• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces 627, vad skoj finns det där.

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor

Längtar med spänning, brukar vara både högt o lågt på denna auktion.
Har väl även gått att fynda vissa ur på dessa auktioner pga. dolda bud.
Fyll gärna på med kommentarer och åsikter när listan finns tillgänglig.
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Till alla "Ludvig":s där ute med pengar att spendera! Tycker dessa är roliga att följa.
12133285_fullsize.jpg
12079906_fullsize.jpg
 

fc2

Rolex
Tyvärr inget för mig på denna auktion. Hade hoppats på lite roliga objekt men icke. Är det bara jag eller är det få objekt i år?
 

fc2

Rolex
Vad hade du hoppas på ? Tycker det ser ut som den vanliga mixen av de utbud som vi sett i många år.
Hade hoppats på något lite udda, som den VC 4072 Kaplans har i sin. Men visst, många fina Speedmaster och Rolex men inget sånt jag är ute efter.

Dock ska jag säga att den Tissot-kronon med svart tavla var väldigt fin men inget för oss som inte gillar radium.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
De stora drakarna erbjuder bättre villkor (lägre/ingen säljarprovision) för intressanta objekt. Man behöver inte ens nämna det.
Okej, då blir det lite bättre avans vid sälj, tyvärr måste det väl vara topp-ex då, vilket inte alltid är fallet på Kaplans och Buckan.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Okej, då blir det lite bättre avans vid sälj, tyvärr måste det väl vara topp-ex då, vilket inte alltid är fallet på Kaplans och Buckan.

Jag tror att den ena orsakar den andra. Om Phillips tar min klocka mot 5% säljprovision (jag behöver inte ens fråga om detta utan detta är deras erbjudande) och Kaplans/Bukowskis vill ha sina 15% vem skulle jag välja? Mycket bättre exponering och marknadsföring och säljaren får mer i fickan, självklart ska Bukan och Kaplans behöva nöja sig med slasken. Inte deras fel heller - hur Phillips får sina sjuka resultat är en gåta för mig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att den ena orsakar den andra. Om Phillips tar min klocka mot 5% säljprovision (jag behöver inte ens fråga om detta utan detta är deras erbjudande) och Kaplans/Bukowskis vill ha sina 15% vem skulle jag välja? Mycket bättre exponering och marknadsföring och säljaren får mer i fickan, självklart ska Bukan och Kaplans behöva nöja sig med slasken. Inte deras fel heller - hur Phillips får sina sjuka resultat är en gåta för mig.
Det funkar inte riktigt så. Mer att alla som har något fint numera vet om det. Internet är lite för enkelt. Och då kan man antingen sälja själv, sälja till dealers eller jaga auktionshus. Då är sällan de lokala alternativen bäst. Förr i tiden så hade inte folk koll och då var det ett enkelt och bekvämt alternativ att kliva in på tex Kaplans.

Sedan så tror jag de senaste årens rekordpriser gjort att många gamla klockor kommit fram ur gömmorna. Det finns inte supermånga barnfinds kvar att upptäcka. Det mesta som säljs nu är sånt som redan snurrat på marknaden några varv. Sedan finns det absolut undantag men allt som allt så kommer det fram färre skatter än förr. Föga förvånande kanske.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det funkar inte riktigt så. Mer att alla som har något fint numera vet om det. Internet är lite för enkelt. Och då kan man antingen sälja själv, sälja till dealers eller jaga auktionshus. Då är sällan de lokala alternativen bäst. Förr i tiden så hade inte folk koll och då var det ett enkelt och bekvämt alternativ att kliva in på tex Kaplans.

Sedan så tror jag de senaste årens rekordpriser gjort att många gamla klockor kommit fram ur gömmorna. Det finns inte supermånga barnfinds kvar att upptäcka. Det mesta som säljs nu är sånt som redan snurrat på marknaden några varv. Sedan finns det absolut undantag men allt som allt så kommer det fram färre skatter än förr. Föga förvånande kanske.

Det du säger utesluter inte det jag säger utan det är två sidor av samma mynt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej, du sa att man inte får 5% av Phillips.
Inte på sånt som Kaplans och Bukowskis ska ha 15% på.

Jag tror att den ena orsakar den andra. Om Phillips tar min klocka mot 5% säljprovision (jag behöver inte ens fråga om detta utan detta är deras erbjudande) och Kaplans/Bukowskis vill ha sina 15% vem skulle jag välja? Mycket bättre exponering och marknadsföring och säljaren får mer i fickan, självklart ska Bukan och Kaplans behöva nöja sig med slasken. Inte deras fel heller - hur Phillips får sina sjuka resultat är en gåta för mig.
Visa gärna en klocka som Phillips erbjudit dig 5% på utan att du ens behövt fråga. Jag är genuint nyfiken.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Inte på sånt som Kaplans och Bukowskis ska ha 15% på.


Visa gärna en klocka som Phillips erbjudit dig 5% på utan att du ens behövt fråga. Jag är genuint nyfiken.

Det jag inte tycker om när man har en diskussion med dig, @Per, är att du framstår som någon slags expert och använder ord ganska nonchalant. Ska du be om ursäkt att du ifrågasatt mitt inlägg om jag lägger upp både en bild på en sådan klocka och en mejlkonversation med Phillips?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det jag inte tycker om när man har en diskussion med dig, @Per, är att du framstår som någon slags expert och använder ord ganska nonchalant. Ska du be om ursäkt att du ifrågasatt mitt inlägg om jag lägger upp både en bild på en sådan klocka och en mejlkonversation med Phillips?
Nej. Varför ska jag det? Jag säger att det är ganska så otroligt att du erbjuds 5% (utan att behöva fråga) via Phillips när Kaplans och Bukowskis kräver 15% för samma klocka. Men är det på det sättet så är det bara att gratulera och sälja via Phillips istället. Min egna erfarenhet är en helt annan och jag har utöver den också goda vänner som arbetar för nämnda auktionshus. Så en viss insyn har jag. Jag kan däremot inte veta vad du lovats eller ens veta vilken klocka det gäller så vi får väl anta att det du säger stämmer. Det är dock knappast något som andra ska förvänta sig utan att ha exceptionella objekt.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Nej. Varför ska jag det? Jag säger att det är ganska så otroligt att du erbjuds 5% (utan att behöva fråga) via Phillips när Kaplans och Bukowskis kräver 15% för samma klocka. Men är det på det sättet så är det bara att gratulera och sälja via Phillips istället. Min egna erfarenhet är en helt annan och jag har utöver den också goda vänner som arbetar för nämnda auktionshus. Så en viss insyn har jag. Jag kan däremot inte veta vad du lovats eller ens veta vilken klocka det gäller så vi får väl anta att det du säger stämmer. Det är dock knappast något som andra ska förvänta sig utan att ha exceptionella objekt.

Du klev in i min konversation med Jerka, sa att det jag skrev inte stämde och sedan, när jag försökte påpeka att vi pratade om olika saker som inte var motstridiga, sa du att man inte kunde få 5% hos Phillips. Det var bara när jag konfronterade dig som du började förtydliga ditt inlägg och komma med förklaringar. Om jag inte gjorde det skulle det framstå som att jag hade fel (ljugit) och du rättade mig när i själva verket var det du som inte hade koll. Vet du var Phillips standard säljprovision är?

Naturligtvis tar de stora auktionshusen inte vilken klocka som helst men vi pratar just om Bukowskis kvalitetsauktion och att försämring i kvaliteten måste delvis bero på att det är dyrare att sälja fina klockor i Sverige: man betalar mer och får sämre exponering (lägre slutpris).
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är osäker på om de har en ”standard säljprovision”. You tell me. Jag tror dock inte att den är på 5% oprutad om man inte har en väldigt lång historia med dem alternativt att du har något som de otroligt gärna vill ha. Jag tror fortfarande att du måste shoppa runt en hel del för att nå ner dit om du inte strosar in med en 2499 eller liknande. Kanske även då om de inte vet vem du är och vad du kan om branschen


Gällande kvalitén på det som erbjuds här lokalt så tror jag inte att avgiften är avgörande. Relativt säker på att det är betydligt enklare att förhandla med Carl Palmgren och Georgios Betselas än med Aurel Bacs, Paul Boutros och Thomas Perazzi. Speciellt när deras kataloger nu är så pass sorgliga som de är just nu. Jag har ingen direkt erfarenhet men det skulle förvåna mig om de har råd att spela hardball för att för att sedan förlora objekt mot eventuellt skambudande finauktionshus som du nämner.

Problemet är snarare att konkurrensen är tuffare idag med den transparens som ändå finns. Auktioner är i regel en ganska dyr kanal där du lever i ovisshet och måste vänta väldigt lång tid både innan och efter auktionen. Jag tror det är sällsynt att vare sig Kaplans eller Bukowskis drar priser som ger säljaren mer än vad de kan få på annat håll när köp- och säljprovision är borträknat.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Är det bara jag eller är det inte färre schyssta vintage och en större andel moderna sportklockor från Rolex, Patek, AP? Hursomhelst en gäspning för min del.
 
  • Like
Reactions: fc2
Topp