• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byggsats?

Landshark

Cartier
Var kan man hitta byggsats automat klocka? Läst att de finns. Men var?

Typ en sådan här...? ;)

lego-clock.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det hade varit intressant om det fanns ett billigt bygga-ihop-kit i större skala där grunderna i klock-funktionaliteten enkelt kan skådas. Tänk något som skulle kunna användas vid en tekniklektion på högstadiet. Finns det?
 

JohnDoe

Rolex
Det hade varit intressant om det fanns ett billigt bygga-ihop-kit i större skala där grunderna i klock-funktionaliteten enkelt kan skådas. Tänk något som skulle kunna användas vid en tekniklektion på högstadiet. Finns det?
Vi får väl skramla ihop till en 3d printer. Funkar ju i plast om det är i större skala, utom fjädern.Men hur är det med gamla fickur? De är ju ofta billiga.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vi får väl skramla ihop till en 3d printer. Funkar ju i plast om det är i större skala, utom fjädern.Men hur är det med gamla fickur? De är ju ofta billiga.
Jo. Min tanke var att man skulle kunna bygga upp klockan från grunden med pedagogiska instruktioner för att på så sätt förstå grunderna i funktionaliteten. Det behöver ju inte bli en kompakt rund klocka i slutet. Fickur kan vara billiga (även armbandsur) men de är fortfarande små. Till "mitt" kit skall man inte behöva några specialverktyg förutom en lite stjärnmejsel eller liknande.

Om du jobbar på modellen som skall skrivas ut så börjar jag spara till en 3D-skrivare :)
 

JohnDoe

Rolex
Ajdå, mekanikdesign är inte min grej. Pengar är jag bättre på. Fast det finns ju hyfsade 3d scanners. Så scannar man delarna i en gammal väckarklocka borde man kunna modifiera den till att passa en monteringsplatta. Fjäder kan man ju få från ett antal donatorklockor. Tänker på sådana där klassiska gamla runda halvstora väckarklockor
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Gammalt väggur kanske. Där bör ju delarna vara större. Eller kanske det finns en fullskalemodell av Big Ben, typ.
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håller precis på och fixar till en gammal vägg/köksklocka åt en jobbarpolare. Enkelt, stort och överblickbart urverk ( perfekt för mig och säkert skolelever också) oklart om/var man får tag på dessa urverk idag men de ser inte speciellt dyra ut. Fixar en bild ikväll
 

Felsökarn

Breitling
Kanske OT, men det finns företag som plockar ihop en klocka såsom man vill ha den. Bara att klicka fram urtavla, visare osv, åsså betala, så bygger de ihop den. Sök på "designa klocka".
 

Crayon

Breitling
Spännande, min far köpte/fick en IWC att bygga själv slutet 70tal.
Om inte ja drömt ihop något, ska kolla imorgon exakt vad han sagt:)
 
Topp