• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bryter trion

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Oavsett vem man frågar (grov generalisering och böjer fakta för att passa min poäng) kommer man få svaret
"Varje man behöver minst 3 klockor! En Dykare, en Kronograf och en dressare"

Jag har drabbats av dykarsjukan och så fort jag sitter och slösurfar på klockor så finner jag mig själv kollandes på just dykare.
2e20c3b8502d5baeffcaabaedc156642.jpg

Blancpain Fifty Fantoms
Praktiska, tåliga, går att bada med. What's not to like?

Kronografer är ju bland det coolast som finns!
8041_77_365473.jpg

Omega Speedmaste broad arrow 1957
Det är en kronograf!

Men jag finner dessvärre inte dressare så intressant. (väntar på reaktion)
Patek_Philippe_Calatrava_18k_Rose_Gold_Mens.jpg.png

Patek Philippe Calatrava
Den är shiny.
Dressaren för mig fyller ingen funktion i mitt liv.
Jag förstår varför folk vill ha dom, jag vill att jag själv ska vilja ha en!
Men jag kan inte motivera mig till just den kategorin av klocka.

Någon som förstår vad jag menar eller är jag bara konstig och trångsynt?

Alla bildet är lånade från nätet och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna med detta inlägg.

//Filip
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Själv är jag en sucker för dykare, kronografer och flygarur (gmt), så jag är nog med.
För egen del tycker inte jag att dressare ska vara tunna och utan datum. Tycker att t ex en DJ är den perfekta dressaren. Eller en Speedy på snyggt läder. Men då pratar vi min prisklass så att säga :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag behöver sällan dressare, men när det väl passar så är det oslagbart med ett nätt ur. Jag tycker dock att det är lite märkligt att köpa ett ur för "stora pengar" som egentligen bara passar bra till kostym.
image.jpg
 

mouqvist

Rolex
Dressare är oftast fjantiga klockor som inte tål ett skit
De passar dessutom inte min stil (ok, jag har ingen stil)
Dykare och kronografer ska det vara, men om jag skulle skaffa dressare skulle den vara vattentät minst 100m, i stål och minst 39mm (en DJ2 t.ex om den nu räknas som dressare)
 

sir alex

Panerai
Jag förstår precis ditt dilemma. Äger idag en Rolex Sub och en IWC Portofino chrono vilket innebär att om jag köpte t.ex en JLC Reverso så skulle jag i princip kunna vara klar med klocksamlingen och snöa in på något annat istället. Problemet är att jag hela tiden fastnar för andra dykare och piloter istället för vad hjärnan säger åt mig att köpa.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du behöver en dykare, en gmt och en kronograf. Svårare än så är det inte. Kan tex se ut så här..

image.jpg


Dressare är grymma men då ska man leva ut det i vardagen med fin italiensk kostym och typ en Patek som kostar som ett mindre hus. Annars är de dessvärre rätt så överskattade. @Whedda fixar det med sin VC men annars är det få på forumet som faktiskt kan klara det. :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har en reverso som jag är väldigt nöjd med, fast hade jag inte haft kostym på mig varje dag så hade det kanske inte varit ett lika givet val :)
Men köp en! Du kommer inte att ångra dig! + den är nog lik bra till jeans/skjorta som kostym
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår precis ditt dilemma. Äger idag en Rolex Sub och en IWC Portofino chrono vilket innebär att om jag köpte t.ex en JLC Reverso så skulle jag i princip kunna vara klar med klocksamlingen och snöa in på något annat istället. Problemet är att jag hela tiden fastnar för andra dykare och piloter istället för vad hjärnan säger åt mig att köpa.
Just en Reverso är faktiskt en "dressare" som jag är lite intressrrad av. En sån awsome finess att kunna vrida på den (för att skydda glaset under en hästpolomatch) gör det värt bara det! Bra förslag!
 

sir alex

Panerai
Testade en Reverso tribute to 1931 för ett tag sedan och den var fantastiskt på handleden. Fast det är ändå svårt att motivera ca 70k för något när man egentligen sneglar på en ny Rolex, IWC eller kanske en Panerai.
En trio med tre OLIKA klockmärken känns som en bra minisamling.
 

Babinus

Cartier
Jag blir inte klok på vad denna går in i för kategori? Dykare? Definitivt inte. Chronograph? Har ju inte ens datummätare. Dressare? Tycker inte att det knepiga och futuristiska utseendet gör den till en dressare heller.

Vad sjutton kallar man en sådan här?
9apnic.jpg
 

Cyklisten

Cartier
Sportklockor är min grej! Gillar dressare till kostym men det bär jag endast några gånger per år så då funkar mitt gamla Omega guldur bra.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Blancpain Fifty Fantoms är verkligen en dykare man vill testa. Har du hittat någon schysst på Chrono?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag blir inte klok på vad denna går in i för kategori? Dykare? Definitivt inte. Chronograph? Har ju inte ens datummätare. Dressare? Tycker inte att det knepiga och futuristiska utseendet gör den till en dressare heller.

Vad sjutton kallar man en sådan här?
9apnic.jpg
Annat eller "future" cool är den i alla fall :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jo, den var säkert futuristisk när den kom 1968. Verkar också dela folkets åsikter om den är ful eller snygg och det är kanske därför jag gillar den?
Kan ju bara konstatera att man behöver fler kategorier att dela upp klockor i än dykare, kronograf och dress..

Men är DDn en dressare? Vist är den i guld och så men i mina ögon är den för "grov" för att va en klassisk dressare..
 

HolyCrap

Omega
Så kallade dressare är klart överskattade. Jag tror det är en uppfinning för att kunna sälja klockor utan utmärkande egenskaper.
"What's with this one? It's got no features at all..."
"Oh that, that's a... a... a 'dresswatch'."
"A what?"
"A 'dresswatch'! It'll look great with a suit, trust me."

Visst finns det vissa klockor med denna etikett på sig som ser hyfsade ut, men ofta känns det bara som en glorifierade bauhausklockor.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
OM jag skulle följa mallen hade det nog blivit 116610, 116520 och VC Patrimony med vita tavlan.
 

Mr Chance

Kalmar
Så kallade dressare är klart överskattade. Jag tror det är en uppfinning för att kunna sälja klockor utan utmärkande egenskaper.
"What's with this one? It's got no features at all..."
"Oh that, that's a... a... a 'dresswatch'."
"A what?"
"A 'dresswatch'! It'll look great with a suit, trust me."

Visst finns det vissa klockor med denna etikett på sig som ser hyfsade ut, men ofta känns det bara som en glorifierade bauhausklockor.
Vilken lustig attityd! Om du lyfter blicken lite så ser du att dressur är armbandsurets ursprung. Vad är, förresten, en "bauhausklocka"?
 

DrDre

Patek
Det är väl lite glidande vad egentligen en dress watch är. Tex DJ eller DD. De är väl lite kraftiga jämfört med en renodlad dress wath som tex Calatrava. Men jag tycker faktiskt att även renodlade dress watches kan funka alldeles utmärk till avslappnad klädsel. Här är några exempel på välkända personer som bär dressat:
Andy Warholl
Even-Andy-Warhol-loves-his-gold-Cartier-watch..jpeg




JFK med en (om jag minns rätt) en Omega.
JFK-wearing-Yellow-Gold-Cartier-Tank-with-black-leather.-rolexblog.blogspot.jpg

Don Draper med en Reverso (som inte fanns under den tiden då handlingen utspelar sig)
3f55cabd935386fd965d1adff517100c.jpg
 

DrDre

Patek
Är inte diskussionen huruvida Reverson kunde köpas i USA på sextiotalet. Modellen som sådan fanns väl sedan tidigare?

Jo. Den kom 1931 (det är därifrån 1931 Tribute namnet kommer på de nyare). Men sedan lades den ner och låg nere väldigt länge och togs sedan upp en av en tillfällighet mycket mycket senare. Detta är ju något JLC inte pratar så högt om (ungefär som Panerai som också låg i frysen ett tag, Lange tillhör väl också den typen). NiklasArvid har (haft?) en Reverson av någon sorts transitionvariant som är jäkligt cool. Han har säkert bra koll på alla detaljerna runt hur Reverson lades ned och sedan återuppstod.
 

HolyCrap

Omega
Vilken lustig attityd! Om du lyfter blicken lite så ser du att dressur är armbandsurets ursprung. Vad är, förresten, en "bauhausklocka"?
Ja, du har givetvis mer rätt än jag (på riktigt alltså, ingen sarkasm). Nu var jag kanske inte helt allvarlig, utan försökte mest ge en känsla av hur jag uppfattar "dressare" rent estetiskt. Min personliga åsikt är att många dressur är väldigt tråkiga. Då en DJ eller DD fungerar minst lika bra så kan jag helt enkelt inte föreställa mig att välja något i stil med PP som trådstartaren använde i sitt exempel.
Angående bauhausklockor så baserar jag all min kunskap på området på denna tråd. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Man kanske borde utöka "dressare, dykare och krono" med en GMT också..
Det går inte att byta ut dressaren mot GMT rakt av då dressaren ändå kan tyckas fylla en funktion om man väljer att se det så. Men en GMT kan vara en "smidigare variant" av tillexempel en klassisk dykare.
(lånad bild)
omegaat2_zps887efc9d.jpg

Omega Aqua Terra GMT

Duskuterade detta ämne med en kompis här om dan och kom fram till att ända gången man egentligen behöver en dressare (i det smäckrare sortementet typ PP eller vintage omega) är till frack.
I vanliga fall klarar man sig fin fint med en dykare eller GMT till kostymen på jobbet (tycker jag), men till just frack kanske man inte ska slänga på dig en Plopfro.

En GMT kan funka i många av situationerna som en dressare skulle fungera till vardags.

(Shit, det ser ut som att jag måste skaffa mig en GMT!)
 
Topp