• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bröllopspresent för 35 000 -40 000kr

Kenzo

Basic
Hallå alla!
Ny på forumet, men har "stalkat" i ca 1 år snart :watching:.
Har presenterat mig under flicken nya medlemmar och fått en högst positiv bild av folket på forumet!
Det finns gott om paketöppningstrådar, läst vissa (många) :bookworm: Vill dock göra en egen just pga ett det är en bröllopspresent som är aktuell.
Min underbara fästmö sa en kväll att hon vill köpa mig en klocka till bröllopet. Hon vill att det ska vara något jag verkligen vill ha och något som jag kommer att trivas med. Budgeten är 35 000 - 40 000kr. Sedan dess har jag inte kunnat sova... Jag har varit som en studsboll på dagarna och en hacker på kvällarna (kanske hamnar på sjukan snart - hur länger pallar kroppen vara hyper utan sömn liksom...)

I dagsläget har jag tre klockor, var av den ena är en Seiko måndags-måndags-måndagexemplar. En Omikron fr mitten på 60-talet som jag har ärvt av morfar. och en Tissot T-Sport Tachymetre som är på armen typ 24/7.

img_1369-jpg.736182

Tanken är nu att köra denna tråd medtanke på att det är en bröllopspresent, samt att dela med sig av erfarenheten av att få kopa sin första riktiga acess.luxury klocka som ändå kmr att ha enormt affektionsvärde och heller aldrig säljas utan få gå i arv förhoppningsvis (morfars klocka kommer också att få gå i arv, men denna kmr att va mitt bidrag till släktklenoderna).

Jag har kommit en bit på vägen, och har bollat en del med min svåger som också har ett klockintresse.
Tanken är följande:

1. Nytt eller beg spelar mindre roll. Jag är novis men gillar att göra grundlig efterforskning så beg är inte helt uteslutet men då ska jag känna mig helt säker så att säga. Box, cert, äktetsintyg, hela paketet.
2. Mekanisk - automatisk.
2. Tidlös - detta är en klocka som ska funka på bröllopet och även när vi firar vår 30-års bröllopsdag. Rund boett/urtavla.
3. Stilren - max dag, datum, och kaaanske kronograf på rätt modell. Helst läder, möjligen sober och stilren länk. Dock inte kronograf och länk tillsammans.
4. Att det går att komma åt delar och service på den under en lång period framöver (sånt vet man aldrig men så gott det går).
5. Human servicekostnad (såg att AP kostar runt 15tkr för ord. service hos en handlare i Sthlm :blackeye::nailbiting: - inte nu men gäääääärna en vacker dag :pompus:)
6. Att den behåller sitt värde genom åren någorlunda. Självklart - är den helt ny så störtdyker den samma sekund försäljaren har sagt välkommen tillbaka, men ni fattar vad jag menar.
7. Jordiga färger, brunt/svart läder. Stål/silver/vitt guldlänk. Vit/svart/silver/off-white/creme urtavla (blå med länk funkar också och är snyggt som :pirate:)
8. Klockan kommer inte att brukas varje dag men inte heller förvaras i ett säkerhetsskåp "konserverad" för framtida generationer. Den kmr vara min, och jag kmr att använda den utan att tycka att det är synd att slita på den, men den ska tas om hand då det kmr att finnas så mkt mera värde bakom den än bara pengarna som är lagda på den. Jag vill gärna att den finns kvar när jag inte gör det längre.

Så, nu till de jag har tittat på;
IWC Protofino, Protugieser, Ingineur, Pilot - finns på chrono24 nya för dessa pengar.
Jaeger LeCoultre Master Control - finns ny på chrono24 för dessa pengar.
Blancpain Villeret Ultra Slim - beg fr handlare i Holland på chrono24 - dock mekanisk manuell (kan kanske förbise det).
Glashütte Orginal Senator - finns en 60's tribute chronograph - dock utan papper.

Rolex Air King kommer att införskaffas men kanske inte just nu, pga att den ligger en bit över budget. Även DD, DJ och Exp1 skulle funka - och där snackar vi blå tavla, vitt guld och presidential/oyster länk. Någon av dessa skulle jag vilja ha som en vardagsklocka i framtiden. (Men jag är tvungen att säga det så att alla vet :D)

Den absolut ultimata drömmen i ALLA kattegorier som deffeinitivt skulle göra mig till en OWG är Patek Philippe 5711.

Tillbaka till verkligheten, bröllopspresent från blivande frugan för 35-40 tkr, enligt ovanstående info. Tacksam för all hjälp, alla inputs, och allmänt bollande!

Cheerios!
Kenzo

Jag har haft en 377701 IWC Chrono. Underbar klocka på många sätt. Kräver bra storlek på armarna pga hög boett och långa luggar. Andrahandsvärdet är rätt ok, men inte Rolex-starkt. Det är å andra sidan inget. Kan rekommendera den absolut.
iwc_pilot_iw_377701_1512179584_b17a3886.jpg

Ojj... wow snabb respons! Uppskattas verkligen!
alfgren - - din var fin som 17! ska klämma o känna lite...
royalisten - OP 39 verkar myyycket intressant!
thomastheswede - måste säga att det låter extremt attraktivt..... vad är det för skillnad mellan de olika som du har nämnt?

Utan tvekan en magisk klocka - har dock ett par vänner som har en sådan - och vill sticka ut lite grand nu när stunden är här för att köpa en bra klocka...:angel:
Vad har de för Speedmaster.
Kanske sticker ut med en Speedmaster 57'?
Se min profilbild.
Ny ligger den bra bit över din budget (ca 72 kkr om jag minns rätt.)
Köpte min två år gammal oanvänd för 40-45 kkr om jag minns rätt.

Se min profilbild.
57an va oxo riiiktigt fin.... dom har standarden på stållänk....

Se min profilbild.

Eller en Patek? Det är visserligen också över budget men något han faktiskt vill ha...

Till brud(gum)en: köp nytt och få det graverat. Köper du Rolex så håll dig till 36mm modellerna.

Se min profilbild.
En 57a på brunt läderband... börjar bli lite åt det hållet som jag tänkt mig :)

Eller en Patek? Det är visserligen också över budget men något han faktiskt vill ha...

Till brud(gum)en: köp nytt och få det graverat. Köper du Rolex så håll dig till 36mm modellerna.
hehe japp... en Patek :hungry:.... kommer kommer..... :)
Bör kanske tilläggas att omkretsen på handleden är ca 20-21 mm.... vad ska man tänka på då rent storleksmässigt? allt jag har testat tidigare har legat 40+ .....

Jag har haft en 377701 IWC Chrono. Underbar klocka på många sätt. Kräver bra storlek på armarna pga hög boett och långa luggar. Andrahandsvärdet är rätt ok, men inte Rolex-starkt. Det är å andra sidan inget. Kan rekommendera den absolut.
iwc_pilot_iw_377701_1512179584_b17a3886.jpg
Alfgren, om du fick ta ett snack m folket på IWC för att få dom att förbättra/andra vissa grejer... finns den något du spontant som du har tänkt på?

hehe japp... en Patek :hungry:.... kommer kommer..... :)
Bör kanske tilläggas att omkrätsen på handleden är ca 20-21 mm.... vad ska man tänka på då rent storleksmässigt? allt jag har testat tidigare har legat 40+ .....
Generellt så: 1 du är inte så stor som du tror.
2 allt större än 40 är överkompensation om det inte är dykarklockor vill säga.

Ojj... wow snabb respons! Uppskattas verkligen!
alfgren - - din var fin som 17! ska klämma o känna lite...
royalisten - OP 39 verkar myyycket intressant!
thomastheswede - måste säga att det låter extremt attraktivt..... vad är det för skillnad mellan de olika som du har nämnt?

16030 har stål-bezel och 16014 har vitguldsring.

Dessa har nyligen gått på Klocksnack:
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16030-b-p-85.84432/
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16030-fullset.80342/

Det finns fullset därute fr runt 35.000 om du letar.
https://www.blocket.se/helsingborg/Rolex_Datejust_77101379.htm?aw=1

Finns ju lite nyare varianter med safirglas istf plexi också:
https://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_DateJust_16200_F_serie_Full_set_77782783.htm?aw=1

Blå tavla, inte så vanlig, boett som sticker ut lite, precis som Nautilusen och passar både till fest, jobb och vardag. INGEN sportklocka!
gh70s.jpg

Glashutte original seventies! Du får lägga till på fruns budget, men kan sluta drömma om en massa Rolexmodeller som alla andra redan har. Du kan dessutom ha den en rackarns massa år innan du slår till på 5711 om du fortfarande vill ha den då.
Annars givetvis Grand Seiko, det finns absolut någon modell som bockar av de flesta av dina krav, priser kan jag inte svara på. Men en GS i bröllopspresent måste vara svårslaget :)
Grand-Seiko-SBGW25-SBGW252-SBGW253-aBlogtoWatch-03.jpg

Förvisso! Men vart får man en ny Rolle till 20% under list?
Har sett dessa på chrono24 för rut 40
Annars går alltid klockor ur OP kollektionen att boka och köpas hos gassan på schipol där man får den holländska momsen i rabatt om man flyger inom eu (schipol har nån grej om att även om man inte flyger utanför eu så ska det vara dutyfree)

Tillbaka
Topp