mellanhand i den tänkta "klockaffären". Det viktiga var att personen skulle vara bosatt i Florida!
Det dröjde inte länge innan jag fick kontakt med en kille vid namnet Greg. Greg, som är bosatt i Fort Lauderdale, var villig att ställa upp!
Kanon! Nu var det bara att komma överens om prislapp med säljaren och försöka knyta ihop affären.
Efter lite bollande fram och tillbaka så lyckades vi enas om ett pris!
Klockan betalades via Paypal och adresserades till Greg.

Jag hade nu betalat, relativt mycket, och fått klockan adresserad till en för mig helt främmande kille.....inget jag kan rekommendera om man är en orolig själ:)

Det gick någon dryg vecka utan att jag hörde ett knyst. Jag hade fått ett trackingnummer av säljaren och jag kunde nu se att klockan var levererad! Signerad av en Michel!!!? Hmm....
Kontaktade Greg och frågade om han hade klockan, nej var svaret, pulsen steg lite lätt! I nästa mening skriv dock Greg att han skulle knalla bort och höra i någon reception, förstod senare att Greg bodde i ett så kallat "gated community":)

I nästa meddelande från Greg bifogades denna bild:
IMG_7102.JPG


Skönt! Klockan var nu hos Greg:)

Bara att luta sig tillbaka och vänta in avresa....eller ja hur var det nu med den där kvällen efter Göteborgsvarvet.......

Slut del 4
 

Stryd

Cartier
"Bara att luta sig tillbaka och vänta in avresa....eller ja hur var det nu med den där kvällen efter Göteborgsvarvet......."

Del 5
Efter Göteborgsvarvet så dukade jag upp en rejäl middag med viltsvinsgryta och rejält med flytande föda för mig och tre vänner. Det blev relativt "blött" och inte bara favoritwhiskeyn dracks upp utan reservflaskan gick åt den med......
Fil 2017-06-21 13 49 02.jpeg


Efter middagen bestämde sig två av oss att fortsätta ut på stan och två fick lov att gå och lägga sig ;)

Väl ute på ett stället fortsatte trevligheterna och det snålades väl inte på drickat, detta resulterade efter en stund i att herrhuset var tvunget att uppsökas. Väl inne på toaletten så var det "fullt" vid pissoaren. Inga konstigheter då det även fanns ett litet "toalettbås" inne i hörnet så där smet jag in!
När mitt ärende på toaletten var avklarat öppnade jag dörren ut mot pissoaren och tog ett steg ut, då vänder sig en kille om mot mig, han säger något som jag inte förstår/hinner uppfatta och sedan smäller det! Allt svartnar och jag vaknar en stund senare liggandes med huvudet centimeter ifrån toalettstolen, jag har alltså ramlat baklänges tillbaka in i själva toalettbåset.
Det står folk lutade över mig och det är blod överallt, jag ligger kvar en stund och försöker samla ihop mig, efter en stund förmår jag att resa mig och försöker efter bästa förmåga få stopp på blodet som forsar ur båda näsborrarna. Folk är skärrade och undrar vad som har hänt, min kompis kommer till toaletten och börjar höra runt om det är någon som har uppfattat vad som har hänt. Oturligt nog så är det inte det och "gärningsmannen" verkar inte finnas kvar på stället.
Vakterna ansluter och de beter sig extremt öskönt och drygt, det är ganska tydligt att dom inte vill göra något polisärende av händelsen.......

Jag lyckas få stopp på blodet och jag och polaren lämnar stället, tänk nu att min ljusa skjorta är mer röd än vit och kavajen är skitigare än något annat jag tidigare skådat. Känner att hela min högersida av ansiktet har svullnat upp till en form liknades en fotboll och det ringer i hela skallen, vi knallar in på grannkrogen och tar en bärs!
Jag tar mig hem till övernattningslägenheten(lyckas skrämma livet ur mina grannar vid hemkomst) och knoppar in. Vaknar på söndagen, jag känner mig nu som en urusel mma-figher, jag ser även ut som en! Svullnaden över högersidan har tilltagit och mitt öra är kraftigt blodfyllt, även mitt vänstra öga har fått en härlig blågrön färg och jag är uppskrapad längst bröstkorgen på min vänstra sida. Det sistnämnda tror jag hände i fallet.
Fördelen är att jag känner ingen som helst träningsvärk från de 2,1milen jag har sprungit dagen innan:)

Jag inser under dagen att jag antagligen behöver uppsöka någon form av läkarvård så jag avbokar måndagens möten och uppdaterar chefen om min situation:blackeye:
Under måndagsförmiddagen ringer jag runt och försöker få möjlighet till att träffa någon läkare, men då jag inte är döende så får jag rådet(av både vårdcentral och sjukvårdsupplysningen) att vänta till kvällen då någon vårdcentral ska ha drop-in. Dagen går och jag ringer ytterligare en gång sjukvårdsupplysningen för att bekräfta att det verkligen är drop-in så att jag inte åker i onödan. I telefon möts jag av en kvinna som i princip skäller ut mig, hon beordrar mig att genast åka till akuten och vill att jag tillkallar ambulans, jag kan ju ha inre blödningar...... Jag tar till mig av det hon säger, men jag tillkallar ej ambulans utan jag känner mig tillräckligt kry för att ta mig dit själv.
Blir sittandes någon timme innan jag blir inkallad för förstakoll, lite blodprov och tester tas. Det beslutas att jag behöver träffa läkare och jag får sitta ner och vänta, efter några timma så blir jag inkallad och jag får träffa en jättetrevlig läkare, hon tycker att det behöver röntgas, både för inre blödning och för eventuella frakturer.
"Kommer det ta lång tid" frågar jag och får ett jakande svar, bara att förbereda sig för en lång kväll på sjukan. Väntar i ett gäng timmar till och blir till slut inkallad till skiktröntgen, detta klaras av på under tre minuter sedan tillbaka till väntrummet. Efter ett par timmar så blir jag inkallad, nu till en ny läkare som har lite svårt med språket, hon ber mig vänta kvar i ett rum och hon smiter runt hörnet. Jag hör hur det tisslas och tasslas, samtal rings och till slut kommer läkaren tillbaka. Hon frågar om jag tror att jag kan ta mig hem, ja det är inga problem sa jag, var nu rejält trött efter 9h på akuten.
"Jo det är så att du har en fraktur på din käke och har en kraftig blödning i leden till denna" Jag stelnar till och tankarna far fram och tillbaka, ska jag behöva ställa in USA...... i nästa andetag säger hon "du har även en fraktur över näsan..." jahaa?! "men den ser bra ut och näsan ligger rakt så den behöver vi nog inte göra något med". Hon förklarar att hon har varit i kontakt med käkkirurgen(han väcktes mitt i natten), det är beslutat att jag ska träffa honom direkt på morgonen......


Slut del 5

Långt och blajigt inlägg............
 
Topp