• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Important Timepices 2/11

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du verkar väldigt engagerad, varför inte fråga dem ist?
För det är ganska självklart vad de skulle svara. De kan bemöta saker i tråden om de så önskar. Vad de nu skulle vinna på det.

Att diskutera udda tillfälligheter känns relevant för oss som ibland köper på auktion.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För det är ganska självklart vad de skulle svara. De lan bemöta saker i tråden om de så önskar. Vad de nu skulle vinna på det.

Att diskutera udda tillfälligheter känns relevant för oss som ibland köper på auktion.
Känns tyvärr inte så mycket som en diskussion. Har iaf köpt för under max förhandsbud tidigare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känns tyvärr inte så mycket som en diskussion. Har iaf köpt för under max förhandsbud tidigare.
Nä. Det är mer ett highlightande av tillfälligheter. Det har jag också gjort förr i tiden och normalt sett så brukar budgivningen ha skett mot ett bevakande av bud. Så var inte känslan denna gång.

Nu brukar jag inte lägga höga förhandsbud utan mer använda konceptet för att plocka upp saker som ev inte säljer. Men för de som brukar så kan det väl vara bra att iaf tänka tanken. Jag är rätt säker på att vissa auktionshus fuskar med förhandsbud. Om sedan Bukowskis gör det vet jag inte men det är ju inte direkt svårt att göra när allt sker i en black box som det gör här.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att inte redogöra för en orderdensitet som borde toppat på 170kSEK innan vinnaren fick den för 180.6kSEK luktar orm, åtminstone om man vill framstå som ett betrott industriauktionshus..
Om man efterfrågar historiken ja. Har aldrig varit med om att den angivits per automatik. Sedan trodde jag redan budförfarandet var utrett ovan, finns inget som säger vad förhandsbuden bör följa för stege eller toppa på, så ditt påstående om 170' är bara en åsikt.

Jag säger inte att man följt god sed när det gäller förhandsbuden, tycker bara vi bör hålla det lite öppet och inte hitta på sanningar. Men det är ju bara min åsikt. Får kalla på Bukowskis då jag tycker det börjar bli lite tramsigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om man efterfrågar historiken ja. Har aldrig varit med om att den angivits per automatik. Sedan trodde jag redan budförfarandet var utrett ovan, finns inget som säger vad förhandsbuden bör följa för stege eller toppa på, så ditt påstående om 170' är bara en åsikt.

Jag säger inte att man följt god sed när det gäller förhandsbuden, tycker bara vi bör hålla det lite öppet och inte hitta på sanningar. Men det är ju bara min åsikt. Får kalla på Bukowskis då jag tycker det börjar bli lite tramsigt.
Ingen säger väl att de har fuskat? Vi säger bara att det mycket väl kan vara så. Det är lite lustiga tillfälligheter som iaf gör att jag skulle dra mig från att lägga höga förhandsbud hos dem.

Vill de slippa diskussionen så är det läge att bli tydligare framöver. Inte sant?
 

Esquared

Cartier
Om man efterfrågar historiken ja. Har aldrig varit med om att den angivits per automatik. Sedan trodde jag redan budförfarandet var utrett ovan, finns inget som säger vad förhandsbuden bör följa för stege eller toppa på, så ditt påstående om 170' är bara en åsikt.

Jag säger inte att man följt god sed när det gäller förhandsbuden, tycker bara vi bör hålla det lite öppet och inte hitta på sanningar. Men det är ju bara min åsikt. Får kalla på Bukowskis då jag tycker det börjar bli lite tramsigt.
"bara en åsikt" - du känner alltså inte till hur kunskapsbygge ser ut hör jag!
Men såhär - det börjar ofta med en åsikt som vidimeras med hypotesprövningar via grävningar i empiri. Vad som talar för att Bukowskis kör fulspel här är att det inte finns någon öppen förhandsbud-historik (dvs. empiri saknas och hypotesen att Bukowskis kör fulspel styrks således, men det bevisas för den delen inte!) av vad tidigare förhandsbudgivare lagt för bud.

Helt sonika (och glöm inte vem du hörde ovan av)!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"bara en åsikt" - du känner alltså inte till hur kunskapsbygge ser ut hör jag!
Men såhär - det börjar ofta med en åsikt som vidimeras med hypotesprövningar via grävningar i empiri. Vad som talar för att Bukowskis kör fulspel här är att det inte finns någon öppen förhandsbud-historik (dvs. empiri saknas och hypotesen att Bukowskis kör fulspel styrks således, men det bevisas för den delen inte!) av vad tidigare förhandsbudgivare lagt för bud.

Helt sonika (och glöm inte vem du hörde ovan av)!
Att sitta hemma på kammaren och gissa utan underlag är inte kunskapsberikande i min värld. När man sedan gissar sig fram till fel slutsats blir det än knepigare... (Ja, den sista meningen är skriven med glimten i ögat).

Skickade mail till Bukowskis, så hoppas för deras egen skull att de ger ett svar. Annars tycker jag de är direkt oseriösa och skjuter sig själva i foten.
 

Esquared

Cartier
Att sitta hemma på kammaren och gissa utan underlag är inte kunskapsberikande i min värld. När man sedan gissar sig fram till fel slutsats blir det än knepigare... (Ja, den sista meningen är skriven med glimten i ögat).

Skickade mail till Bukowskis, så hoppas för deras egen skull att de ger ett svar. Annars tycker jag de är direkt oseriösa och skjuter sig själva i foten.
Återigen - vi landar ju inte i sanningar, utan resonerar i vad som känns mer eller mindre troligt.
Intressant att höra deras återkoppling, om den är av specifik karaktär dvs.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skulle aldrig få för mig att lägga ett förhandsbud hos Buckan efter denna läsning. Trodde nog i min enfald att man skulle få tillgång till en budhistorik vid auktionsvinst. Tycker det hela luktar väldigt fishy.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Blev det inte lite överraskande höga priser även på de mer ordinära DJ:sarna? Kanske bara jag som inte hängt med i utvecklingen 🧐
Tänker du på denna? 😊

Annars var det väl ganska marknadsmässigt. Från 32 - 50 typ, + slag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Blev det inte lite överraskande höga priser även på de mer ordinära DJ:sarna? Kanske bara jag som inte hängt med i utvecklingen 🧐
Datejusts ofta ganska starka på dessa auktioner. Ofta är de i ganska orört skick och har box, papper. Då plockas de i min tro upp av folk med relativt dålig koll som gärna ”investerar” eller bara av sånna som litar mer på ett auktionshus än andra säljare.

Honeycomben var ganska fin och rare. Då kostar de som de gör. Estimatet var bara jättefel.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
För alla intresserade kan jag meddela följande info från både den nyblivna ägaren, budgivare 1, samt budgivare 2.

Budgivare 2 har varit i kontaktat med budgivare 1 och gratulerat densamme.
Hen kunde samtidigt bekräfta att det konkurrerande budet var 180 000 SEK.

Budgivare 2 var också otillgänglig vid tiden för auktionen så han kunde inte höja sitt eget sedan tidigare lagda bud.
Om jag förstår det hela rätt så avgjordes just denna lot på valutakursen egentligen...dvs 600 kr! :facepalm:

Låt oss nu acceptera detta faktum och låt våra klockliv gå vidare i samförstånd och med mycket kärlek! 😘🤗
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Blir att börja mata in förhandsbud med en krona över vanliga budsteg. Dumt att torska på ett normalt bud liksom.

Jag är fortfarande ytterst skeptisk över både historia och beskrivet faktum. Men each to their own. :)
 

Esquared

Cartier
Att sitta hemma på kammaren och gissa utan underlag är inte kunskapsberikande i min värld. När man sedan gissar sig fram till fel slutsats blir det än knepigare... (Ja, den sista meningen är skriven med glimten i ögat).

Skickade mail till Bukowskis, så hoppas för deras egen skull att de ger ett svar. Annars tycker jag de är direkt oseriösa och skjuter sig själva i foten.
Antar att B aldrig svarade herrn..?!
 

Esquared

Cartier
För alla intresserade kan jag meddela följande info från både den nyblivna ägaren, budgivare 1, samt budgivare 2.

Budgivare 2 har varit i kontaktat med budgivare 1 och gratulerat densamme.
Hen kunde samtidigt bekräfta att det konkurrerande budet var 180 000 SEK.

Budgivare 2 var också otillgänglig vid tiden för auktionen så han kunde inte höja sitt eget sedan tidigare lagda bud.
Om jag förstår det hela rätt så avgjordes just denna lot på valutakursen egentligen...dvs 600 kr! :facepalm:

Låt oss nu acceptera detta faktum och låt våra klockliv gå vidare i samförstånd och med mycket kärlek! 😘🤗
Inte osannolikt, men nästintill: betingad sannolikhet med Bayes Sats som grund gör det nästan otroligt ;)

ref: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bayes_sats
 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Det där var marknadsvärdet skulle jag säga, för en så tidig Sherpa Graph MK 1a och med den unika provenisen.
Samma referens med liknande proveniens såldes på Bukowskis auktion 630.
Samma utrops undre intervallgräns 50 K. Den såldes för 130 K.
Se bild med länk till objektet (och trendkurva för prisutveckling)
 

Bilagor

  • enicar_1308.jpg
    enicar_1308.jpg
    124.5 KB · Visningar: 2

Hugger69

Patek
2-Faktor
Underligt att de behöll det låga undre intervallet från den tidigare försäljningen - den såldes även då för 80 K över undre intervallgränsen.
Som sagt - samma referens och likvärdig proveniens.
Ah, där håller jag helt med dig och det fanns synpunkter även på den klockan att man satt alldeles för lågt utgångspris!🤷🏼‍♂️

Men det är väl samma metod som mäcklarna använt sig av vid fastighetsaffärer med!!🤪🤣
 
Topp