• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bulova

Sond

Patek
Sitter och lugnt avslutar lunchen bakom skrivbordet. Helt plötsligt skakas världen om. En katastrof? Ja i det närmaste. Fast jag vet ännu inte. Måste kolla här först.

Bulova. Det är tydligen ett klockmärke. Lite som Ur&Penn..? Eller..? Nästa fråga:
"Recognised today as a world leader in diamond watch styling, the company has also continued its record of technological creativity with recent innovations such as the Bulova Precisionist, with a proprietary advanced precision quartz movement, and the Bulova Accutron Calibrator, the first automatic timepiece that allows wearers to fine-tune its accuracy."

Vad f_n står det? "...the first automatic timepiece that allows wearers to fine-tune its accuracy."
Är det alltså en quartz som behöver finkalibreras av ägaren..?

Vad är detta? Finns det flera företag som heter Bulova? Jag kollade på Uret.se och där kom min chock. Verkar ju vara rena skojarklockan. Men hjälp mig ur chocktillståndet. Jag missar något? Det är ett anrikt märke med många fina modeller, fast just nu missar jag det?

Och varför denna chock över en Ur&Penn klocka? Jo, om jag inte fått saker om bakfoten har Manchester United valt Bulova som sin klocka... Mitt älskade Man Utd. Dom kan inte ha valt en Ur&Penn-klocka...
 

_jonte

Patek
Nja, har nog blivit nåt knas i den där texten. Den som heter Bulova Accutron Calibrator är alltså en automatisk klocka med ett system för att finjustera gången utifrån.
Dock inte nytt eller unikt då jag har den funktionen på en King Seiko från 1969. Då en skruv mellan bandhornen som är kopplad till reguleringmekanismen på balansen inne i klockan.

Kan inte så mycket om moderna Bulova förutom att jag gillar deras nyare Accutron-quartz-verk med 14(?)Hz.Tyvärr är deras modeller rätt fula... Historiskt är de ju närmast legendariska för sitt stämgaffelverk, som de utvecklade och släpptes tidigt 70-tal (har jag för mig), som var ingenjörskonst på högsta nivå. Flera tillverkare använde då deras urverk i sina klockor, bla Omega.
 
Bulova känns inte ur&penn för mig, men såvitt jag vet så är det en mekanisk automatisk klocka som du kan ställa in sj på något sätt. Bulova accutron var en av de första elektriska stämgafellklockorna på 60-talet. Så som jag förstår det så finns det "vanliga" Bulova som är en del av Citizen, sen finns det Bulova Accutron som är deras "finare sweiziska" klockor.

"Fine" tuningen är att du får en nyckel med som gör att du lätt kan ställa den själv om det går för snabbt/långsamt, utan att behöva skicka in den.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bulova accutron back in the days är ju grymma (googla bulova/accutron 666) men idag är Kansje inte modellerna så snygga men precisionverken i sig gillar jag.
 

KMS

Rolex
Synd att kalla dom för ur&penn klockor.
Kolla in Bulova Accutron Astronaut t.e.x. Var med i racet att bli förste klockan på månen, men NASA valde speedyn istället.

Vad som hänt nu med märket låter jag vara osagt.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kan egentligen ingenting om Bulova så jag bör kanske inte yttra mig, det jg relaterar dem med är 4420101, AP RO"kopian"
 

Clocksauce

Cartier
Kan någon insatt varför det inte blivit revolution av Precisionisturverken? Samma precision (Max 10-15 sekunders avvikelse under ett år) som ETA's/Breitling/Grand Seikos termokompenserade urverk men med svepande visare och bra batteritid? What's not to like? : O
 

Sond

Patek
Synd att kalla dom för ur&penn klockor.
Kolla in Bulova Accutron Astronaut t.e.x. Var med i racet att bli förste klockan på månen, men NASA valde speedyn istället.

Vad som hänt nu med märket låter jag vara osagt.
Aha, var det det märket som tävlade om kontraktet med NASA? Gammalt anrikt märke ändå... Man Utd, de kan de..;)

Men de nya klockorna ser ju väldigt tråkiga ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan någon insatt varför det inte blivit revolution av Precisionisturverken? Samma precision (Max 10-15 sekunders avvikelse under ett år) som ETA's/Breitling/Grand Seikos termokompenserade urverk men med svepande visare och bra batteritid? What's not to like? : O


Bra batteritid? De gamla urverken käkar väl batterier till frukost? Utifrån vad jag har läst, så är det ganska jobbigt att serva de där. Urverket är legendariskt, men inte praktiskt. Det nya urverket är säkert kanon, men svepande sekundvisare på kvartsklockor är inget nytt. Det har funnits länge i bland annat lågsegment-Seikos. Anledningen till att de flesta kvartsklockor har stegande sekundvisare är att det ansågs genombrytande när kvarts slog igenom.

Ang Bulova, så har de en del grymma gamla modeller, men de har även släppt väldigt väldigt många homagemodeller vilket smutsat ner märket.
 

Clocksauce

Cartier
Bra batteritid? De gamla urverken käkar väl batterier till frukost? Utifrån vad jag har läst, så är det ganska jobbigt att serva de där. Urverket är legendariskt, men inte praktiskt. Det nya urverket är säkert kanon, men svepande sekundvisare på kvartsklockor är inget nytt. Det har funnits länge i bland annat lågsegment-Seikos. Anledningen till att de flesta kvartsklockor har stegande sekundvisare är att det ansågs genombrytande när kvarts slog igenom.

Ang Bulova, så har de en del grymma gamla modeller, men de har även släppt väldigt väldigt många homagemodeller vilket smutsat ner märket.[/

Jo men de som sitter i de nya precisionistklockorna har ska ha en batteritid på flera år trors sin svepande visare, sedan att urverket håller sig inom 10-15 sekunder inom ett år borde väl göra det till ett bra alternativ?
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en sådan här gammal rackare liggande i någon låda, Bulova kunde förr i tiden! :)

DSCF0305.jpg


Mvh
Micke E
 

_jonte

Patek
Grymt cool Bomier! :cigar:
yonsson de går att serva, men tror största problemet är att väldigt få har kunskapen. Säkert också problem med reservdelar.
Var tvungen att fota min gamla Accutron stämgaffel. Riktigt snyggt tycker jag, man ser att det är påkostat.

2013-08-014.jpg
 

Camo00

Patek
Bulova är väl ett av alla klassiska märken med fin historik som urvattnats till nästan inget mer än namnet?

Här är min fd, en av deras lågbudget-dykare under namnet Caravelle med den coola wr-ratingen 666ft. :)

_MG_0283_zps36d68e42.jpg
 
Topp