• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygga nytt hus

Carlspecial

Friends of KS
Har googlat och pratat med vänner och bekanta för att skaffa så mycket kött på benen jag kan innan möte med husbyggare, och kom på att forumet som ger dig svar på precis ALLT borde ha en tråd som denna.

Läser "Låt avundsjukan flöda...." men kunde inte hitta någon ren husbyggar-tråd så vi startar en ny!
Borde vara fler än mig som är sugna på att bygga hus eller som kanske har gjort samma resa.

Vi har en tomt på landet, ca 1 ha och vill köra på totalentreprenad.
Jag har renoverat en lägenhet(kök,hall,sovrum) men känner inte mig helt trygg i att styra ett helt bygge därav totalentreprenad.
Vi är precis i startgroparna och har enbart kollat lite "inspo". Damen är ganska säker på vad hon vill ha och jag tycker det ser bra ut.
Något liknande det här med en del modifieringar:
Vendelso_back_1200x675_utan.jpg

Huset på bilden är ifrån A-Hus och heter Vendelsö. http://www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/vendelso

Vi vill ha något i lantlig stil(får gärna se ut att vara 100-150 år gammalt) och runt 200 kvm.
Planen är att ha ett dubbelgarage och någon gäst-stuga på tomten med.

Vi ska träffa Trivselhus i eftermiddag och har även haft lite kontakt med A-hus.

Vilka hustillverkare ska vi passa oss för?
Någon som kan rekommendera hustillverkare i Småland?

Tankar om nedanstående bolag:

A-hus
Trivselhus
Myresjöhus
Eksjöhus
Willa Nordic

Stor skillnad på hus och hus? Förstår att det är viktigt med bra hantverkare som sätter ihop huset, vet inte hur stor frihet det är när man väljer totalentreprenad.

Skjut på med tips och trix. Allt uppskattas!
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Har googlat och pratat med vänner och bekanta för att skaffa så mycket kött på benen jag kan innan möte med husbyggare, och kom på att forumet som ger dig svar på precis ALLT borde ha en tråd som denna.

Läser "Låt avundsjukan flöda...." men kunde inte hitta någon ren husbyggar-tråd så vi startar en ny!
Borde vara fler än mig som är sugna på att bygga hus eller som kanske har gjort samma resa.

Vi har en tomt på landet, ca 1 ha och vill köra på totalentreprenad.
Jag har renoverat en lägenhet(kök,hall,sovrum) men känner inte mig helt trygg i att styra ett helt bygge därav totalentreprenad.
Vi är precis i startgroparna och har enbart kollat lite "inspo". Damen är ganska säker på vad hon vill ha och jag tycker det ser bra ut.
Något liknande det här med en del modifieringar:
Vendelso_back_1200x675_utan.jpg

Huset på bilden är ifrån A-Hus och heter Vendelsö.

Vi vill ha något i lantlig stil(får gärna se ut att vara 100-150 år gammalt) och runt 200 kvm.
Planen är att ha ett dubbelgarage och någon gäst-stuga på tomten med.

Vi ska träffa Trivselhus i eftermiddag och har även haft lite kontakt med A-hus.

Vilka hustillverkare ska vi passa oss för?
Någon som kan rekommendera hustillverkare i Småland?

Skjut på med tips och trix. Allt uppskattas!
Hej

Läs på mer om ”totalentreprenad”....
Du är privatperson = konsumentköplagen gäller.
Totalentreprenad som jag leder på jobbet är något annat och där ligger första minan.
Jag som upphandlar byggentreprenader för många hundra mkr skulle föv inte våga låta någon bygga en villa åt mig.
Det finns böcker och det finns andra som byggt i trakten kring dig, ta dig tid att fråga runt i lugn och ro, referenser lokala sådana är otroligt värdefulla.
Betr ditt samordningsansvar så är mitt råd, läs på !
Som byggherre har du ett mycket strikt ansvar för arbetsmiljön, kort sagt om någon skadar sig eller tom dör på din arbetsplats.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har googlat och pratat med vänner och bekanta för att skaffa så mycket kött på benen jag kan innan möte med husbyggare, och kom på att forumet som ger dig svar på precis ALLT borde ha en tråd som denna.

Läser "Låt avundsjukan flöda...." men kunde inte hitta någon ren husbyggar-tråd så vi startar en ny!
Borde vara fler än mig som är sugna på att bygga hus eller som kanske har gjort samma resa.

Vi har en tomt på landet, ca 1 ha och vill köra på totalentreprenad.
Jag har renoverat en lägenhet(kök,hall,sovrum) men känner inte mig helt trygg i att styra ett helt bygge därav totalentreprenad.
Vi är precis i startgroparna och har enbart kollat lite "inspo". Damen är ganska säker på vad hon vill ha och jag tycker det ser bra ut.
Något liknande det här med en del modifieringar:
Vendelso_back_1200x675_utan.jpg

Huset på bilden är ifrån A-Hus och heter Vendelsö. http://www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/vendelso

Vi vill ha något i lantlig stil(får gärna se ut att vara 100-150 år gammalt) och runt 200 kvm.
Planen är att ha ett dubbelgarage och någon gäst-stuga på tomten med.

Vi ska träffa Trivselhus i eftermiddag och har även haft lite kontakt med A-hus.

Vilka hustillverkare ska vi passa oss för?
Någon som kan rekommendera hustillverkare i Småland?

Tankar om nedanstående bolag:

A-hus
Trivselhus
Myresjöhus
Eksjöhus
Willa Nordic

Stor skillnad på hus och hus? Förstår att det är viktigt med bra hantverkare som sätter ihop huset, vet inte hur stor frihet det är när man väljer totalentreprenad.

Skjut på med tips och trix. Allt uppskattas!
Jag har precis byggt hus från Hjältevadshus och min bild efter den processen som tog 12 mån och nästan kraschade min relation är att själva huset är det minsta problemet. I vårt fall var det bygglov och markarbete som ställde till det. Lös de grejerna FÖRST. Själva huset är bara lyxlir, det blir sällan några problem.

Om man ska snåla och bygga lösvirke eller hyra polacker som murar från grunden kan det dock bli en annan historia. Mina grannar hade en hel pärm med anmärkningar på sitt hus inklusive så sköna saker att det var 40 cm glipa mellan trappräcket och trappan på ett ställe så en hel vuxen karl kunde försvinna ner i avgrunden...

En reflektion jag också gjorde var att nästan alla hus av motsvarande standard kostar lika mycket. Det finns hur som framstår billiga men när de är färdigspecade så kostar de i stort sett lika mycket. Det verkar vara en väldigt strömlinjeformad process själva husbyggandet så där finns inte mycket pengar kvar att jobba med.
 

Carlspecial

Friends of KS
Hej

Läs på mer om ”totalentreprenad”....
Du är privatperson = konsumentköplagen gäller.
Totalentreprenad som jag leder på jobbet är något annat och där ligger första minan.
Jag som upphandlar byggentreprenader för många hundra mkr skulle föv inte våga låta någon bygga en villa åt mig.
Det finns böcker och det finns andra som byggt i trakten kring dig, ta dig tid att fråga runt i lugn och ro, referenser lokala sådana är otroligt värdefulla.
Betr ditt samordningsansvar så är mitt råd, läs på !
Som byggherre har du ett mycket strikt ansvar för arbetsmiljön, kort sagt om någon skadar sig eller tom dör på din arbetsplats.
Tack för svar!

Så om jag kommer överens med ett byggföretag om totalentreprenad så ansvarar jag fortfarande för allt?
Jag trodde att jag bara hade en kontaktperson som ordnade allting fram tills jag får nyckeln... :banghead:
Jag hade självklart velat bygga lösvirkeshus, med lokal snickare och ordna med allting själv men jag tror varken jag eller sambon har tid med det + jobb.
Hur ska en dödlig som jag gå tillväga då?
 

Carlspecial

Friends of KS
Jag har precis byggt hus från Hjältevadshus och min bild efter den processen som tog 12 mån och nästan kraschade min relation är att själva huset är det minsta problemet. I vårt fall var det bygglov och markarbete som ställde till det. Lös de grejerna FÖRST. Själva huset är bara lyxlir, det blir sällan några problem.

Om man ska snåla och bygga lösvirke eller hyra polacker som murar från grunden kan det dock bli en annan historia. Mina grannar hade en hel pärm med anmärkningar på sitt hus inklusive så sköna saker att det var 40 cm glipa mellan trappräcket och trappan på ett ställe så en hel vuxen karl kunde försvinna ner i avgrunden...

En reflektion jag också gjorde var att nästan alla hus av motsvarande standard kostar lika mycket. Det finns hur som framstår billiga men när de är färdigspecade så kostar de i stort sett lika mycket. Det verkar vara en väldigt strömlinjeformad process själva husbyggandet så där finns inte mycket pengar kvar att jobba med.

Oj, låter inte kul. Hoppas verkligen det är bättre nu.
Ja vi håller på med att skicka in förhandsbesked och ska ta in offert för markarbetet. Håller tummarna för att det inte ska rinna iväg. (lite orolig för sprängning...)
Den bilden har jag fått när jag har läst runt lite med. Vi ska kika med flera företag och sen helt enkelt gå igenom vad vi får för pengarna. Billigast är sällan bäst.
Är du nöjd med Hjältevadshus?
 

Fadeway

Omega
Jag håller på att bygga hus med Myresjöhus, vi har precis lagt slutbeställningen och håller på att göra iordning tomten innan plattan ska gjutas. Nu har vi inte kommit till byggprocessen än men jag har fullt förtroende hittills för myresjöhus, vår kontaktperson har fungerat perfekt och hjälpte oss hitta både bättre och billigare lösningar på vissa idéer vi hade. Vi använder oss av totalentreprenad och har en byggherre som kommer vara vår mellanhand och sköta själva bygget, sen har myresjöhus väldigt bra försäkringar och besiktningar av sina hus så plus från mig.

Vi bygger ett sånt här https://www.myresjohus.se/vara-hus/stjarnvik/ med en glastillbyggnad på baksidan
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul tråd, jag studerar till byggnadsingenjör andra året och läser för tillfället entreprenadrätt och konstruktion. Finns ju otroligt mycket att tänka på och viktigt att vara påläst som tidigare har nämnt. Vill inte riktigt uttala mig om något då jag inte har någon praktisk erfarenhet men lite is i magen och höra sig för verkar ju som en bra start :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har inga erfarenheter utav någon av företagen så kan tyvärr inte svara på dina frågor men vill bara flika in med ett litet tips:)

Tänk på att sånna här ”färdiga hus” ofta har väldigt basic och simpla elinstallationer!
Så fort du vill ha lite spottar,någon dimmer,ytterbelysnings-styrningar,extra datauttag/vägguttag,larm eller annan media-installation så blir det extra-kostnader som fort springer till stora pengar!
 

Carlspecial

Friends of KS
Jag håller på att bygga hus med Myresjöhus, vi har precis lagt slutbeställningen och håller på att göra iordning tomten innan plattan ska gjutas. Nu har vi inte kommit till byggprocessen än men jag har fullt förtroende hittills för myresjöhus, vår kontaktperson har fungerat perfekt och hjälpte oss hitta både bättre och billigare lösningar på vissa idéer vi hade. Vi använder oss av totalentreprenad och har en byggherre som kommer vara vår mellanhand och sköta själva bygget, sen har myresjöhus väldigt bra försäkringar och besiktningar av sina hus så plus från mig.

Vi bygger ett sånt här https://www.myresjohus.se/vara-hus/stjarnvik/ med en glastillbyggnad på baksidan
Ser fint ut!
Vi har kikat på en del från Myresjöhus och ska träffa säljare för genomgång.
Har det sprungit iväg någonstans för er? Något ni känner att ni inte fick information om från början? Har ni nöjt er med vad som ingår eller har ni bytt ut mycket?
 

Reverso

Panerai
God afton @Carlspecial och hela KS för den delen : )

Om någon behöver arkitekthjälp till väldigt förmånliga priser så kan ni kontakta mig via PM. En god vän till mig har ca 50 års erfarenhet av att rita allt från restauranger till fristående villor.
 

Fadeway

Omega
Ser fint ut!
Vi har kikat på en del från Myresjöhus och ska träffa säljare för genomgång.
Har det sprungit iväg någonstans för er? Något ni känner att ni inte fick information om från början? Har ni nöjt er med vad som ingår eller har ni bytt ut mycket?

Nej jag tycker vi har håller budgeten vi satt upp. Något vi insåg i möte med säljaren var hur man kunde anpassa husen, vårt hus är inte exakt en kopia av denna modellen utan vi ville ha ett hus som liknade Hilton head. Och då pitchade säljaren denna varianten med en tillbyggnad så blev det både billigare och tvåplanshus istället för snedtak. Så mitt tips är att ha en klar bild över vad ni vill ha och sen bestäm ett möte med säljaren. Vårt hus har rätt mycket tillval men där har vi valt att prioritera vissa rum. Vi satt och räknade tillsammans med säljaren vad olika alternativ (trappor, golv, badkar etc.) skulle kosta sen får man helt enkelt prioritera.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Själv drömmer jag om ett egendesignat tegelhus där man kan dra sig tillbaka några veckor varje sommar. Varför byggs det så få tegelhus nu för tiden?
Vad menar du med tegelhus, solida väggar av tegel , eller tegel som en fasadbeklädnad ?

Finns isoleringskrav , solida tegelväggar blir tjocka on detta ska uppfyllas
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tips kan väl vara att ha en bra Ka / kontrollansvarig som är duktig o tillgänglig för frågor och möte på plats. Tror att många typhustillverkare underdriver markarbeten , ett säljargument , IOM att denna del är svårberäknad.
Problemet med typhus är att dom inte kan anpassas fullt ut till tomten och detaljplan .
Att vara konservativ med tekniska lösningar och obeprövade material i hus som förhoppningsvis står 100 år
 
Vad menar du med tegelhus, solida väggar av tegel , eller tegel som en fasadbeklädnad ?

Finns isoleringskrav , solida tegelväggar blir tjocka on detta ska uppfyllas


Nu blev jag nyfiken, är det så att tegel är sällsynt som fasadbeklädnad när det gäller nyproduktion? Om ja, varför är det så? Är inte teglade fasader i det närmsta underhållsfria jämfört med tex en putsad fasad?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad menar du med tegelhus, solida väggar av tegel , eller tegel som en fasadbeklädnad ?

Finns isoleringskrav , solida tegelväggar blir tjocka on detta ska uppfyllas
Antar att det också kan handla om att det inte pre.fabriceras som vissa trähus vilket kanske gör det aningen dyrare att bygga med tegel?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Nu blev jag nyfiken, är det så att tegel är sällsynt som fasadbeklädnad när det gäller nyproduktion? Om ja, varför är det så? Är inte teglade fasader i det närmsta underhållsfria jämfört med tex en putsad fasad?
Jag frågade vad frågeställaren menar med tegelhus-
Tegelfasad , halvsten?
Kanalvägg med tegel inne ute?
Solid tegelvägg ?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Oj spännande med en sådana här tråd. VI är själva i startgroparna, har en tilltänkt tomt och börjat dialogen med Eksjöhus idag. i övrigt är det sondera terrängen i kataloger och försöka finna vad våra "krav" är...
 
Jag frågade vad frågeställaren menar med tegelhus-
Tegelfasad , halvsten?
Kanalvägg med tegel inne ute?
Solid tegelvägg ?

Jag förstår, vet inte om mitt inlägg misstolkades. Jag var genuint nyfiken på om det är så tegel står tillbaka för andra fasadmaterial och ställde frågan till dig då du kändes kunnig inom ämnet. Var absolut inget illa menat, men förstår nu när jag ser texten att det kan tolkas så. Sorry
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag förstår, vet inte om mitt inlägg misstolkades. Jag var genuint nyfiken på om det är så tegel står tillbaka för andra fasadmaterial och ställde frågan till dig då du kändes kunnig inom ämnet. Var absolut inget illa menat, men förstår nu när jag ser texten att det kan tolkas så. Sorry
Det är dyrare än träfasad och ett speciellt yrke, många ”murare ” klarar bara av att limma block.
Dock kan det vara fint o underhållsfritt
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kul tråd, jag studerar till byggnadsingenjör andra året och läser för tillfället entreprenadrätt och konstruktion. Finns ju otroligt mycket att tänka på och viktigt att vara påläst som tidigare har nämnt. Vill inte riktigt uttala mig om något då jag inte har någon praktisk erfarenhet men lite is i magen och höra sig för verkar ju som en bra start :)
OT: Jag också, klar med första året om 1 vecka! Vart studerar du? :)
 
Det är lite av en dröm att få bygga ett hus, men där jag bor lånar ingen bank ut några pengar till nybyggen, så jag får vackert ta hand om gamla hus istället.

Drömmen hade varit att få gå all in och rita ett eget med starka influenser av 60-70 funkis med allt vad det innebär.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Vad menar du med tegelhus, solida väggar av tegel , eller tegel som en fasadbeklädnad ?

Finns isoleringskrav , solida tegelväggar blir tjocka on detta ska uppfyllas
Ingen aning! Känslan är väl att i alla "huskatalogområden" i Stockholmstrakten är det extremt få tegelhus. Huruvida det är tegelfasad eller solida väggar jag menar har jag ingen aning om. Vad är enklast att bygga? Själv är jag ute efter looken så att det är solida tegelväggar utan (?) isolering är väl inte direkt nödvändigt.

Typ detta https://www.huscompagniet.se/hus/nattljusgarden-42-1-5planshus/
Vad är det av dina två exempel?
"Stommen och innerväggar är en kombination av tegel och lättbetong vilket ger ett skönt och behagligt inomhusklimat. Huset har även mellanbjälklaget i betong med vattenburen golvvärme, skönt att gå på och skapar framförallt en tyst atmosfär."
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Ingen aning! Känslan är väl att i alla "huskatalogområden" i Stockholmstrakten är det extremt få tegelhus. Huruvida det är tegelfasad eller solida väggar jag menar har jag ingen aning om. Vad är enklast att bygga? Själv är jag ute efter looken så att det är solida tegelväggar utan (?) isolering är väl inte direkt nödvändigt.
Tror anledningen bakom det är pengar och tid. Tegelfasad är ju svårt att köpa prefab, således måste några stackare mura det själva. Ofta om du ser ett tegelhus är det bara fasadbeklädnad kan jag gissa, såvida inte huset är väldigt gammalt.
 
Topp