• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bryr ni er om "kändisar" och influencers?

Som trådtiteln, ungefär, så funderar jag lite under mitt toabesök.

Hur många av er bryr er, och till vilken grad, vilken klocka vissa kändisar bär? Spelar det in i erat klockval? Att använda kändisar/atleter/"influencers" för att kränga dyra handledsur som knappt håller tiden är ju ingalunda en ny taktik så det fungerar ju uppenbarligen på nån nivå.
Som exempel:
51531e3e8bf41_260372b.jpg
76d0e7228557a2eec1422b0d642bd4f9.jpg
Breitling-Navitimer-John-Travolta-ad-2006.jpg


Själv så försöker jag bry mig så lite som möjligt men jag tror inte jag är opåverkad. Exempelvis påverkas jag i motsatt riktning av fel typ av personer som bär en viss klocka, vanligen Rolex. Jag påverkas mer(tror jag) av kändisar som bär billigare klockor som de sannolikt köpt själva.

Ni?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Inte mer än en liten känsla av besvikelse när någon jag uppskattar gör reklam för en klocka jag inte uppskattar.

Blev uppmärksammad på Costners samarbete för ett tag sen. En besvikelse så att säga :(
Screenshot_20190607-181158.png
 

Norrman

Cartier
Ne bryr mig inte, men det kan få andra icke klockintreserade att få upp ögonen för ett märke, tex "såg du han den där kända killen ha en sådan där snygg klocka?" "Ja den kanske man själv skulle köpa". Så det har nog en funktion kommersiellt.
Reklam 101
 
Självklart blir man påverkad på ett eller annat sätt, men oftast åt det negativa hållet av tex fjantiga sportmänniskor utan smak och hjärna :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej, men ja. Jag vill gärna ha en likadan heurer som Steve McQueen, även Tissot som Roger Moore och polrouter som @Rozzy
Samt att det var tack vare Seinfeld som jag började bry mig om klockor.. hans breitling med rouleaux länk.
Yes, jag är en Influenser! Följ mig på @rozzys_choice :D

Skämt o sido så klart man (i alla fall jag) påverkas av ”influensers”, med detta menar jag främst gamla film, sport och kändisar. Dock har väl många i detta fall inte varit betalda bärare.
A3D484E5-30DA-4D52-AA22-6300D565FCB9.jpeg
4B721196-8F4D-4E44-8687-F3496E4EDF61.jpeg
625C04F6-DE77-4E17-A725-FC2B7478DE3F.jpeg

F4517C18-F442-42BF-9723-34712A8398DC.jpeg
 
Nej, det vill jag inte påstå att man gör. Samtidigt så noterade man så klart att James Bond spelad av Sean Connery hade en Rolex Submariner. Att Paul Newman bar en Daytona som numera är uppkallad efter honom. Steve McQueen som bar upp arbetare kläder såväl som uppklätt med stilfulla saker som är ikoniska idag. Kanske tack vare honom, kanske för att det faktiskt är snygga saker som har en tidlöshet som alltid gör dem aktuella.

Karaktärerna eller personerna hade god smak helt enkelt. Det är inte samma sak som dagens influensers eller kändisar som ser till att allt bara handlar om yta utan djup.

Skulle inte köpa något som dagens personer springer runt med. Får bara avsmak över allt ihopa faktiskt. Blir tvärt om att man aldrig skulle vilja köpa något som associerar en med en influenser eller annan patetisk person som fått uppmärksamhet av fel anledningar i dagens mediavärld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi är alla flockdjur och vi blir alla påverkade på ett eller annat vis. Annars hade inte reklambranschen omsatt så många miljarder. Jag som mest jagar vintage blir påverkad av vad man ser på IG och även här lokalt på KS.
 
Vi är alla flockdjur och vi blir alla påverkade på ett eller annat vis. Annars hade inte reklambranschen omsatt så många miljarder. Jag som mest jagar vintage blir påverkad av vad man ser på IG och även här lokalt på KS.

Jag tänker samma. Jag påverkas nog mest av att se kändisar jag ser upp till och deras klockor. Jag vill vara Bond, ergo, köp en SMP...

Kan dock inte påstå att jag någonsin haft ett begär från en Instagram post, tror jag är för hatisk mot social media.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Nej, inte det minsta. Jag låter aldrig reklam eller kändisar styra mina val, utan väljer alltid den produkt som är bäst i förhållande till priset. Precis som alla andra normala människor:)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Tudors samarbete med Beckham fick ju en hel del negativ kritik i WISkretsar. Hur vanliga presumtiva Tudorköpare ser på samarbetet tycker jag är svårt att spekulera i.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Bakom alla tiders influencers står en hel bransch vars enda uppgift är att få varumärken förknippade med saker och värden som anses positiva för målgruppen. Självklart påverkas vi av det.
Exempel: Rolex varumärke och värde är ju 100 % uppbyggt av influencers och historier kring dessas val. Larvigast är ju enligt mig James Bond som är en sagofigur. Det var ju Omega som betalade för att få vara med i filmerna :)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Påverkas absolut noll av kändisar och influensers. Kunde inte bry mig mindre. Tror mig heller inte påverkas särskilt mycket av klockmedia så som hodinkee, abtw etc. Påverkas däremot tydligt av ks, men inte så mycket av hype kring vissa klockor utan snarare man blir inspirerad av vad andra bär och får upp ögonen för modeller man ibte kikat på innan.
Edit. Välgjorda videor på Youtube påverkar mig också, på samma sätt som ks.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Av ”kändisar” och influencers...inte ett skit!
Av andra människor eller händelser ...visst mycket möjligt.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Klart man påverkas, försöker dock se till att jag påverkas på "rätt" sätt.
Kan t.ex. erkänna att jag har en G-Shock DW5600 eftersom att Keanu Reeves har en i filmen Speed och för att den är grymt prisvärd såklart.
Näste köp lär bli en Seamaster av något slag och tänker inte stick under stolen med att det är till viss del för att jag som så många andra diggar Bond.

(stulen bild)
285-1532336916.jpg
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Kändisar nej men James Bond måste jag erkänna ja jag har blivit påverkad honom. Det var James Bond som fick in mig på klockor. Jag är ett stort James Bond fan då min far även är det och det var i princip alltid Bond vi kollade på tillsammans. Då min far har en 5513 (tack vare Bond) köpte jag en Omega PO (dock ingen Bond modell) då han burit Omega de senaste 25 åren. Jag hade även 2 st Bond Sony Ericsson mobiltelefoner:) Andra kändisar och influensers blir jag ej påverkade av men det har nog mycket att göra med då jag har väldigt dålig koll på kändisars klockor. Jag har lite koll på John Mayer men de flesta av hans klockor är rätt långt utanför min budget:D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Önskar jag kunde svara nej, men troligtvis är svaret ja (om än undermedvetet)
Samhället är en effektiv förtryckare såväl som likriktare.
 
Topp