• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bezel på Certina DS First

Hej,
Har en Certina DS First som har fått en rätt tråkig bezel efter 8 års aktivt användande.
Är det möjligt att byta bezeln på dessa? Går det att beställa via nätet?
Har tidigare bytt på en seiko och då gick det väldigt lätt och smidigt.
Se bifogad bild på klockan.


//Andreas
 

Bilagor

  • IMG_2106.JPG
    IMG_2106.JPG
    148.9 KB · Visningar: 221

Bimmerman

Breitling
hej, givande svar du fått,,? har samma sak på en ds action, skulle behöva byta bezel, eller bara sifferringen om det går, nån borde förhoppningsvis veta?
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag har bytt bezel på Certinan i trådstarten. Beställde en ny av min lokala urmakare. Tyvärr vet jag inte exakt pris, för jag byte safirglaset på en tissot på samma order. Det är ju synd att det inte går att endast byta insert, utan hela bezel (vridringen). Bytte själv med en fiskars osthyvel i hårdplast (för att inte repa), pressade den mellan boetten och bezeln mellan de övre bandhornen (kl12) tills bezeln poppade av. Väldigt odramatiskt.

Blev som ny efter 7 svåra år!

24D6507D-BB8F-4E46-AC39-7A96A053837A.jpeg

412CAC2D-764F-4CDF-8B61-ADC381B18D4F.jpeg
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Ja självklart. Den klickade av nästan utan våld om du kilar in den på rätt ställe. Osthyveln du ser på bilden är densamma jag använde! :D Men nu har den återgått till kökslådan.

Provade först med ett smalare verktyg, utan resultat. Tror det handlade om kilformen och bredden på plasten.
 
Topp