• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bucherer, men till vilket pris?

cRw

Omega
Hej vintage fantaster.
Var i utlandet här om helgen och hamnade framför ett skyltfönster där jag fick syn på en i mina ögon väldigt fin klocka, fin som fin att se på enl mitt tycke och smak. Lyckades lista ut att det var/är en Bucherer. En för mig vid tidpunkten okänd klocktilverkare. Efter lite snokande och sökande här bl.a. så vet jag lite mer, men inte tillräckligt.
Efter googlande så är jag ganska säker på att det sitter någon form av mekaniskt verk i den men årtal och vad den kan vara värd har jag noll koll på.
Har mailat med butiken och fått reda på att dom vill ha 600 euro för den, så nu undrar jag om den samlade expertisen tycker det är ett rimligt pris?
Ska jag följa habegäret eller ska jag låta hjärnan fatta beslutet....

Klockan i fråga är den övre i bilden. Ja, risig bild men sicket såg ok ut. Inte sliten inte oanvänd. Står även incabloc på tavlan.
IMG_5759.JPG
 

cRw

Omega
Jag är en sopa, trots sökande så hittade jag ingen passande tråd och skapade därför denna.... men nu ser jag att det finns en "rimligt pris" tråd.
Kan @admin1 flytta denna fråga dit eller hur går vi till väga?
 

6r15c

Omega
Det finns lite variation på denna klockan. Förutom svarta o vita fält på urtavlan så har de boetter som särskiljer sig med långa o korta bandhorn. Dessutom finns det med eller utan den inre Tachometerskalan.
Tror att jag har hittat två på nätet som stämmer överens med din bild enl ovan förutom att ta hänsyn till färgsättningen på urtavlan.

http://moderngreed.com/bucherer-mens-chronograph-with-box/

http://www.momentstowatch.com/obtain/vintage-bucherer-two-register-chronograph

Hittade en utgången ebay aktion. Men har ingen aning om hur gammal den är..
Och har Inga bilder kvar men en gammal kachad bild som jag bara kunde ta en skärmdump på.
Screenshot_20161014-122453~2.png

http://m.ebay.com/itm?itemId=181689370407
Den slutade på ca 4000sek. Vilket JAG tycker är prisvärt.

Sen vet jag inte om man skall undersöka om det är snapon baklock eller gängat. Det sistnämnda hade jag föredragit..
Lycka till med jakten!

Men med det lilla googlande jag har gjort så tror jag mig uppfatta att om du rent estetiskt vill ha den boetten med Tachometerskalan och den färgsättningen på urtavlan så är den bäst att du köper just detta exemplar som ditt hjärta vill ha. Pga att det kommer att DRÖJA innan du hittar just den kombinationen till försäljning!..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tror det är ett rimligt pris ifrån en handlare. Kolla servicehistorik/ amplitud osv för att få en bild om verket.

På eBay brukar liknande kronografer gå för 3-6k~
 
  • Like
Reactions: cRw

6r15c

Omega
Bucherer känns för mig som ett av de tillverkare som är lite i skuggan. Till förmån för de mera kända tillverkarna.
Jag gillar deras logga och typsnittet som passar fint på urtavlan.
Det är egentligen förvånade att det mycket sällan diskuteras eller kommer upp i denna typen av forum tycker jag.

Med tanke på att de startade 1888 av grundaren Carl F. Bucherer och sedan dess har företaget varit helägt av familjen Bucherer, som gör Carl F. Bucherer en av de äldsta lyx klocktillverkare som kontinuerligt ägts av den grundande familjen!
Drivs nu av den tredje generationen.
Carl F. Bucherer han var en av de första som började använda klockremmar.. då hajar man till.. det var ett tag sedan..
Tillexempel så 1968 tillverkade de 15000 exemplar av chronometer certificerade klockor. Som gjorde dem till en av topp tre (!) Schweiziska urtillverkare av dessa fina urverken.

IMG_20161014_161204.jpg

Mitt egna vackra COSC ur ;)

Antar att de inte blev så kända som jag tycker att de förtjänar. Var nog att de använde sig av fina ETA verk. Och tyvärr inte utvecklade ett eget urverk..

Men de är till stor del också Rolex återförsäljare samt smycken, än bara en klocktillverkare.

Tex så fick man en prydnadssked när man köpte en Rolex hos en av Bucherers Butiker. Med ingraverat namn på staden för just den aktuella butiken.
Den mest åtråvärda skeden är den med gravyren New York pga att butiken blev inte så långlivad och därmed lågt antal utgivna skedar..

IMG_20161014_163231.jpg

Min sked ifrån butiken i lucerne!

Lucerne är där Carl F. Bucherer startade sin första butik 1919..
 

cRw

Omega
Tack @Erik1 för synpunkter, problemet är att det är en butik i Frankrike, mailade dem på engelska och fick svar på franska... och mina franskakunskaper är lika med noll... Grämer mig att jag inte gick in och kände på klockan när jag väl hade läge... kanske får bli en chansning.
 
Topp