• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta kondensator på två Seiko Kinetic?!

seikoswede

Silver
God Afton!

Jag har i det sista lyckats hitta två Seiko Big Boss med 5M62 verk i riktigt fint skick. En är fullset (SKA289) och har länk och vit tavla. Den andra (SKA293) har svart tavla och gummistronk.

Jag räknade med att kondensatorerna var slut och så verkar det som då båda kör ”2 sekunders hopp” och inte verkar ta laddning.

Jag vill inte pilla med dem själv så jag undrar om någon här kan förbarma sig över dem (och mig) då det inte verkar lika lätt som att bara byta batteri.

Ersättning utgår givetvis!

Vänligen

Jim
21C72682-0318-4538-B7C2-FB6B25814C31.jpeg

God Afton!

Jag har i det sista lyckats hitta två Seiko Big Boss med 5M62 verk i riktigt fint skick. En är fullset (SKA289) och har länk och vit tavla. Den andra (SKA293) har svart tavla och gummistronk.

Jag räknade med att kondensatorerna var slut och så verkar det som då båda kör ”2 sekunders hopp” och inte verkar ta laddning.

Jag vill inte pilla med dem själv så jag undrar om någon här kan förbarma sig över dem (och mig) då det inte verkar lika lätt som att bara byta batteri.

Ersättning utgår givetvis!

Vänligen

Jim
21C72682-0318-4538-B7C2-FB6B25814C31.jpeg
Fixar du att byta batteri själv vilket det verkar som så är det inte mkt svårare att byta capacitatorn, liten skruvmejsel och en pincett behövs.

Brukar vara lättare om man tar bort rotorn. Nästan ett måste. Men ganska lätt att byta annars. Kan fixa det åt dig. Men beror på var du finns och om du vill skicka med posten?

Brukar vara lättare om man tar bort rotorn. Nästan ett måste. Men ganska lätt att byta annars. Kan fixa det åt dig. Men beror på var du finns och om du vill skicka med posten?

Tack för erbjudandet! :)

Det är det där med rotorn som gör mig skeptisk? Vad skall man tänka på där?
Jag kan öppna klockorna så fort jag hinner och ta några bilder så kan vi kanske ta det därifrån?

Fixar det gärna själv men chansar aldrig med klockor längre. Har gjort bort mig ett par gånger och aldrig igen.:arghh:

Jim

Tack för erbjudandet! :)

Det är det där med rotorn som gör mig skeptisk? Vad skall man tänka på där?
Jag kan öppna klockorna så fort jag hinner och ta några bilder så kan vi kanske ta det därifrån?

Fixar det gärna själv men chansar aldrig med klockor längre. Har gjort bort mig ett par gånger och aldrig igen.:arghh:

Jim
Inget krångligt med rotorn. Bara en skruv att hålla reda på . Håll emot och lossa. Hade en beskrivning nånstans. Ska se om jag hittar den.

Med lite sunt "bonn-förnuft" brukar man fixa det mesta :) det enda som man ska tänka på är att : Håll verktyget borta från spolarna, väldigt känsliga.
Håll fast rotorn med ett finger och skruva loss den, ta inte i för hårt, man kan slinta, sitter ofta ett "hjul" under tänk på hur den sitter fast, ev fota, sen är det mesta ganska självklart :)

Funderar på att konvertera den jag har till en konventionell batterikvarts när den ger upp.

Såg någon som funderade på det på WUS tror jag men enligt någon annan där blir batterierna och ombyggnationen ganska dyrt så någon ekonomisk vinning finns inte. Har ingen aning om det stämmer och det vore onekligen smidigt om dom funkade som en vanlig Quartz-klocka.

Tillägg: Verkar som det funkar bra på vissa modeller om man tar bort rotor och ser till att välja rätt sorts batteri.

Jim

Senast ändrad:
Jag har en 5M62.
Smidigt att batterylife-funktionen funkar även om man konverterat till vanligt batteri. Rotor bort, batteri i.

Senast ändrad:
Några väsentliga detaljer att tänka på:
- Plastpincett (eller keramisk). Kondensatorn kostar ju lite mer än ett vanligt batteri så vore ju synd att börja med att kortsluta den.
- Rotorskruven går av om man drar åt för hårt. Då måste man byta hela bryggan.
Hör av dig om du pajar nåt. Har en hel del kinetics liggande.

Några väsentliga detaljer att tänka på:
- Plastpincett (eller keramisk). Kondensatorn kostar ju lite mer än ett vanligt batteri så vore ju synd att börja med att kortsluta den.
- Rotorskruven går av om man drar åt för hårt. Då måste man byta hela bryggan.
Hör av dig om du pajar nåt. Har en hel del kinetics liggande.

Tackar för det! Skall se om jag vågar mig på ett byte snart? Fick precis hem kondensatorer så....

Vänligen

Jim

Intressant tråd, -fick just frågan av en kollega (ej klock-kunnig) om vad han ska göra med sin klocka som stannat. Det är en Seiko Kinetic som han tror är 15-20 år gammal. Han beskriver det som att den tickar två sekunder åt gången med en sekunds uppehåll och att den inte laddas upp längre. Misstänker att det är batteriet som är slut. Om man beställer ett nytt batteri (eller capacitor som det verkar kallas.. -är det samma sak?) kan vilken urmakare som helst byta då?

Om det hade varit min klocka så hade jag försökt byta själv men jag vet inte om jag vågar ge mig på någon annans klocka.

Bilder på uret:
IMG-20180327-WA0003.jpg
IMG-20180327-WA0004.jpg

Ping @rogart-63, @Exxet, @d@ke

Intressant tråd, -fick just frågan av en kollega (ej klock-kunnig) om vad han ska göra med sin klocka som stannat. Det är en Seiko Kinetic som han tror är 15-20 år gammal. Han beskriver det som att den tickar två sekunder åt gången med en sekunds uppehåll och att den inte laddas upp längre. Misstänker att det är batteriet som är slut. Om man beställer ett nytt batteri (eller capacitor som det verkar kallas.. -är det samma sak?) kan vilken urmakare som helst byta då?

Om det hade varit min klocka så hade jag försökt byta själv men jag vet inte om jag vågar ge mig på någon annans klocka.

Bilder på uret:
IMG-20180327-WA0003.jpg
IMG-20180327-WA0004.jpg

Det borde dom kunna annars så ska dom inte vara urmakare :p.

Bilder på uret:
IMG-20180327-WA0003.jpg
IMG-20180327-WA0004.jpg

Om man beställer ett nytt batteri (eller capacitor som det verkar kallas.. -är det samma sak? Nej det är inte samma sak, om jag förstod frågeställningen rätt, ett "vanligt" batteri kan ej laddas upp, men en sk capacitator kan det tills det tar slut, tror att man kan använda ett vanligt batteri om man tar bort rotorn, mår inte "bra" av att laddas upp, Ur O Penn kan nog ev. inte det.

Om man beställer ett nytt batteri (eller capacitor som det verkar kallas.. -är det samma sak? Nej det är inte samma sak, om jag förstod frågeställningen rätt, ett "vanligt" batteri kan ej laddas upp, men en sk capacitator kan det tills det tar slut, tror att man kan använda ett vanligt batteri om man tar bort rotorn, mår inte "bra" av att laddas upp, Ur O Penn kan nog ev. inte det.
Tack för svar!
Jag avsåg ett uppladdningsbart batteri i frågan och det verkar ju vara samma sak enligt ditt svar. :)
(Det jag inte visste var om capacitator var något annat inuti verket eller om det bara var ett annat finare och mer korrekt namn på det uppladdningsbara batteriet.)

Tack för svar!
Jag avsåg ett uppladdningsbart batteri i frågan och det verkar ju vara samma sak enligt ditt svar. :)
(Det jag inte visste var om capacitator var något annat inuti verket eller om det bara var ett annat finare och mer korrekt namn på det uppladdningsbara batteriet.)
Ordet capacitor betyder ju kondensator på Svenska, En kondensator påminner lite om ett batteri. Precis som ett batteri kan en kondensator lagra energi för användning vid senare tillfälle.

Tack för alla tips och länkar, -superbra!
Men det där med eltandborsten förstod jag inte riktigt, -kan man ladda den så trots att det uppladdningsbara batteriet är kaputt?

Tack för alla tips och länkar, -superbra!
Men det där med eltandborsten förstod jag inte riktigt, -kan man ladda den så trots att det uppladdningsbara batteriet är kaputt?

Nej det går inte. Kondendatorn måste vara okej.

Men det är viktigt att klockan placeras rätt i förhållande till capacitorn/kondensatorn. Skiljer lite på olika klockor och verk.

Finns en drös med info om man googlar på ”braun charger kinetic” eller något sådant.

Skall för övrigt se om jag vågar mig på att byta mina imorgon.

Nej det går inte. Kondendatorn måste vara okej.

Men det är viktigt att klockan placeras rätt i förhållande till capacitorn/kondensatorn. Skiljer lite på olika klockor och verk.

Finns en drös med info om man googlar på ”braun charger kinetic” eller något sådant.

Skall för övrigt se om jag vågar mig på att byta mina imorgon.
Ok, jag förstår..
Lycka till imorgon och återkom gärna med resultat! :)

Instämmer med ovanstående inlägg. Inget svårt jobb och den där kinetic-subben är en av mina favoriter. Klart värd att laga. Skulle rekommendera smörjning av packningarna i locket och kronan så håller den 20 år till.

Tillbaka
Topp