• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Butiker i Stockholm

kgton

Basic
Nu är det dags för mig att lämna tryggheten ute på vischan och ge mig in i storstaden Stockholm för en helg och givetvis ska jag kolla på lite klockor när jag ändå har möjligheten att känna och klämma på de som jag annars bara får se på en skärm. Jag är mest intresserad av att kolla på Longines och Tudor, men jag vill försöka hinna med så mycket som möjligt då utbudet där jag bor är mer eller mindre obefintligt. Så min fråga till er är egentligen ganska enkel: Vilka butiker är värda ett besök i Stockholm om man bara har en eftermiddag på sig? Jag kunde inte hitta någon tråd om detta ämnet, om den finns får ni gärna upplysa mig!

Tar du dig till T-centralen (sergels torg) & biblioteksgatan så har du allt inom gångavstånd.

Säljer både Tudor & Longines:
Krons Ur
Rob. Engström

Säljer Longines:
Fredmans Ur
Nymans Ur (osäker på om dom fortfarande säljer Longines, kan vara så att endast Krons säljer Longines)
NK (Nordiska kompaniet)

Givet att du börjar vid centralen är det enklast att ta butikerna i följande ordning, börjar med dom närmast centralen och slutar med butiken längst österut:
1. Rob. Engström
(+edit) Franks Ur (Säljer tydligen också Longines)
2. NK
3. Krons ur
4. Nymans ur
5. Fredmans Ur

(Har säkert glömt någon återförsäljare)

Senast ändrad:
Tar du dig till T-centralen (sergels torg) & biblioteksgatan så har du allt inom gångavstånd.

Säljer både Tudor & Longines:
Krons Ur
Rob. Engström
NK (Nordiska kompaniet)

Säljer Longines:
Fredmans Ur
Nymans Ur (osäker på om dom fortfarande säljer Longines, kan vara så att endast Krons säljer Longines)

Givet att du börjar vid centralen är det enklast att ta butikerna i följande ordning, börjar med dom närmast centralen och slutar med butiken längst österut:
1. Rob. Engström
2. NK
3. Krons ur
4. Nymans ur
5. Fredmans Ur

(Har säkert glömt någon återförsäljare)
Franks Ur på Drottninggatan snett över gatan från Rob. Säljer också Longines

Franks ur finns också. Ligger vid Sergels torg, snett mittemot Rob. Engström.
Cartier har ju egen butik om man är intresserade av det. Samma sak med Omega och Breitling. Bo Berggren säljer Patek, men tror de har tillfälligt stängt pga. renovering.

Stort tack för otroligt utförliga svar, det låter som att det inte kommer vara några problem att fylla ut en dag (eller tills sambons tålamod tryter..) Prio ligger på att kolla på Longines Master Collection och Tudor 1926, men det vore riktigt fint att kolla närmare på just Zenith och Panerai med, det är ju inte varje dag man springer på de märkena.

Stort tack för otroligt utförliga svar, det låter som att det inte kommer vara några problem att fylla ut en dag (eller tills sambons tålamod tryter..) Prio ligger på att kolla på Longines Master Collection och Tudor 1926, men det vore riktigt fint att kolla närmare på just Zenith och Panerai med, det är ju inte varje dag man springer på de märkena.
Krons, Nymans, Fredmans, Franks
Skippa NK och Luxury,

Vad får dig att avråda från NK och Luxury watches?
NK har iofs en hel del klockmärken representerat.
Och med fru i släptåg kan ni nog bägge ha rätt kul i varuhuset under minst några timmar.

Tar det dig tio(?)minuter att promenera genom PK huset (Krons) ner till Biblioteksgatan.
Där har du Panerai Nymans Omega Breitling vägg i vägg (nästan)
Dessutom kan du kika in hos Kaplans. Klockauktion den 7e samt ofta en hel del i butiken.

LW tycker hag absolut du kan kolla hemsidan och ser du något du vill klämma på går du dit.
De har för Sverige ett riktigt bra utbud av begagnat,aven om ofta skick och pris inte vänder sig till en kunnig konsument.
Men det är heller inte deras målgrupp.

Bör inte vara något problem spendera en hel lördag med klock-kläm för dig och lyxshopping för tanten.
Allt inom 500m radie.

Edit.
Jag är osäker på vilka butiker utanför NK och PKhuset som har öppet på Söndagar.
Nymans& Kaplans är jag säker på har stängt.

Och med fru i släptåg kan ni nog bägge ha rätt kul i varuhuset under minst några timmar.

Tar det dig tio(?)minuter att promenera genom PK huset (Krons) ner till Biblioteksgatan.
Dessutom kan du kika in hos Kaplans. Klockauktion den 7e samt ofta en hel del i butiken.

LW tycker hag absolut du kan kolla hemsidan och ser du något du vill klämma på går du dit.
De har för Sverige ett riktigt bra utbud av begagnat,aven om ofta skick och pris inte vänder sig till en kunnig konsument.

Bör inte vara något problem spendera en hel lördag med klock-kläm för dig och lyxshopping för tanten.
Allt inom 500m radie.

Edit.
Jag är osäker på vilka butiker utanför NK och PKhuset som har öppet på Söndagar.
Auktionen missar jag tyvärr, men LW hade ju en del i sortimentet som inte var hutlöst dyrt för att vara begagnat hos handlare så det kan ev bli en sväng dit. Tack för tipsen!

Allt inom 500m radie.

Edit.
Krons är öppna på Söndagar

Om du vill tänka utanför boxen (bort från Norrmalm, Östermalm) så finns Watches of Scandinavia på Västerlånggatan i Gamla Stan (i änden åt Riksdagshuset).
Där hittar du svenska och nordiska märken som i mitt tycke är mycket intressantare än mainstream-märkena. Och du har möjlighet att träffa någon av de svenska klocknestorerna Mikael Sandström (SS, Epoch, Halda), Ola Stray (Strayer) eller Joakim Amorell från Svenska Klockkanalen istället för någon "vanlig" återförsäljare.
Men då är det lördag innan kl. 15 som gäller.

Oavsett vad du väljer så önskar dig en trevlig helg i huvudstaden.

#Andreas

Vad får dig att avråda från NK och Luxury watches?
Luxury Watches är definitivt värt ett besök om du vill kika på ex. vintage i det högre prissegmentet - finns massor med intressant. Att de skulle ha högre prispåslag än ex. Fredmans har jag svårt att se.

Edit: kan verkligen rekommendera att bränna igenom samtliga klockbutiker på Biblioteksgatan inkl. Kaplans. Jävligt schysst generellt att ha så många bra klockbutiker på en och samma gata.

Sett Fredmans dyka upp några gånger - tycker dom tappat rejält och inte värt den svängen bort dit, när du har resten inom 5 minuter från varandra

Om du vill tänka utanför boxen (bort från Norrmalm, Östermalm) så finns Watches of Scandinavia på Västerlånggatan i Gamla Stan (i änden åt Riksdagshuset).
Där hittar du svenska och nordiska märken som i mitt tycke är mycket intressantare än mainstream-märkena. Och du har möjlighet att träffa någon av de svenska klocknestorerna Mikael Sandström (SS, Epoch, Halda), Ola Stray (Strayer) eller Joakim Amorell från Svenska Klockkanalen istället för någon "vanlig" återförsäljare.
Men då är det lördag innan kl. 15 som gäller.

Oavsett vad du väljer så önskar dig en trevlig helg i huvudstaden.

#Andreas
Spännande tanke! Hoppade in på Sjöö Sandströms hemsida och kollade in utbudet nu och är faktiskt ganska imponerad. Riktigt synd att Royal Steel Classic bara finns i 36 och 41mm, hade det funnits i 38 hade det utan tvekan kunnat vara intressant.

Helt enigt, riktigt bra affär. Där har du ju både S&S men andra roliga märken.
Att de skulle ha högre prispåslag än ex. Fredmans har jag svårt att se.
Nu är ju inte pre-owned Fredmans huvudsakliga syssla. Men om det endast är för att få känna på mer udda modeller så är Luxury bra.

Franks har även Nomos som kan vara lite kul (tror de är de enda i Stockholm som säljer).

Vet inte vart du kommer utgå från men om utgångsläget är Centralen skulle jag börja från
1. Gamla Stan: Watches of Scandinavia
Gå längs med Drottningatan till
2. Franks: Omega, Nomos, Zenith, Glashütte
Gå över sergels torg/NK till PK huset
3. Krons: Longines, Tudor, Grand Seiko, Bell & Ross
Gå via Norrmalmstorg till Biblioteksgatan
4. Nymans: Rolex, Jeager, Vacheron
5. Omega/Breitling/Kaplans
6. Norrmalmstorg: Cartier (vid tidsbrist kanske montrarna på NK är enklare).
Snedda över Birger Jarlsgatan till Greve Turegatan
7. Luxury Watches för mer udda och exklusiva

Risken är ju att detta kan äta upp rätt mycket tid. Om det är Longines och Tudor som fortfarande lockar mest så skulle jag köra på Krons. Ett tips kan vara att slå dem en signal innan och säga som du nämner här att du vill komma in och kika lite på Tudor och Longines så kan de kanske förbereda lite kul modeller att testa. 🤷🏻‍♂️

Senast ändrad:
Helt enigt, riktigt bra affär. Där har du ju både S&S men andra roliga märken.

Nu är ju inte pre-owned Fredmans huvudsakliga syssla. Men om det endast är för att få känna på mer udda modeller så är Luxury bra.

Franks har även Nomos som kan vara lite kul (tror de är de enda i Stockholm som säljer).

Vet inte vart du kommer utgå från men om utgångsläget är Centralen skulle jag börja från
1. Gamla Stan: Watches of Scandinavia
Gå längs med Drottningatan till
2. Franks: Omega, Nomos, Zenith, Glashütte
Gå över sergels torg/NK till PK huset
3. Krons: Longines, Tudor, Grand Seiko, Bell & Ross
Gå via Norrmalmstorg till Biblioteksgatan
4. Nymans: Rolex, Jeager, Vacheron
5. Omega/Breitling/Kaplans
6. Norrmalmstorg: Cartier (vid tidsbrist kanske montrarna på NK är enklare).
Snedda över Birger Jarlsgatan till Greve Turegatan
7. Luxury Watches för mer udda och exklusiva

Risken är ju att detta kan äta upp rätt mycket tid. Om det är Longines och Tudor som fortfarande lockar mest så skulle jag köra på Krons. Ett tips kan vara att slå dem en signal innan och säga som du nämner här att du vill komma in och kika lite på Tudor och Longines så kan de kanske förbereda lite kul modeller att testa. 🤷🏻‍♂️
Bra idé att ringa och kolla med dem innan! Jag skulle bli lite besviken om de tre modellerna jag är intresserad av inte finns på plats så en liten förvarning kanske gör att de ser till att de har de framme.

Nu sitter jag på tåget hem från storstaden och tänkte att jag kunde uppdatera er vänliga själar som kom med förslag på butiker.

Efter att ha funderat lite mer på vad jag faktiskt är intresserad av kom jag fram till att det mestadels var Longines och Sinn, så jag började med att åka ut till Sundbyberg för att kolla in Erikson urhandel och jag är minst sagt imponerad. Otrolig service och pålästa säljare. Den enda besvikelsen var egentligen att Sinn 556 MOP inte levde upp till mina (kanske orimligt) höga förväntningar. I övrigt hade de alla Longines jag var intresserad av (förutom en färg på urtavlan i en modell jag snabbt sållade bort pga storleken). Dagarna innan vi åkte började jag bli lite smått intresserad av Longines Spirit med blå urtavla, och när jag såg den i verkligheten fanns det inga tvivel om att det var den som gällde. Det blev inget köp på plats då jag inte vill förhasta mitt första "stora" inköp, men det dröjer nog inte länge innan jag trycker på knappen.

Efter besöket på Erikson tog vi oss tillbaka till stan, och jag tänkte svänga förbi Nymans då mer eller mindre alla här har rekommenderat dem, men det var en rätt gedigen kö och med en gravid sambo var det inte aktuellt att stå och vänta på att få komma in. Vi gick istället till Krons, där fick jag chansen att kolla lite på Tudors utbud, även här väldigt bra service och en väldigt entusiastisk säljare. De hade tyvärr inte 1926 med opaline tavla och blåa markörer inne så jag fick kolla lite på den svarta istället, men kom fram till att det inte var i närheten av vad jag kände för spiriten. (Black Bay 58 med opaline-tavlan var dock väldigt trevlig, men det kan bli ett projekt för framtiden)

Nu sitter jag på tåget hem från storstaden och tänkte att jag kunde uppdatera er vänliga själar som kom med förslag på butiker.

Efter att ha funderat lite mer på vad jag faktiskt är intresserad av kom jag fram till att det mestadels var Longines och Sinn, så jag började med att åka ut till Sundbyberg för att kolla in Erikson urhandel och jag är minst sagt imponerad. Otrolig service och pålästa säljare. Den enda besvikelsen var egentligen att Sinn 556 MOP inte levde upp till mina (kanske orimligt) höga förväntningar. I övrigt hade de alla Longines jag var intresserad av (förutom en färg på urtavlan i en modell jag snabbt sållade bort pga storleken). Dagarna innan vi åkte började jag bli lite smått intresserad av Longines Spirit med blå urtavla, och när jag såg den i verkligheten fanns det inga tvivel om att det var den som gällde. Det blev inget köp på plats då jag inte vill förhasta mitt första "stora" inköp, men det dröjer nog inte länge innan jag trycker på knappen.

Efter besöket på Erikson tog vi oss tillbaka till stan, och jag tänkte svänga förbi Nymans då mer eller mindre alla här har rekommenderat dem, men det var en rätt gedigen kö och med en gravid sambo var det inte aktuellt att stå och vänta på att få komma in. Vi gick istället till Krons, där fick jag chansen att kolla lite på Tudors utbud, även här väldigt bra service och en väldigt entusiastisk säljare. De hade tyvärr inte 1926 med opaline tavla och blåa markörer inne så jag fick kolla lite på den svarta istället, men kom fram till att det inte var i närheten av vad jag kände för spiriten. (Black Bay 58 med opaline-tavlan var dock väldigt trevlig, men det kan bli ett projekt för framtiden)
Kul att du skrev lite om dina upplevelser. Man sitter timme ut och timme in på internet och tror sig hitta klockor man gillar eller inte gillar. Sen i verkligheten så revideras det ofta snabbt. ;)

Min "grailwatch" var länge Omega Seamaster Aqua Terra 38 mm, när jag väl fick prova den på armen så satt den inte alls bra på mig. Känns nästan lite "tomt" när man plötsligt får ändra uppfattning.

För övrigt så har jag också Longines Spirit på önskelistan nån gång framöver, fast tror jag väljer svart isf. En fantastisk klocka för en i sammanhanget rimlig peng, även den blå är grym. 👍

Kul att du hade roligt I byhålan!
Det var nog till din ära Erikson lagt fram fantastiska chokladlakrispraliner......🤪

Gick förbi nya Fredmans-butiken på Arlanda (T5) häromdagen, riktigt kul att se! Kändes oväntat att stöta på en så pass seriös klockbutik på flygplatsen, men riktigt roligt för oss klocknördar.

Butiken är snyggt gjord och de hade redan fått in bl.a. Sjöö Sandström, Unimatic, Tissot m.fl.

Tillbaka
Topp