• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta band

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Får bjussa på min okunnighet men hoppas kanske det finns fler som tvekar på att byta band själv;
Alla klockor jag haft hittills har haft hål på bandhornen, dock inte de två sista
Köpte ett Hirsch till Wempen jag köpte av @JacquesCosteau och som tur var kom det med quick release på pinnarna(borde ju vara standard).
Hade inte samma "tur" när jag köpte ett nytt till Tudorn..
Så, ni som kan det här, hur byter jag band utan att skrapa sönder klockorna.?
Såg det här magiska tricket på youtube;
Enda undran är väl vart pinnarna tar vägen:)

C1D5E304-0139-46F1-89A4-3005F5EB1B7D.jpeg

Senast ändrad:
Man använder vanligtvis ett bandbytarverktyg för att pressa ihop bandstiften då de är fjädrande i ändarna. En del tejpar bandhornen för att undvika repor men tar man det bara lugnt och försiktigt så brukar det gå bra även om det så klart kan vara bra att träna på en lite billigare klocka innan man går loss på finklockan om möjlighet finns. :happyhappy:
https://strapped.se/produkt/bandstiftsverktyg-bergeon-6767f/

Stiftet sitter löst, inskjutet i hålen på banden och sitter antingen kvar eller trillar ut när du monterar av bandet från klockan. När du vill sätta på ett nytt band upprepar du bara proceduren i omvänd ordning: för in bandstiften i hålen på bandet, placera det över bandhornen på klockan och pressa ihop ändarna för att få den att gå i. Man gör vanligtvis detta underifrån för att undvika fula märken på framsidan av bandhornen om man skulle råka rispa till bandhornen.

Man använder vanligtvis ett bandbytarverktyg för att pressa ihop bandstiften då de är fjädrande i ändarna. En del tejpar bandhornen för att undvika repor men tar man det bara lugnt och försiktigt så brukar det gå bra även om det så klart kan vara bra att träna på en lite billigare klocka innan man går loss på finklockan om möjlighet finns. :happyhappy:
https://strapped.se/produkt/bandstiftsverktyg-bergeon-6767f/

Stiftet sitter löst, inskjutet i hålen på banden och sitter antingen kvar eller trillar ut när du monterar av bandet från klockan. När du vill sätta på ett nytt band upprepar du bara proceduren i omvänd ordning: för in bandstiften i hålen på bandet, placera det över bandhornen på klockan och pressa ihop ändarna för att få den att gå i. Man gör vanligtvis detta underifrån för att undvika fula märken på framsidan av bandhornen om man skulle råka rispa till bandhornen.
Tack.
Har förstått att som du beskriver är det korrekta sättet så det är väl bara att prova tänker jag:)
Såg ett annat klipp där ngn använder ett kreditkort istf det verktyg du nämner.

Tack.
Har förstått att som du beskriver är det korrekta sättet så det är väl bara att prova tänker jag:)
Såg ett annat klipp där ngn använder ett kreditkort istf det verktyg du nämner.
Det beror lite på vad det är för band och hur styvt det är. Har man ett mjukt nato så kan man bara trycka ihop bandstiften med fingrar/naglar eller t.ex. ett bankkort som i exemplet ovan men är det lite grövre läderband vilket det ser ut att vara så brukar det kunna vara lite svårare. Har man dock lite spel mellan kanten på bandet och bandhornen så går det alltid att peta in änden på bandstiften utan att knappt ens röra själva bandet.

Bandstiften har i normala fall utbuktningar för att underlätta:
bandstift.jpg

Får bjussa på min okunnighet men hoppas kanske det finns fler som tvekar på att byta band själv;
Alla klockor jag haft hittills har haft hål på bandhornen, dock inte de två sista
Köpte ett Hirsch till Wempen jag köpte av @JacquesCosteau och som tur var kom det med quick release på pinnarna(borde ju vara standard).
Hade inte samma "tur" när jag köpte ett nytt till Tudorn..
Så, ni som kan det här, hur byter jag band utan att skrapa sönder klockorna.?
Såg det här magiska tricket på youtube;
Enda undran är väl vart pinnarna tar vägen:)

C1D5E304-0139-46F1-89A4-3005F5EB1B7D.jpeg
Mycket lyckat med mörkbrunt läder och vit söm på Zeitmeister!

Tillbaka
Topp