• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta bezel GMT II MASTER

Jens E

Basic
Jag förstår att det inte är så enormt svårt att byta bezel på ovan nämnda modell av Rolex klockor.
Man kan göra det själv och tycker mig ha läst att ett byte hos en AD ligger på runt 1000kr.. Men
hur påverkar detta värdet? Om man te.x köper en med svart keramisk bezel och bestämmer sig för
att byta till "pepsi" vilket inte är original på klockan jag köpt men om jag använder mig av original bezel ifrån
rolex och låter en AD göra det åt mig. Hur påverkar det?

Jens

Om de är en keramisk tror jag inte att det går, har aldrig sett någon som bytt! Sen har jag för mig att den keramiska pepsi bezelen som bara finns till vitguld annars har lite andra mått typ någon mm mindre större för att inte passa men är lite osäker på detta! Sen går väl keramiska insert inte att köpa utan bezeln så en vitgulds lär bli ruskigt dyr!

Keramisk går inte :)
Eller går gör det väl, men inget man försöker sig på själv.

Till 16710 brukar ett nytt insert + byte ligga runt 1000:)

Men ignorera att jag skrev keramisk bezel :)
Om man köpt en klocka med svart bezel och man vill sätta dit en pepsi eller liknande, i övrigt samma frågeställning?

Men ignorera att jag skrev keramisk bezel :)
Om man köpt en klocka med svart bezel och man vill sätta dit en pepsi eller liknande, i övrigt samma frågeställning?
Att byta ring på 16710 eller tidigare modell har generellt ingen negativ effekt på värdet. Snarare är det så att det är uppskattat om det följer med fler än en ring i samband med andrahandsförsäljning.

När det gäller GMT ii (116710), som du refererar till, jämfört med (gmt)16710 är det en milsvidd skillnad. På den första (nyare) är insertet keramiskt och kan inte bytas hur som helst. På 16710, däremot är det extremt enkelt. Även om det var möjligt; varför skulle du vilja ha ett GMT insert på en Sub? Det är för mig helt obegripligt. Lite som att någon skulle fråga "Passar dom här 18" fälgarna på min båt?". Bilder på GMT ii (116710) och 16710:
iu

iu

Senast ändrad:
När det gäller GMT ii (116710), som du refererar till, jämfört med (gmt)16710 är det en milsvidd skillnad. På den första (nyare) är insertet keramiskt och kan inte bytas hur som helst. På 16710, däremot är det extremt enkelt. Även om det var möjligt; varför skulle du vilja ha ett GMT insert på en Sub? Det är för mig helt obegripligt. Lite som att någon skulle fråga "Passar dom här 18" fälgarna på min båt?". Bilder på GMT ii (116710) och 16710:
iu

iu

Du har helt rätt. Hade lite otur när jag tänkte faktiskt..

Vet ni om alla insert finns hos Rob? Känner mig lite dum som precis köpte ett brunt på Kaplans för 960kr.

Vet ni om alla insert finns hos Rob? Känner mig lite dum som precis köpte ett brunt på Kaplans för 960kr.
Ajdå, skulle ju inte bjudit mot dig. Men såg att de var rätt dyra i USA. Är säkert så att vissa originalmodeller har högre pris än dagens serviceinsert. Kan tyvärr noll om de finesserna.

Byte + ett nytt insert för 900?
Japp, har bytt både på en 16613 förra året och 16710 nu. Kostade 900kr för insert och jobbet. På 16710 byttes även visarna vilket kostade 1400 inkl jobb. Totalt 2300 för nya visare och nytt insert. Dessutom var bezelen rätt skitig under så den blev ju naturligtvis bortplockad och rengjord. Visst går det göra allt bezel/insert meck själv men skönt att få det fixat.

Japp, har bytt både på en 16613 förra året och 16710 nu. Kostade 900kr för insert och jobbet. På 16710 byttes även visarna vilket kostade 1400 inkl jobb. Totalt 2300 för nya visare och nytt insert. Dessutom var bezelen rätt skitig under så den blev ju naturligtvis bortplockad och rengjord. Visst går det göra allt bezel/insert meck själv men skönt att få det fixat.
Ja det låter väldigt rimligt! Trodde det skulle kosta betydligt mer!

Ajdå, skulle ju inte bjudit mot dig. Men såg att de var rätt dyra i USA. Är säkert så att vissa originalmodeller har högre pris än dagens serviceinsert. Kan tyvärr noll om de finesserna.
Aha, det var du. Jag la 800 och följde inte auktionen. Var inte så angelägen. Men du tror inte att den går att köpa ny hos ad alltså?

Tänkte att det kunde vara kul att prova på min 16710 och kanske tom hitta en root beer tavla, men kom på att man även behöver visare för att det ska se bra ut. Men endast insertet kan ju vara kul att prova. @jabla , har du någon bild på root beer på din gmt?

Aha, det var du. Jag la 800 och följde inte auktionen. Var inte så angelägen. Men du tror inte att den går att köpa ny hos ad alltså?

Tänkte att det kunde vara kul att prova på min 16710 och kanske tom hitta en root beer tavla, men kom på att man även behöver visare för att det ska se bra ut. Men endast insertet kan ju vara kul att prova. @jabla , har du någon bild på root beer på din gmt?
Jag hade tänkt bjuda mer men då kraschade sidan o frös. Surt. Jo nog går det att köpa liknande men det verkar ju som sk serviceinsert inte alltid är identiska med de gamla. Tänker på alla versioner till subbar mm. Löjliga priser för en del inserts ibland.
Edit: de säljer ju kanske inte det här insertet till en 16710 eftersom det är till en helguldare.

Jag hade tänkt bjuda mer men då kraschade sidan o frös. Surt. Jo nog går det att köpa liknande men det verkar ju som sk serviceinsert inte alltid är identiska med de gamla. Tänker på alla versioner till subbar mm. Löjliga priser för en del inserts ibland.
Edit: de säljer ju kanske inte det här insertet till en 16710 eftersom det är till en helguldare.
Gillar, men trist. Om jag ledsnar hör jag av mig. :)

Har bytt telefon så jag får återkomma när jag är vid datorn.

Behåller inte butiken bytt insert när man köper nytt? (Inget jag gjort själv som bara läst) så antar mig inte att jag vet. Det är en fråga, förmodan att någon skulle komma med sådant svar

Tillbaka
Topp