• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta armband på nyare Rolex

oscaroscar

Panerai
Hejsan,
Hittade ingen tråd om armbandsbyte på rolex utan lugholes.
Undrar om det går att göra själv (går är väl klart, men om en amatör kan göra det). Det gäller även förlängning av länkar, hur gör man det?

Behöver man nåt särskilt verktyg? Har inget sånt så om någon vet vart jag kan få tag på det så vore även detta bra!

Tack!
 

oscaroscar

Panerai
morrism skrev:
Bor du i sthlm? Gå in på Rob E, det kostar mer att köpa ett eget verktyg.
Det hade vart det självklara! Men jag bor i en håla, långt bort ifrån allt.
Har stjärnurmakarna i stan men vill inte lägga klockan i deras händer då de gjorde brutala hack och repor på min förra.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det bästa är så klart att ha ett verktyg som har två små piggar att fånga sprinten med men jag har använt mig av ett gem för att ta av länkar med när jag tappade bort mitt verktyg för något år sedan..

Liten skruvmejsel till länken fungerar utmärkt, dock så sitter skruvarna på en orörd länk ganska hårt då de är fast "limmade" lite ...men med rätt storlek på skruvmejseln funkar det.

Skruvmejslarna går att köpa i billiga set på typ Kjell & CO för 50 spänn!

Har för mig att det är 1,2 mm eller 1,4 mm Rolex kör? någon kanske kan rätta mig..

/Asplund
 

oscaroscar

Panerai
Förkorta länk, är de något man kan ordna själv? Bor som sagt i en håla och får åka långt för att fixa hos en AD.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Absolut inga konstigheter att varken byta band eller korta länk själv. Det kan vara lite pilligt dock.

Korta länken gör du med passande skruvmejsel för att sedan skruva av den länkbiten du vill korta för att sedan skruva ihop länken igen. Mejselsats hittar du på Clas Olhson för 19:- om jag inte minns fel. Kvalitén på dessa är knappast skyhög men mejslarna funkar helt OK när jag har använt dom.

Ta av bandet gör du lättast med ett passande bandverktyg som finns att köpa online. Är du rädd för att repa bandhorn så tejpa dom innan.
 

oscaroscar

Panerai
TomasBc skrev:
Absolut inga konstigheter att varken byta band eller korta länk själv. Det kan vara lite pilligt dock.

Korta länken gör du med passande skruvmejsel för att sedan skruva av den länkbiten du vill korta för att sedan skruva ihop länken igen. Mejselsats hittar du på Clas Olhson för 19:- om jag inte minns fel. Kvalitén på dessa är knappast skyhög men mejslarna funkar helt OK när jag har använt dom.

Ta av bandet gör du lättast med ett passande bandverktyg som finns att köpa online. Är du rädd för att repa bandhorn så tejpa dom innan.
Okej okej, får kolla upp små mejslar på CO då.
Finns det någon guide här på forumet eller någon annanstans? Man vill ju inte göra fel och sedan sitta där med massa småbitar som inte går ihop.

Det gäller en subC för övrigt!

Tack för hjälpen :)
 

oscaroscar

Panerai
Ljuv skrev:
Ett riktigt set Bergeon mejslar är att föredra, Med dålig kvalité på mejslar är risken större att man gör mer skada än nytta.
Jasså? Det gör så pass stor skillnad alltså?

Såg ett klipp på youtube där en kille satte nåt slags klister på "skruven". Är detta nåt även ni gör?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
oscaroscar skrev:
Såg ett klipp på youtube där en kille satte nåt slags klister på "skruven". Är detta nåt även ni gör?
Loctite! Alltid bra att ta lite på gängorna för att säkerställa att det sitter.
 

vekktah

Cartier
Inga problem att skifta band på subC. Jag använder de verktyget som singular skickar med beställningarna.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Rber skrev:
oscaroscar skrev:
Såg ett klipp på youtube där en kille satte nåt slags klister på "skruven". Är detta nåt även ni gör?
Loctite! Alltid bra att ta lite på gängorna för att säkerställa att det sitter.


Varning! Vad du än gör, sätt inte loctite på skruvens gängor utan dutta lite i hålets gängor. Annars får du loctite på insidan av länkbiten som limmas ihop med skruven.

Skaffa ordentliga mejslar och inte de billigaste som vrider sig så fort man tar i lite. Om du känner dig det minsta osäker, lämna in någonstans. Det är inte kul med strippade skruvhuvuden. Skruvarna kostar 150kr/st.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Bra där Zed. Dåligt skrivet av mig då jag inte nämnde det. Har aldrig använt Loctite på armbandslänk men när jag skruvat på mc:n så gäller samma sak för att inte riskera att man limmar fast skruven i materialet.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Rber skrev:
Bra där Zed. Dåligt skrivet av mig då jag inte nämnde det. Har aldrig använt Loctite på armbandslänk men när jag skruvat på mc:n så gäller samma sak för att inte riskera att man limmar fast skruven i materialet.

;)

Jag har lärt mig den hårda vägen. :roll:
 

oscaroscar

Panerai
Zed skrev:
Rber skrev:
oscaroscar skrev:
Såg ett klipp på youtube där en kille satte nåt slags klister på "skruven". Är detta nåt även ni gör?
Loctite! Alltid bra att ta lite på gängorna för att säkerställa att det sitter.


Varning! Vad du än gör, sätt inte loctite på skruvens gängor utan dutta lite i hålets gängor. Annars får du loctite på insidan av länkbiten som limmas ihop med skruven.

Skaffa ordentliga mejslar och inte de billigaste som vrider sig så fort man tar i lite. Om du känner dig det minsta osäker, lämna in någonstans. Det är inte kul med strippade skruvhuvuden. Skruvarna kostar 150kr/st.

Okej..
Kanske lika bra att lämna in då. Har ju stjärnurmakarna i stan och tidigare så gav de min Oris djupa hack runt luggen när de skulle sätta på länkarmbandet, sen är de ganska otrevliga - så de tar ju emot att vända sig dit.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
oscaroscar skrev:
Okej..
Kanske lika bra att lämna in då. Har ju stjärnurmakarna i stan och tidigare så gav de min Oris djupa hack runt luggen när de skulle sätta på länkarmbandet, sen är de ganska otrevliga - så de tar ju emot att vända sig dit.

Jobbigt läge. Jag hade nog inte lämnat till Stjärnurmakarna om klockan riskerar att skadas. Beställ en riktig Bergeonskruvmejsel och gör det själv. Loctite 222 eller 221 finns att beställa på nätet.

Nyckeln till succé heter bra mejsel och stadig hand.
 

DrDre

Patek
Det är ofta ganska enkelt att kort länken. Bara att skruva bort en länkbit (eller flera). Tänk bara på att spännet flyttar sig så det kan ju vara ide att tänka till lite på vilken sida man ska ta bort länkbiten. Att ta loss själva länken är inte så krångligt om man har ett verktyg. Om klockan har "solid end links" alltså en massiv fräst stålbit som fyller upp hela utrymmet mellan bandhornen så kan det dock vara betydligt knixigare eftersom man då ibland måste trycka in sprinten från båda håll samtidigt, dvs man bör ha tre händer (eller någon sorts ställ att fästa klockan i).
 

naggge

Panerai
Zed skrev:
oscaroscar skrev:
Okej..
Kanske lika bra att lämna in då. Har ju stjärnurmakarna i stan och tidigare så gav de min Oris djupa hack runt luggen när de skulle sätta på länkarmbandet, sen är de ganska otrevliga - så de tar ju emot att vända sig dit.

Jobbigt läge. Jag hade nog inte lämnat till Stjärnurmakarna om klockan riskerar att skadas. Beställ en riktig Bergeonskruvmejsel och gör det själv. Loctite 222 eller 221 finns att beställa på nätet.

Nyckeln till succé heter bra mejsel och stadig hand.

+1
Har själv en Bergeonmejsel och en flaska Loctite 222. Används sällan men när de väl används känns det som välinvesterade pengar.
Vill man vara på den säkra sidan så tejpar man som sagt riskområden med lite vanlig maskeringstejp.
 

oscaroscar

Panerai
Finns det någon annan än 222/221 som är OK att använda?
Kollat på Clas Ohlson, Jula och k-rauta som bara har loctite skruvlåsning (kan ersätta 241,242)
Är de för starkt?
 

oscaroscar

Panerai
Här är bilder på den

unu7yjuj.jpg

mamypyzu.jpg
 

oscaroscar

Panerai
Har försökt ta bort länken helt men de sitter fast. Trycker in den ena sidan med en minimal mejsel och försöker trycka bort armbandet men det går liksom inte.

Verkar som man behöver ett verktyg som trycker ihop springbarsen på båda sidorna.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag brukar använda grillpinne, kökskniv och multitång när jag pillar med mina klockor :D har alltid gått bra
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Övning ger färdighet. Vissa bandstift och länkar är dock svårare än andra.

Det går att fixa utan problem med ett vanligt bandverktyg, även om jag inte rekommenderar att träna på en såpass dyr klocka.
 
Topp