• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygge av en avmagnetiserare

McGyver

Rolex
Bygga en avmagnetiserare!

Detta projekt är egentligen inte försvarbart ekonomiskt men ibland är tidsfaktorn (och att det är kul att bygga egna verktyg) viktig och jag behövde avmagnetisera en större klocka för att kunna jobba vidare.

Jag har tidigare satt ihop en provisorisk variant i form av en spole från en transformator som var kopplad till en 20V AC ”väggbula”.
Denna har fungerat utmärkt till skruvmejslar och mindre delar men en hel klocka visade sig vara för stor – vad göra?

Efter en tur i garaget så hade jag hittat allt som behövdes.

143420608521745700_resized.jpg


Lämplig låda, en transformator som lämnar 24V AC, en audiotransformator som efter ombyggnad får agera spole med kärna, strömställare, lysdiod, säkringshållare och kabelgenomföring !

Dags att sätta igång!

En bit skyltplast fick agera ”sikte” för att den del som skall avmagnetiseras lätt skall kunna placeras mitt i magnetfältet.

143420851130047200_resized.jpg


Utfräst och klar att monteras på lådan.

143420852578583500_resized.jpg


Audiotransformatorn delades och alla plåtarna monterades sedan från samma sida för att maximera magnetfältet.

143420608666403800_resized.jpg


Min spole har en maximal resistans på 300 Ohm på primärsidan vilket med 24V matning ger en ström på 160mA.

143420608698149500_resized.jpg


Kontroll att transformatorn klarar detta.......

143420609014505500_resized.jpg


Jepp, den klarar 0.83A – gott om kräm i reserv!

Det frästes hål i panelerna till lådan för strömbrytare och diod. Brukar normalt göra detta manuellt men en varm dag som denna så fick CNC-maskinen jobba istället – det tar lite längre tid men betydligt enklare!

143420609171687800_resized.jpg


Sedan monterades alla delarna ihop. Tråkar inte ut er med detta då det är busenkelt kopplat.

Stömställaren matar transformatorn vars sekundär i sin tur är kopplad till spolen. På utspänningen från transformatorn har jag även kopplat en enkel likriktare och ett motstånd för att ta ner spänningen till 2V så dioden inte brinner upp.

Klart!

143420609075783200_resized.jpg


Fungerar toppen och är lite prydligare än tidigare kråkbo!

137742319526240200_resized.jpg
 
Senast ändrad:

noxela

Omega
Dina byggen imponerar. När jag såg rubriken trodde jag att det skulle handla om ESS, med tanke på att du är från Lund.:)
 

McGyver

Rolex
Om någon är sugen på att prova!

143427595439233100_resized.jpg


143427595521255200_resized.jpg


Går att göra enklare genom att ta och dela en EI-trafo med 220v på primären och sedan köra denna direkt på nätspänning, jag vill ha trafon mellan som isolation - but that's just me! :)

Tänk på att enligt lag så får man bygga själv hemma med klenspänning (under 50V) så att köpa en väggbula som levererar ~24V är egentligen bäst!

Jag har själv en licens som gör att jag får bygga nätansluten experimentell utrustning till mig själv, så sorry @Equus , bara för eget bruk! :)
 

mega

Rolex
Hur fungerar det i praktiken, att avmagnetisera med en elektromagnet ???
Kan du kontrollera resultatet efteråt ?
 

JAkesson

Omega
Smidigt värre - önskar att jag hade garage fullt med kul prylar när man läser sånt här..
Av rent intresse, varför skall man avmagnetisera en klocka? Hur kontrollerar du resultatet?
 

McGyver

Rolex
Genom att mata spolen med växelspänning så skapas ett "kaotiskt magnetfält" i vilket delen som är magnetiserad förs in i och blir ej längre magnetiserad.
Lättast att kontrollera om en klocka är magnetiserad - håll den i närheten av en kompass, börjar denna bete sig konstigt så är klockan högst troligt magnetisk.
I vídeon nedan sen man hur Timegraphern ser ut före resp. efter demagnetisering - liiiite skillnad! ;)

 
Topp