• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bandstift: Hur ofta?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sen ska man inte heller glömma att nya naton töjer sig en hel del när de blir blöta vilket kan få klockan att lossna när man badar. :)

Vet inte om det vara därför @Gummo tappade sin Scubapro men skulle ju kunna vara det om han badade med nato.

Absolut, men med fasta bandstift måste det ses som en omöjlighet? Dessutom är nato precis som en overall. Ser roligt ut på bild men tyvärr envisas vissa med att åka skidor i dom i verkligheten. :D

Edit: Oftast personer från människobyn.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, men med fasta bandstift måste det ses som en omöjlighet? Dessutom är nato precis som en overall. Ser roligt ut på bild men tyvärr envisas vissa med att åka skidor i dom i verkligheten. :D
Har ju med banden att göra, inte stiften. Prebadar alltid mina naton immande får bada, tycker de blir rätt mycket längre. :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Mmmm... att natobandet är säkrat i 2 stift ger inte dubbel säkerhet. Sviker ett så blir påfrestningen stort på det andra att det kan ge sig kort efter det första. Visst, den tiden kan göra skillnaden mellan en räddad och en förlorad klocka men dubbel säkerhet är det inte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nope. Drog åt det som satan utanpå våtdräkten och pinnen (verkande kort!!) drogs snett på spännet och lossnade.

Nato är ett yrkesverktyg och bara menat för fasta bandstift. Nu har det blivit en modeaccessoar och kläms på den ena efter den andra modeklockan (läs varenda jäkla klocka som inte är gjord för militärt bruk). Nato är alltid, jag repeterar alltid fel för de klockor som inte tillverkats för att bära banden. Det finns tillverkare som Tudor etc som gjort egna lösningar vilket är ok. Resterande är lika fel och fjolligt som DW.
 
Det är klokt, bandstift är dumsnålt att spara på. Köp Omega original. De är av högsta kvalitet och finns i olika tjocklekar beroende på modell - sitter som gjutna.
Vänligen
Forumets undersköterska

Mja, Breitling och Rolex bandstift är avsevärt bättre. (Högre kvalité, mer stabil konstruktion och bättre form på yttertappen.)
Om den har en eller två halsar är helt oviktigt då det är endast längd och tjocklek som spelar roll. Är den RÄTT storlek så lossnar den inte utan verktyg. RÄTT längd är ofta längre än vad man tror.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jag hade också varit jätte orolig om jag suttit hemma och läst på en massa forums att bandstiften hade lossnat. Å andra sidan, då jag kört med Nato en bra del på mina dinkor och båda bandstiften har aldrig lagt av samtidigt så oroar jag mig inte det minsta dugg.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Nej, orolig behöver man inte vara och klart man ska fortsätta att använda nato. Det händer ju att även länkar sviktar. Håll koll på bandstiften bara så minskar man risken för incidenter:)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nato är ett yrkesverktyg och bara menat för fasta bandstift. Nu har det blivit en modeaccessoar och kläms på den ena efter den andra modeklockan (läs varenda jäkla klocka som inte är gjord för militärt bruk). Nato är alltid, jag repeterar alltid fel för de klockor som inte tillverkats för att bära banden. Det finns tillverkare som Tudor etc som gjort egna lösningar vilket är ok. Resterande är lika fel och fjolligt som DW.
Alla har vi våra OCD-hang ups vilket jag respekterar till fullo. Om vi bortser från det så hade detta inget med fasta eller ej fasta bandstift att göra utan sopigt Nato plus klantig klockägare. Mesharmbandet jag har på blev för tajt på dräkten så natot var en en nödlösning. Posörpoängen att dyka med sharkmesh är ju betydligt högre! Bilder på modeklockan:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Nato är ett yrkesverktyg och bara menat för fasta bandstift. Nu har det blivit en modeaccessoar och kläms på den ena efter den andra modeklockan (läs varenda jäkla klocka som inte är gjord för militärt bruk). Nato är alltid, jag repeterar alltid fel för de klockor som inte tillverkats för att bära banden. Det finns tillverkare som Tudor etc som gjort egna lösningar vilket är ok. Resterande är lika fel och fjolligt som DW.
Aldrig tänkt på att livet blir lite mer avslappnat utan normer och "måsten";)
Slänger in denna dagsfärska blodtryckshöjare:) Nej, jag är inte Pan-Am pilot heller.:D
image.jpeg

För den ängslige kan jag berätta att klockan har lugholes och släta bandstift av bra kvalité så den sitter säkert
 
Topp