• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygga egen dykare med OEM-delar

koze

Panerai
2-Faktor
Går lite i tankarna på att bygga en egen vintagedykare i stil med de första subbarna, och isf bygga på ett automatiskt verk från Seiko eller ETA. Dock är det förbaskat svårt att hitta blanka boetter som kan passa, antar att marknaden för det är obefintlig. Leker med tanken på att se om man få till ett micromärke med vintagestil, men man kanske kan börja lite smått först :)

Har ni tips?
 
Går lite i tankarna på att bygga en egen vintagedykare i stil med de första subbarna, och isf bygga på ett automatiskt verk från Seiko eller ETA. Dock är det förbaskat svårt att hitta blanka boetter som kan passa, antar att marknaden för det är obefintlig. Leker med tanken på att se om man få till ett micromärke med vintagestil, men man kanske kan börja lite smått först :)

Har ni tips?

Rätt svårt att göra detta, mycket svårare än man tror då varje boett måste passa till rätt urverk. (Inte bara höjd och diameter, men infästning av bakboetten, höjd av kronrör etc.)

Gör som jag ska; Använd CAD och designa en egen boett efter ett urverk du redan valt ut och tillverka denna i (gärna en modell bättre) en CNC-maskin!
 

DrDre

Patek
Ofrei har en del boetter. Ebay kan man också hitta en hel del hos några Europeiska handlare. Ofta är boetterna gjorda för ETA 2824 vilket är en bra början.

NiklasArvid har pysslat lite med sådant där. Han kanske har några mer konkreta tips?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Rätt svårt att göra detta, mycket svårare än man tror då varje boett måste passa till rätt urverk. (Inte bara höjd och diameter, men infästning av bakboetten, höjd av kronrör etc.)

Gör som jag ska; Använd CAD och designa en egen boett efter ett urverk du redan valt ut och tillverka denna i (gärna en modell bättre) en CNC-maskin!

Låter grymt, dock antar jag att det är kört att göra med vridring då? Använder du någon verkstad som har maskin då?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ofrei har en del boetter. Ebay kan man också hitta en hel del hos några Europeiska handlare. Ofta är boetterna gjorda för ETA 2824 vilket är en bra början.

NiklasArvid har pysslat lite med sådant där. Han kanske har några mer konkreta tips?

Låter vettigt att hitta boett för ett specifikt ETA-verk, det är nog så jag kommer att göra. Hittar man en med vridring kanske man kan slipa bort kronskydden för att få vintagelooken :)
 
C

China

Guest
Ofrei har en del boetter. Ebay kan man också hitta en hel del hos några Europeiska handlare. Ofta är boetterna gjorda för ETA 2824 vilket är en bra början.

NiklasArvid har pysslat lite med sådant där. Han kanske har några mer konkreta tips?

Bra tips, och mellan varven så finns det en hel del på Ebay, för att inte tala om Kinesiska Taobao. Med tid och tålamod så kan man plocka ihop något som faller i smaken.:)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ofrei har en del boetter. Ebay kan man också hitta en hel del hos några Europeiska handlare. Ofta är boetterna gjorda för ETA 2824 vilket är en bra början.

NiklasArvid har pysslat lite med sådant där. Han kanske har några mer konkreta tips?

jag hade nog liknande tankar som TS, men tyckte det var svårt att hitta bra lösa dykboetter med nån kvalitet, slutade med att jag köpte två Ollech & Wajs från Westcoasttime (tror det var 375 billiga dollars back then (2007?) sen tryckte jag i MKII-tavlor (som gick att köpa löst vid den tiden) å Plongisar....
Invicta ell Marcello C var andra alternativ, 2824 är 2824 liksom...

men det gäller att ha koll på delar av millimeter, MKII-tavlorna var för små så jag fixade (dyra one-off) inre glasringar från en urmakare i Schweiz...

IMGP7139.jpg


Start
P1000333.jpg


Ett par iterationer "vintageisering" senare, blekning, grillning, kupat plexi etc..
IMGP0157.jpg

IMGP0156.jpg
 

koze

Panerai
2-Faktor
jag hade nog liknande tankar som TS, men tyckte det var svårt att hitta bra lösa dykboetter med nån kvalitet, slutade med att jag köpte två Ollech & Wajs från Westcoasttime (tror det var 375 billiga dollars back then (2007?) sen tryckte jag i MKII-tavlor (som gick att köpa löst vid den tiden) å Plongisar....
Invicta ell Marcello C var andra alternativ, 2824 är 2824 liksom...

men det gäller att ha koll på delar av millimeter, MKII-tavlorna var för små så jag fixade (dyra one-off) inre glasringar från en urmakare i Schweiz...

IMGP7139.jpg


Start
P1000333.jpg


Ett par iterationer "vintageisering" senare, blekning, grillning, kupat plexi etc..
IMGP0157.jpg

IMGP0156.jpg
Wow, ambitiöst! Det är synd att det är så dåligt med delar på marknaden för sånt här...
 
Topp