• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta armband

maeestroo

Basic
0B2577A3-B611-4370-8EA2-619CB89D0C40.jpeg
310E3356-7E89-44BE-9F47-7578AE353958.jpeg
Har nu försökt ta av armbandet på min SKX007 men på ena sidan verkar det som att man inte kan få av det. Notera bild 1, sprinten verkar vara tryckt mot övre sidan och som man ser på bild 2 så kunde jag trycka ner sprintdelen till nedre sidan, hur ska jag gå tillväga för att få av armbandet?

Har nu försökt ta av armbandet på min SKX007 men på ena sidan verkar det som att man inte kan få av det. Notera bild 1, sprinten verkar vara tryckt mot övre sidan och som man ser på bild 2 så kunde jag trycka ner sprintdelen till nedre sidan, hur ska jag gå tillväga för att få av armbandet?
Hur gammal är klockan? Kanske bara behövs rätt mängd "våld" för att lyckas. Lite smörjning kanske löser problemet?

Lite svårt att se men ser nästan ut som det sitter fel bandstift. Ser ingen "krage" att lägga ett verktyg emot.

Mao det ser ut att sitta bandstift som är gjorda för klockor med lugghål och då således inte har någon krage.

Vet tyvärr inte hur man löser detta isåfall. Men när du fått loss dom så sätt inte i dom igen! Se till att få tag i korrekta bandstift så det inte blir lika jävligt nästa gång igen :)

@rogart-63 @McGyver. Hur hade ni gjort?

Lite svårt att se men ser nästan ut som det sitter fel bandstift. Ser ingen "krage" att lägga ett verktyg emot.

Mao det ser ut att sitta bandstift som är gjorde för klockor med lughål och då således inte har någon krage.

Vet tyvärr inte hur man löser detta isåfall. Men när du fått loss dom så sätt inte i dom igen! Se till att få tag i korrekta bandstift så det inte blir lika jävligt nästa gång igen :)
Tror att det är rätt bandstift. Man måste bara ha något riktigt vasst för att komma emellan boetten och stiftet.

Senast ändrad:
Köpt i somras, det är som att en del av sprinten flyttar på sig från sidan till sida, hittar liksom ingenstans att fästa bandverktyget i
Som sagt, tror det är rätt stift - har likadana på min SKX vad jag kan se. De är riktigt jävliga. Försök att kila in något vasst och spetsigt mellan boett och stift så borde det gå.

Försök med spetsen av en liten fickkniv (men var försiktigt så att du inte slinter...).

Senast ändrad:
Som @Bjoerlin76 nämner, det går nog med en tunnbladig liten kniv, typ swiss army. Håll undan fingrarna när du slinter bara.
Tricket är att trycka så hårt med bladet att du kan få tag i stiftet och börja komprimera det. Sen behöver du nog ta ett omtag för att kunna skjuta stiftet hela vägen tillbaka. Då krävs det att du håller länkbiten i spänn så att stiftet hålls kvar av friktionen och inte åker tillbaka på plats igen. Sen på med knivbladet igen.
När du är klar, ersätt med ett stift med krage på istället.

På bild två ser det ju ut som att du dragit kragen max utan att stiftet släpper? Är det samma om du gör det från andra sidan? Om det är så är det ju antingen för långa bandstift eller ngt fel på bandstiftet. Då måste du ju lyckas greppa själva stiftet vilket kan vara en utmaning men inte omöjligt.

Som sagt, tror det är rätt stift - har likadana på min SKX vad jag kan se. De är riktigt jävliga. Försök att kila in något vasst och spetsigt mellan boett och stift så borde det gå.

Försök med spetsen av en liten fickkniv (men var försiktigt så att du inte slinter...).
Som Bjoerlin skriver är även jag rätt säker på att det är rätt stift. Seiko använder rätt jävliga stift till sina dykare.
Men tipset med en vass kniv är nog det bästa sättet att lösa det på, var försiktig bara.

Tillbaka
Topp