• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bezelinlägg Omega SMP

Gelmax

Cartier
Ställer frågan här med…

Har precis fått hem ett nytt bezelinlägg i keramik men mest av allt ger det mig ångest 😬

Efter en del googlande vet jag i teorin vad som behöver göras men jag har inte rätt verktyg och har verkligen inte lust att dra in en repa i klockan.

1. Ta av bezeln
2. Pressa ut inlägget bakifrån (det skall enligt annat forum inte vara limmat)
3. Testa och ev. slipa ner det nya inlägget något för att få exakt rätt höjd (enligt annat forum skall detta inlägg vara ca 0,2mm högt i ytterkanten men perfekt i höjd med kristallen i innerkanten.
4. Limma fast nya inlägget (med LITE lim så att det går att få ut igen om man vill byta tillbaks)
5. Montera bezel igen.

Någon som vet någon urmakare i Göteborgsområdet som skulle kunna göra ovanstående (lokala ADn har naturligtvis inget intresse av att modda en klocka med eftermarknadsdelar)?

Lite bilder (har bara lagt den nya keramikbezeln ovanpå för att se hur det skulle bli)

A2F8683B-15D0-4A2F-81AB-CD34348DCE3A.jpeg
CCCFC46D-0EC5-4B9C-A04C-4DEAF8D92092.jpeg
 

Lucazz

Omega
2-Faktor
Kolla om du har typ en klockmaster eller något liknande som kan göra jobbet, borde iaf inte vara något svårt för en urmakare att fixa snabbt och enkelt om det är som du säger gällande att man kan pressa ut inserten.

Personligen tycker jag att moddning hör hemma på Seiko klockor, men smaken är som baken gällande sånt. 🙂
 

Gelmax

Cartier
Kolla om du har typ en klockmaster eller något liknande som kan göra jobbet, borde iaf inte vara något svårt för en urmakare att fixa snabbt och enkelt om det är som du säger gällande att man kan pressa ut inserten.

Personligen tycker jag att moddning hör hemma på Seiko klockor, men smaken är som baken gällande sånt. 🙂
Haha, ja - själv har jag bara moddat Vostok tidigare och en klocka för under 1000:- kan jag absolut fixa saker på själv men här är det lite för mycket pengar för att riskera något.

Saken är den att jag gillar precis allt på aktuell klocka (tycker t.ex att urtavla, visare och länk är snyggare än på nya SMP) MEN jag tycker att Omega misslyckats helt vid val av typsnitt på bezeln.

Skall kolla med någon klockmäster!
 

DrDre

Patek
Hur har det gått med bytet?

Jag går i liknande tankar men visste inte att man kunde köpa inlägget separat (alltså utan ringen). På lite äldre blå Seamasters bleks inlägget rätt mkt och jag har lite delade uppfattningar om det. Charmig patina eller slitet?

Varifrån köpte du ditt inlägg?

image.jpg
 

Gelmax

Cartier
Relevant fråga... här kommer en liten uppdatering:

Efter besök på Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg har jag nu landat i att inte byta bezel-inlägget (i nuläget)...

Inte så att de VÄGRADE göra jobbet utan att de avrådde mig från att göra det - hade en mycket bra dialog med Daniel i butiken och kan bara tacka för hans synpunkter och tankar. Kan väl egentligen dela upp hans tankar i tre argument:

1) Utseende: Den bezel jag köpt som ersättning har ett typsnitt som är mer "standard" än vad befintlig bezel har vilket gör att ett byte (även om det skulle ge klockan ett lite sobrare uttryck) skulle göra klockan lite anonym "sån bezel finns ju överallt". Daniels argument var att just nuvarande bezel är något som får klockan att sticka ut lite och ge den karaktär.

2) Princip: Moddar gör man på Seiko eller andra billigare klockor... Den här är lite för speciell/dyr/ovanlig som den är för att pillas runt med :)

3) Tekniskt: Mitt eftermarknads-inlägg passar inte 100% (i ett annat forumläste jag att det är ca 0,2mm för tjockt och att det egentligen behöver slipas ner något). Den "icke-perfekta" formen innebär även en risk för att det kommer klämma mot underliggande fjäder och göra bezel trög att vrida runt. Dessutom är bezeln utformad för ett aluminiuminlägg och inte keramik vilket gör att inlägget inte kommer kunna pressas in så tight som originalet utan behöver limmas. Det kommer även att finnas en (mycket tunn) springa mellan inlägg och bezel där det kan komma in smuts.

... men, som sagt, han var tydlig med "Vill du att jag skall göra det så gör jag det... men jag hade inte gjort det".

Jag beställde det på ebay för en billig peng: https://www.ebay.com/itm/331873158137

Här är en tråd som gav mig inspiration: https://www.watchuseek.com/threads/50th-gmt-ceramic-bezel-mod.4550421/

... och här en film om hur man gör:
 

DrDre

Patek
Relevant fråga... här kommer en liten uppdatering:

Efter besök på Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg har jag nu landat i att inte byta bezel-inlägget (i nuläget)...

Inte så att de VÄGRADE göra jobbet utan att de avrådde mig från att göra det - hade en mycket bra dialog med Daniel i butiken och kan bara tacka för hans synpunkter och tankar. Kan väl egentligen dela upp hans tankar i tre argument:

1) Utseende: Den bezel jag köpt som ersättning har ett typsnitt som är mer "standard" än vad befintlig bezel har vilket gör att ett byte (även om det skulle ge klockan ett lite sobrare uttryck) skulle göra klockan lite anonym "sån bezel finns ju överallt". Daniels argument var att just nuvarande bezel är något som får klockan att sticka ut lite och ge den karaktär.

2) Princip: Moddar gör man på Seiko eller andra billigare klockor... Den här är lite för speciell/dyr/ovanlig som den är för att pillas runt med :)

3) Tekniskt: Mitt eftermarknads-inlägg passar inte 100% (i ett annat forumläste jag att det är ca 0,2mm för tjockt och att det egentligen behöver slipas ner något). Den "icke-perfekta" formen innebär även en risk för att det kommer klämma mot underliggande fjäder och göra bezel trög att vrida runt. Dessutom är bezeln utformad för ett aluminiuminlägg och inte keramik vilket gör att inlägget inte kommer kunna pressas in så tight som originalet utan behöver limmas. Det kommer även att finnas en (mycket tunn) springa mellan inlägg och bezel där det kan komma in smuts.

... men, som sagt, han var tydlig med "Vill du att jag skall göra det så gör jag det... men jag hade inte gjort det".

Jag beställde det på ebay för en billig peng: https://www.ebay.com/itm/331873158137

Här är en tråd som gav mig inspiration: https://www.watchuseek.com/threads/50th-gmt-ceramic-bezel-mod.4550421/

... och här en film om hur man gör:

Tack för ett väldigt utförligt svar och intressanta tankar.
 
Topp