• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta glas vintage Certina DS

Pellep

Basic
Har en gammal Certina Ds hemma.
Vet inte om den är från 60-tal.

Synd att den ligger i byrålådan. Skulle vilja börja använda den.😀

Skulle behöva byta glas på den, är en spricka mitt på glaset.

Var är det billigast att byta glas på en vintage Certina?

Är det dyrt att serva den också?
Skulle behöva ett nytt läderarmband till den också.

Har ni tips på var jag kan byta glas på den?

Bilagor

• IMG_7473.jpeg
    IMG_7473.jpeg
    445.8 KB · Visningar: 8
Har en gammal Certina Ds hemma.
Vet inte om den är från 60-tal.

Synd att den ligger i byrålådan. Skulle vilja börja använda den.😀

Skulle behöva byta glas på den, är en spricka mitt på glaset.

Var är det billigast att byta glas på en vintage Certina?

Är det dyrt att serva den också?
Skulle behöva ett nytt läderarmband till den också.

Har ni tips på var jag kan byta glas på den?

Alla oberoende urmakare kan ordna ett nytt plexi till dig. Borde inte kosta mer än några hundralappar. Det är svårt att byta själv om du inte har en glasklo.

Frågar du klocksnacks Certina-nestor @Fadershan är det emellertid originalglas som gäller för dessa för rätt utseende och profil. Det kan bli lite dyrare att leta upp, men kan gå om du hör dig för och specificerar detta. Frågar du mig, som inte är lika petnoga med plexi bortsett från samlarexemplar, går det lika bra med ersättningsglas i dimension 31.1 från t ex Sternkreuz. Plexi är en förbrukningsvara i mina ögon. ☺️

Alla oberoende urmakare kan ordna ett nytt plexi till dig. Borde inte kosta mer än några hundralappar. Det är svårt att byta själv om du inte har en glasklo.

Frågar du klocksnacks Certina-nestor @Fadershan är det emellertid originalglas som gäller för dessa för rätt utseende och profil. Det kan bli lite dyrare att leta upp, men kan gå om du hör dig för och specificerar detta. Frågar du mig, som inte är lika petnoga med plexi bortsett från samlarexemplar, går det lika bra med ersättningsglas i dimension 31.1 från t ex Sternkreuz. Plexi är en förbrukningsvara i mina ögon. ☺️
Tveksamt om du klarar ta dessa med glasklo, det är armerade glas. Dom pressas på plats. Glasklo används för glas som fixeras av en fasning i boetten.

Tveksamt om du klarar ta dessa med glasklo, det är armerade glas. Dom pressas på plats. Glasklo används för glas som fixeras av en fasning i boetten.
Tjo! Jag tycker rätt ersättningsglas funkar men det ska stämma i tjocklek och profil! Det är dykarglas och de är armorerade jag och de ska absolut inte tas med glasklo utan ska pressas in med glaspress och tryckas ut. Såg tråkigt ut när jag läste det nu i efterhand och lägger in en berömd smiley :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp