• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budgivning; BCF-auktion vid vintage-GTG 17/11

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Huruvida det är enklare att skapa två trådar för detta är väl skrivet i stjärnorna, men jag tänkte att om man samlar alla "ropen" i en och samma tråd och i rad så blir det lite mer överskådligt.
Bara håll med! ;)

Auktionen nån gång på kvällen den 17:e november - i samband med vår Vintage-GTG.
Alla ni som är på plats bjuder givetvis också där. Men alla ni som inte kunde delta eller inte fick plats (sorry, ingen av oss hade riktigt greppat hur stort intresset skulle vara) kommer givetvis också kunna delta.

Detta gör ni genom att lägga ett så tydligt bud som möjligt, här i tråden (objektsnr., etc).

Endast bud i tråden, inte via PM.

Jag försöker hjälpa till och meddela om någon har råkat lägga ett bud som är lägre än bud som redan tidigare är lagt.

Tråden är också fri för allmänna hejarop och hets mot budgivare! :)
Den kommer också att fungera som någon slags uppsamling under/efter auktionen.

Needless to say - alla pengar går oavkortat till Barncancerfonden så jag förutsätter att folk bjuder som idioter.
Idioterna i sin tur... Ni behöver inte tänka på något särskilt, utan bjud bara som vanligt! ;)


1.
01.jpg


Skänkt av: @Fixoflex
Utrop: 50 kr

Tja! Inköpt av @cheepo63 för några år sedan! Kan finnas spår av fulmetall i facken!:) Det du ser får du! Buda på! Tackar @Anders Forsberg för ett mycket bra initiativ! Dra in mycket kosing nu! Utrop 50kr! Spåren av fulmetall kommer från gamla Vostok!:)


2.
02.jpg


Skänkt av: @TibbeTabb
Utrop: 1 kr

En Certina men KF320 från ca 1950. Funkar fint och håller tiden väl. Ca 36mm exklusive krona. Stålboett. Patinerad tavla.


3.
03.jpg


Skänkt av: @ANALOGUE
Utrop: 100 kr

Guldpläterad Certinatank i fint skick. Inga genomslitningar i guldet ad jag kan se.
Bredd 20mm ex krona, Längd 29mm ex luggar.

16/11 Update!
Nu kompletterat med guldpläterat spänne i nån slags solidarisk byteshandel mellan @ANALOGUE och @Strindberg, där allt i slutändan går till BCF!



4.
04.jpg


Skänkt av: @Anders Forsberg
Utrop: 100 kr

Ett stycke Doxa i 33 millimeters G/S-skrud. Doxa-märkt ETA 1142 får härligheten att ticka på som den ska.


5.
05.jpg


Skänkt av: Anders Forsberg
Utrop: 100 kr

23 mm H. Moser & Cie med manuellt verk som tickar på fint. Lite slitage i pläteringen och nytt band.


6.
06.jpg


Skänkt av: @Weasel
Utrop: 200 kr

Ovanlig och välbevarad Seiko 6309-8460 från -79. Tavla och visare inte helt olik ikonen 62mas. Okänd servicehistorik men fungerar bra.
37mm exkl krona, 19mm luggbredd


7, 8 & 9.
07.jpg


Skänkt av: @PR1973
Utrop: 100 kr/st

Ingen auktion utan lite tropiskt inslag :) Tre klassiska original Tropic remmar. Sport och det i mitten är NOS och det högre är mycket sparsamt använt. Samtliga är 20mm.


10.
08.jpg


Skänkt av: @Fadershan
Utrop: 300 kr

36mm SS dykarish Helios Automatic.
Uppiffad för BCF-auktion med nytt NOS-plexi, tvättad och oljad balanssten för en lite snyggare kurva i timegraphern, ruckad och håller tiden mkt bra (inom 30s/dygn iaf.) med lagom bra amplitud (okänd servicehistorik). Automatisk och det manuella uppdraget kan hoppa till men drar man korta drag går det lätt och smidigt att dra upp den första kraftreserven och sen ska det automatiska AS 1903 sköta resten.. är det tänkt. Datum växlar vid 24ish och visare ställs med bra friktion. Kommer på ett helt nytt beads of rice type länk som passar en jätte om man vill.


11.
09.jpg


Skänkt av: @TibbeTabb
Utrop: 100 kr

Record Watch Co Genfa
Fungerar mycket bra. Prickarna på framsidan är på ut och insida av plexi. Fin tavla. Bra skick på boett. Diameter ca 35mm exklusive krona.


12.
10.jpg


Skänkt av: @PR1973
Utrop: 500 kr

Vad vore väl en välrenommerad klockauktion utan en Heuer i utbudet :)
Vad är det för Heuer då? Jo en Heuer 980.013, dvs en klassisk Heuer quartz dykare från sent 70-tal/tidigt 80-tal.
- 37mm i diameter. 45 mm lång. 18mm bandbredd
- Skruvad krona (utbytt så den är inte Heuer signerad, dock av samma modell som original)
- En del repor på glaset och lysmassan i timvisaren är lite småsunkigt men i övrigt är den riktigt fin.
- Tickar och går som den skall.


13.
11.jpg


Skänkt av: @Teletomte
Utrop: 100 kr

Fick hem denna påsen med rostfria läckerheter från en icke namngiven leverantör i dagarna och inser att det mest är, eh, saker som jag inte behöver:rolleyes:
20st blandade länkar, ingen Rolex, ingen omega, men väl Seiko, Sandoz, Nivada, Richo etc!!


14.
12.jpg


Skänkt av: @MOL
Utrop: 1 kr

Eterna från 1953, automat, 33mm. What we like som det heter på känd site; superfin tavla/visare, tjockt guld på ovansidan (likt Movado) och stål under/sida, rent fint verk. What you should know; märken i bandhorn efter elak klämning i boetthållare, servicebehov (saktar ca 15min/dygn), Tissot krona.


15.
13.jpg


Skänkt av: @ANALOGUE
Utrop: 1 kr

En liten lot med två ur.
En Tissot Automatic Seastar i stål och en Timex i fulmetall men inga tydliga genomslitningar... Tissot fungerar men inte testat mer än så. Datumhjulet inte helt centrerat. Timex går ej.
Båda är ca 36mm ex krona.


16.
14.jpg


Skänkt av: @Anders Forsberg
Utrop: 50 kr

Ökar på bandsalladen lite grann och slänger in ett NOS Girard Perregaux-band. 18 mm och lär sitta som en schmäck på vilken femtio- eller sextiotals-GP som helst.


17.
15.jpg


Skänkt av: @Gummo
Utrop: 1 kr

Rolexkrona, twinlock. Passar till gamla plexisubar men stammen är av inne i och vet ej om det går att fixa. Nån kanske vill göra nåt pyssel med den, örhänge kanske? En liten papperspåse från Rolex följer med som extrapyssel.


18.
16.jpg


Skänkt av: @Ariste
Utrop: 1 kr

NOS Vulcain från 60-talet med boett i fulmetall/stål som mäter 34x29mm, integrerad länk som passar upp till 18,5cm.
Manuellt uppdrag som känns fint och mjukt.
Ser ut att kunna justeras ner till 13-14cm.
Mer bilder: https://klocksnack.se/threads/elegant-dressare-från-vulcain-i-nyskick-nos-p-r-i-s-b-Ü-m-p.81554/


17.jpg


Skänkt av: @Ariste
Utrop: 1 kr

Scora med klass!
Läskigt nära NOS Healthways Score Caddy från 50-talet med box, säljfolder och band i original. Mäter 23x36mm och har guldförgylld "boett".
Grisbandet är torrt och krispigt och luggbredden är 18mm.
I säljfoldern kör de lite enkelspårigt på att det är ett perfekt golftillbehör men här på klocksnack.se lär kreativiteten flöda gällande användningsomräden.
Servicehistorik okänd, den funkar som den ska och jag vet inte hur den ser ut "under huven".


20.
18.jpg


Skänkt av: @PR1973
Utrop: 100 kr

En Nautilus Submarin 200m med full-lume tavla. Boetten på 40 mm är en MRP SA boett som använts av diverse mer eller mindre kända fabrikat. Skicket är riktigt bra och den går perfekt. Inlägget på ringen är nog inte original, känns lite modifierat Seiko över det.


21.
19.JPG


Skänkt av: @Strindberg
Utrop: 150 kr

Allas bandbytarfavorit, Bergeon 6767-f, med BCF-gravyr.


22.
22_1.jpg


Skänkt av: @claes_t
Utrop: 500 kr

Seiko 4R57-00C2. Ny i box.


23.
21.JPG


Skänkt av: @Strindberg
Utrop: 500 kr

Donerar en Certina "Nit och redlighet" i 18K. Mas-o-menos perfekt skick, med en mikrobuckla bakpå. Ej original krona, vilket antyder att den servats i alla fall en gång, den håller tiden bra. Levereras på i stort sett nytt präglat avsmalnande läderband. Alla behöver en gulddressare på 34 mm.
Utrop 500 pix. Blir det inga vettiga bud så skrotar jag den och donerar de pengarna till BCF.


24.
22.jpg


Skänkt av: @Fadershan
Utrop: 100 kr

5st NOS-länkar 23-25mm från vä till hö. Kan med fördel kapas/filas ner till 20-22mm.


25.
23.jpg


Skänkt av: @gdae
Utrop: 100 kr

Handgjord klockrulle med plats för fyra klockor som jag slängt ihop till auktionen. Den är tillverkad i ofärgat, obehandlat och skönt knarrande getskinn som bör få trevlig patina efter användning och därmed matcha de mögliga vintagefavoriterna. Remmen som håller rullen stängd är gjord av mörkbrunt vegitabilgarvat nötskinn.


26.
24.jpg


Skänkt av: @grodslukarenx
Utrop: 1 kr

Near-NOS Bulova JB-Champion med spejsade riskorn, kommer i originalförpackning med prismärkning. Köpt NOS, använd typ 2-3 gånger. (Det är alltså länken, inte klockan som lämnas in.) Bredd: 18mm


27.
25.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Ingen auktion utan en ROLEX
sked ;)


28.
26.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

NOT-NOS, JO (Just Old) brunt shell cordovan bund i bra patinerat bruksskick + oanvänt ljusbrunt bund


29.
27.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 9 kr

16 mm "stelt men formbart" brunt läderband Strip Strap i NOS-skick med klisterlappar kvar


30.
28.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Läcker Enicarbox i fint skick


31.
29.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Certinabox i fint skick


32.
30.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Snyggt 18 mm vändbart (2 i 1) vintage Horlon Solaire (Dutch made) i bra skick
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
33, 34, 35 & 36.
31.jpg


Skänkt av: @theargonaut
Utropspris: 50 kr/st

Och vad är en Vintage-GTG-auktion utan lite rassliga länkar :)
4 st s.k. Bamboo-länkar i bruksskick
Utrop 50 spänn / styck!
Uppifrån och ner...
1. GF (Gay Freres), bredd på ändfästen ca 16 mm
2. GF, bredd på ändfästen ca 15,5 mm
3. No-name märkt Fab.Suisse, Acier, Inoxydable, bredd på ändfästen ca 15,5 mm
4. GF, bredd på ändfästen ca 14 mm


37.
32.jpg


Skänkt av: @Diogenes
Utropspris: 100 kr

Det är en fin 60-tals dykare med vridbar bezel och fantastiskt välbevarad tavla.
Urverket är ett AS ST 1803 som fungerar utmärkt med fln tidshållning och gångreserv. Datum slår om runt 24.00. Jag saknar i övrigt servicehistorik.

Klockan är i mycket fint skick.
Mått: 36mm exkl krona.


38.
IMG_0047_2.jpg


Skänkt av: @Anders Forsberg
Utropspris: 1 kr

En klocka (och band) som verkligen skriver att här är någon som är winning at life.
Håva fram den här jäveln på bardisken och dra ut en tvåhundring ur den inbyggda plånboken (I know, right!) för att betala damens drink så är det liksom gjort sen! ;)

Klockan, i sig, är också en rolig bekantskap. Hamilton lanserade världens första elektroniska armbandsur 1957.
Denna Timex är från 1962, vilket gör att man nog kan komma undan med att säga att det är "ett av..." världens första elektroniska armbandsur.
Tyvärr har jag aldrig blivit klok på vilket batteri den behöver och vet därför inte om den funkar.


39.
39.jpg


Skänkt av: @Clark Kent
Utrop: 100 kr

Jag är så jäkla seg. Har en fin Tissot men som saknar band och hade tänkt hinna fixa, men det har bara inte blivit av och utan ordentliga ursäkter. Så om man får komma med en förfrågan om någon har ett passande band att skänka som kan passa. Tror att den kan dra in en liten slant i alla fall. Mysig honeycomb-tavla som dessutom går väldigt bra.
Kommer på något slags band! :) Jag löser!


40.
40-jpg.964643


Skänkt av: @Zacke och @Ernesto
Utropspris: 100 kr

En klassisk Mystery Bag.
Det ni ser är alltså vad ni bjuder på. Det kan vara en massa klockrelaterade prylar - det kan vara ett avgassystem från en Datsun (Hassan-referens, för alla er som är yngre än mig). Mest troligt det förstnämnda! ;)
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Stort eloge till alla som donerat och naturligtvis ni som administrerar alles och med det sagt: @virrooo visst har du fått så många återbud att jag nu får plats på lördag;) om inte så vill jag redan nu anmäla mig till nästa gång detta går av stapeln:)

Möjligtvis historiens dummaste fråga, men om man blir överbjuden redan innan den 17/11, går det att få reda på det då (tänker eftersom det är PM som gäller och man inte närvarar)?

Tack på förhand!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Spännande! Och vilka fantastiska objekt, mycket generöst av alla :)

Hade varit mer spännande med öppen budgivning i tråden men kanske blir för rörigt.

Håller väl på sätt och vis med, men det känns som ett recept för att inte alls ha koll på nånting öht.
Se det som ett sätt att skydda min egen rygg. ;)

@St Maxime Jag kommer att föra protokoll och meddela om man blir överbjuden innan.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
...eftersläntrare! ;)

39.
39.jpg


Skänkt av: @Clark Kent
Utrop: 100 kr

Jag är så jäkla seg. Har en fin Tissot men som saknar band och hade tänkt hinna fixa, men det har bara inte blivit av och utan ordentliga ursäkter. Så om man får komma med en förfrågan om någon har ett passande band att skänka som kan passa. Tror att den kan dra in en liten slant i alla fall. Mysig honeycomb-tavla som dessutom går väldigt bra.
Kommer på något slags band! :) Jag löser!
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller väl på sätt och vis med, men det känns som ett recept för att inte alls ha koll på nånting öht.
Se det som ett sätt att skydda min egen rygg. ;)

@St Maxime Jag kommer att föra protokoll och meddela om man blir överbjuden innan.
Full förståelse för det. Nog mycket att hålla reda på ändå. Bra jobbat! Ser fram emot att bjuda på plats på GTGn om man inte förköpt sig på kvalitén förstås :rolleyes:
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Stort eloge till alla som donerat och naturligtvis ni som administrerar alles och med det sagt: @virrooo visst har du fått så många återbud att jag nu får plats på lördag;) om inte så vill jag redan nu anmäla mig till nästa gång detta går av stapeln:)

Möjligtvis historiens dummaste fråga, men om man blir överbjuden redan innan den 17/11, går det att få reda på det då (tänker eftersom det är PM som gäller och man inte närvarar)?

Tack på förhand!
Jag kickar ut ett par stycken ;) skämtosido så har vi haft väldigt få återbud, vilket är både kul och trist såklart. Vi får köra tvådagars-gtg nästa gång med fler platser!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Öppen budgivning i tråden.

Monumentalt feltänk från min sida.
Vi kör givetvis öppet här i tråden istället. Roligare för alla med allting ute i det öppna.
...och lättare att hålla koll på - vet inte hur jag tänkte! ;)

Sorry! Beklagar strulet!

Men låt inte mig stoppa ert budande! ;)
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
På önskemål av @Anders Forsberg så ingen tror att jag är rättshaverist, så lägger jag bud i tråden.

Inleder å så försiktigt med lite bud enligt nedanstående:

Nr 2 @TibbeTabb läckra Certina från ca 1950 - bud 100 kr

Nr 12 @PR1973 magisk Heuer 980.013 - bud 1500 kr.

Nr 22 @claes_t grymma Seiko - bud 750 kr.

Nr 37 @Diogenes coola dykare - bud 200 kr

Trevlig kväll allesammans!
 
Topp