• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bubblan på dagens Csubmariner

Chuck

Patek
2-Faktor
Läste nåt om att vattentätheten påverkas ifall man fimpar den minns ej tråden bara. Hur är ligger det till?


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Nån skrev igår att vattentätheten påverkas om förstoringsbubblan tas bort, eller gick det inte att ta bort den?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
"Bubblan" är limmad på glaset, varför jag starkt tvivlar på att det på något sätt skulle kunna påverka glasets integritet.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Håller med föregående talare, extremt tvivelaktigt att bubblan har något att göra med vattentätheten.
 

morrism

Audemars
Bubblan påverkar inte, men om du smäller av den med ett stämjärn så kan du få en mikroskopisk spricka i glaset som inte syns, eller en början till en spricka (alltså väldigt, väldigt liten) vilket skulle kunna göra att glaset brister vid ett grundare djup än annars
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Borde väl funka att peta i glaset från en 114060 i en 116610? Bör vara samma dimension på dem
 
  • Like
Reactions: Wii

Compiss

Patek
2-Faktor
Bubblan är inte limmad på de nya subC som på de äldre utan det skall vara ett stycke glas.
Något en säljare på Rob förklarade. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.
 

Bolio

Panerai
Jag skrev tidigare i veckan att bubblan på 116610 inte går att slå bort av den enkla anledningen att den inte är dit limmad som de tidigare modellerna, glaset är ett stycke.
Jag har väldigt svårt att tro att om man tar bort bubblan på tidigare modeller ska vatten skyddet bli förändrat.

Att byta ut glaset på en 116610 till 114060 eller SDns glas går alldeles utmärkt då storleken passar på den, men vid ett sådant byte kan urmakaren inte garantera vattenskyddet då infästningen inte är den samma.

Ända sättet att få en vatten säker 116610 utan bubbla är att slipa ner den.
 

J&B

Omega
Jag skrev tidigare i veckan att bubblan på 116610 inte går att slå bort av den enkla anledningen att den inte är dit limmad som de tidigare modellerna, glaset är ett stycke.
Jag har väldigt svårt att tro att om man tar bort bubblan på tidigare modeller ska vatten skyddet bli förändrat.

Att byta ut glaset på en 116610 till 114060 eller SDns glas går alldeles utmärkt då storleken passar på den, men vid ett sådant byte kan urmakaren inte garantera vattenskyddet då infästningen inte är den samma.

Ända sättet att få en vatten säker 116610 utan bubbla är att slipa ner den.

Du har säkert rätt men kan man inte bara byta till ett glas från 114060 och trycktesta den? Är den tät så är den väl tät?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Jag skrev tidigare i veckan att bubblan på 116610 inte går att slå bort av den enkla anledningen att den inte är dit limmad som de tidigare modellerna, glaset är ett stycke.
Jag har väldigt svårt att tro att om man tar bort bubblan på tidigare modeller ska vatten skyddet bli förändrat.

Att byta ut glaset på en 116610 till 114060 eller SDns glas går alldeles utmärkt då storleken passar på den, men vid ett sådant byte kan urmakaren inte garantera vattenskyddet då infästningen inte är den samma.

Ända sättet att få en vatten säker 116610 utan bubbla är att slipa ner den.

säker? funkar ju inte mellan 14060 och 16610
 

Bolio

Panerai
Det här är den info jag fått av den Rolex urmakare som jag lämnar mina ur till om nått ska göras. Att sätta i ett 114060 tex och låta tryck testa den går säkert men garantin på uret går förlorar oavsett resultatet. Man får kanske ett vatten ur men då tappar man all annan säkerhet då du gjort en mod som inte rolex godkänner, i den borde ju även nedslipning av glaset ingå kan man tycka ska kolla det.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Anfield

Panerai
Jag skrev tidigare i veckan att bubblan på 116610 inte går att slå bort av den enkla anledningen att den inte är dit limmad som de tidigare modellerna, glaset är ett stycke.
Jag har väldigt svårt att tro att om man tar bort bubblan på tidigare modeller ska vatten skyddet bli förändrat.

Att byta ut glaset på en 116610 till 114060 eller SDns glas går alldeles utmärkt då storleken passar på den, men vid ett sådant byte kan urmakaren inte garantera vattenskyddet då infästningen inte är den samma.

Ända sättet att få en vatten säker 116610 utan bubbla är att slipa ner den.
Tack för info ! Intressant
 

Frosse

Cartier
Jag fick som jag skrev i inlägget, den informationen fick jag hos Rob E. Bolio verkar ha samma information.

Sedan verkar ju "en go gubbe" JakobZ vara starkt ifrågasättande eller ha annan information, men han är lite otydlig i sina inlägg på den punkten...

Men du menar att Rob menade på att det inte går att ta bort bubblan på subc för att den inte är pålimmad?

http://forums.watchuseek.com/f291/sub-c-without-cyclops-116610-a-506244.html
 

Compiss

Patek
2-Faktor

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Känns som jag svarar på din fråga för andra gången nu ;)
Ja enl butiksbiträdet jag talade med så var det så han sa. Är jag så otydlig....

Framgår det i din hänvisning om bubblan funnits där eller om glaset är till 116040?
Orkade inte läsa...

Re: Sub-C without Cyclops (116610)
Take the crystal out. Use a flame torch and heat the cyclop for 10 second. Then use a tweezer to give the cyclop a gentle push. Off it goes... Finally use some alcohol to wipe off the remaining residue. There you have a nice clean crystal.

Jag orkade.
 
Topp