• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BULOVA ROYALE OAK

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror denna model trycktes ut i Max ett 100 tal ex. Är ju ingen direkt steinhart affärsplan med massvis av homage modeller som är till för att tjäna cash. tror snarare att bulova gjorde den som en ren hyllning
Så många som snurrar runt bland newbies idag så vågar jag lova att det langats ut tusentals billiga kopior/hommager under åren. Var hittar man tillförlitlig info om att Genta ens jobbat på Bulova? Säger inte att det är fel men det känns inte omöjligt att det är en efterhandskostruktion för att hajpa skräpet. Uppriktigt nyfiken. :)

Edit: Han hade tydligen massor av uppdragsgivare varav en tydligen var Bulova. Här är en intressant intervju med GG vilket kanske inte har något med tråden i sig att göra men som kan vara intressant att läsa. Det är däremot klart att Genta designade Royal Oaken för AP och ingen annan.

http://www.veryimportantwatches.com/files/pdf/creating_desing_rules_en.pdf
 
Senast ändrad:

Rojalisten

Panerai
Så många som snurrar runt bland newbies idag så vågar jag lova att det langats ut tusentals billiga kopior/hommager under åren. Var hittar man tillförlitlig info om att Genta ens jobbat på Bulova? Säger inte att det är fel men det känns inte omöjligt att det är en efterhandskostruktion för att hajpa skräpet. Uppriktigt nyfiken. :)

Han jobbade för universal Geneve under 60-70 talet som under den tiden ägdes av Bulova. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag säger mig inte ha rätt om allt, utan har fått den uppfattningen. För övrigt blev det lite tråkig stämning i denna tråd ?;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Han jobbade för universal Geneve under 60-70 talet som under den tiden ägdes av Bulova. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag säger mig inte ha rätt om allt, utan har fått den uppfattningen. För övrigt blev det lite tråkig stämning i denna tråd ?;)
Det blir ofta tråkigt när diskussionerna kommer till snikande av design. Regardless det är Steinhart, Bulova etc. Detta fall är ju småfestligt iom dessa klockor kostade typ 1500kr för ett par år sedan och på något lustigt sätt nu kostar flera gånger det när nybörjare luras att köpa en billig kopia när de egentligen vill ha en AP. En sak om de kostade noll och inget som en Steinhart men nu börjar de ju rent av kosta som en riktig klocka.

Trevlig helg! :)

http://www.woundforlife.com/2014/06/02/opinion-bulova-royal-oak-myth/

In a day and age where horological knowledge is so readily available through the Internet, one must be diligent in separating fact from fiction. In this case, what might have started as an idealistic and somewhat misleading sales pitch has evolved over the years into becoming moderately believed. So when you’re browsing through sales threads, don’t be fooled. You haven’t stumbled upon a hidden grail, but merely an homage created by Bulova, to capitalize on the success of another brand’s design. Case closed, class dismissed.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grabben, jag skiter fullständigt i dina personliga åsikter om den här klockan. "kopia" eller inte, om den kom före eller efter AP bryr jag mig inte det minsta om. Jag är intresserad utav klockan och har skrivit ett inlägg för att få hjälp, inte för att folk ska skriva sina personliga åsikter. Det enda som inte förtjänar utrymme på detta forum är dina åsikter.

Tror du får vänja dig vid att trådarna får eget liv och spinner iväg, den här tycker jag har vuxit och levererat värdefull information om en av klockorna du tar upp.
 
Topp